Debitul secret al CFR SA către ANAF a ajuns la 200.000.000 de euro
ANAF a preluat în 2013 un debit CFR SA către AVAS, stingându-se astfel o parte din datoriile de 605.968.695 lei ale CFR Marfă către CFR SA, dar, între timp acest debit a ajuns la 1.000.000.000 de lei, dar totul e… secret.
Stingerea datoriilor între CFR Marfă și CFR SA sub girul ANAF
Prin două ordonanțe de urgență pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale din 2013 (OUG nr.32 și OUG nr.61), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a preluat parțial debitul restant la acea vreme al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AVAS), în cuantum de 119.011.129 lei milioane lei.
În același timp ce obligațiile fiscale ale societății administrate de către ANAF, în sumă de 605.968.695 lei au fost transmise către CFR Marfă, care, astfel, își va stinge, parțial, debitul către CFR SA.
Prin preluarea acestor obligaţii fiscale, CFR Marfă a devenit noul debitor al acestor obligaţii fiscale, iar obligaţiile corespunzătoare ale CFR SA se sting. Ca atare, sechestrele asiguratorii aplicate asupra bunurilor companiei CFR SA pentru executarea obligaţiilor fiscale transmise se menţin în scopul garantării obligaţiilor fiscale ce fac obiectul preluării acestor obligații fiscale.
Debitele moștenite în 2013 erau de 136.000.000 de euro
Astfel, după preluarea debitului, ANAF, prin organul fiscal competent, a procedat la scăderea creanţei bugetare restante, în cuantum de 605.968.695 lei, adică circa 136.000.000 de euro, administrată de aceasta la compania CFR SA din evidenţa fiscală şi implicit la scăderea ei din contabilitatea bugetară.
Concomitent, ANAF a procedat la înscrierea în evidenţele fiscale şi în contabilitatea bugetară a creanţei bugetare restante, în cuantum de 605,968 milioane lei, administrată de aceasta la CFR Marfă.
Această procedură s-a realizat la aceea vreme prin încheierea unei convenţii între CFR Marfă SA, CFR SA şi ANAF. Prin această convenție, conform prevederile din Noul Cod Civil, obligaţia de a plăti o sumă de bani ori de a executa o altă prestaţie poate fi transmisă de debitor unei alte persoane printr-un contract încheiat între debitorul iniţial şi noul debitor sub rezerva acordului creditorului.
Prin aceeaşi procedură, anterior aplicării acestei măsuri, s-a preluat de către ANAF debitul restant, în cuantum de 119.011.129 lei pe care CFR S.A. îl avea atunci la AVAS.
În 2022, debitul CFR SA către ANAF a ajuns la 200.000.000 de euro
De la încheierea acestei convenții între CFR Marfă, CFR SA și ANAF au trecut aproape zece ani, dar, surprinzător, nu se vorbește nimic la ce sumă a ajuns debitul CFR SA către ANAF ținând cont și de problemele financiare ale CFR Marfă.
Potrivit informațiilor noastre, la sfârșitul anului 2013, debitul CFR SA către ANAF era de 667.991.774 lei, iar astăzi, atenție, a ajuns la aproximativ 1.000.000.000 lei, adică în jur de 200.000.000 de euro.
Dar, surprinzător, nici directorul general al CFR SA, Ion Alexandru Simu, și niciunul dintre cei cinci membri ai Consiliului de Administrație, în frunte cu președintele Gabriel Constantin Bunduc, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, nu scot o vorbă despre acest debit către ANAF de 200.000.000 de euro. De ce oare?
Vedeți mai jos un videoclip de la audierile lui Simu în Parlament: