Alstom vs. PESA. De unde vor veni trenurile noi?

Publicat: 28 apr. 2024, 12:00, de Alexandru Bogdan Grigoriev, în News , ? cititori
Alstom vs. PESA. De unde vor veni trenurile noi?
Vor fi trenuri Alstom sau PESA

Încă nu este clar de unde vor veni cele 62 de trenuri noi de scurt parcurs, necesare modernizării CFR Călători. Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) aşteaptă motivarea Curţii de Apel în privinţa admiterii contestaţiei depuse de francezii de la Alstom Transport la contractul semnat cu producătorul polonez PESA.

„Până atunci, conform legislaţiei, contractul de prestări servicii îşi continuă viaţa”, a declarat preşedintele ARF, Ştefan Roşeanu.

„Suntem încă în aşteptarea motivaţiei Curţii pentru a vedea care sunt punctele de reevaluat în oferta făcută de PESA. Cel puţin asta rezultă din motivaţia pe scurt care este publicată pe portalul de justiţie, dar exact punctele care vor trebui reanalizate nu le vom şti decât după ce vine motivaţia. Până la acel moment, conform legislaţiei, contractul de prestări al PESA îşi continuă viaţa şi, în urma reevaluării, vom vedea care sunt următorii paşi. Este prematur să ne pronunţăm apropo de anulări sau neanulări, mai ales că, în acest moment, în această motivare pe scurt nu scrie nimic de anularea contractului. Contractele se anulează atunci când instanţa cere în mod expres”, a susţinut Roşeanu.

Șeful ARF a mai subliniat că în motivarea pe scurt a instanţei se vorbeşte despre faptul că „admite în parte” contestaţia, deci încă nu se cunosc aspectele care au fost „reţinute”.

„În prezentarea pe scurt, instanţa spune că s-au reţinut parţial unele aspecte, deci nici nu putem şti care sunt punctele pe care le-au reţinut. La unele lucruri putem spune că ARF clar a avut dreptate, odată ce punctele contestate de Alstom nu au fost reţinute, poate la altele Alstom a avut dreptate, motiv pentru care trebuie să facem reevaluarea şi să vedem care este rezultatul reevaluării”, a explicat el.

Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA), Polonia, şi Alstom Transport, Franţa, sunt cele două companii care au depus oferte, în 2023, în cadrul licitaţiei privind achiziţia a 62 de rame electrice de scurt parcurs (RE-R), organizată de ARF.

La finele lunii octombrie, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a desemnat societatea poloneză Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna – PESA – drept câştigător al licitaţiei pentru achiziţia a 62 de rame electrice regionale (RE-R), loturile 1, 2 şi 3, iar în ianuarie 2024 a fost semnat contractul.

În paralel, compania franceză a depus obiecții la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Pentru că CNSC a respins contestaţia, Alstom Trasport a atacat decizia la Curtea de Apel Bucureşti, iar instanţa a admis, în parte, plângerea.

Valoarea totală a proiectului este de 3,23 miliarde lei, fără TVA, iar finanţarea este asigurată din Programul Transport (PT) 2021 – 2027, cu cofinanţare de la bugetul de stat.

Contractul este împărţită pe trei loturi, şi anume: Lotul 1 – 20 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului de călători pe rutele Bucureşti Nord – Ploieşti Sud – Adjud, Iaşi – Paşcani – Suceava, Bacău – Paşcani; Lotul 2 – 23 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Braşov – Gheorgheni, Arad – Timişoara – Caransebeş, Huedin – Cluj – Bistriţa și Lotul 3 – 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Bucureşti Nord – Ploieşti Vest – Braşov, Bucureşti Nord – Roşiori, Bucureşti Nord – Bucureşti Obor/Fundulea, Constanţa – Feteşti.

 

Ramele poloneze pot circula cu o viteză maximă de 160 km/h şi pot transporta câte 453 de călători, din care 224 pe scaune. De asemenea, ele au şi 16 locuri pentru transportul bicicletelor.

Conform prevederilor contractuale, urmează ca livrările să înceapă în prima parte a anului 2026, urmând să se încheie până la sfârșitul anului 2027.