Demarează cel mai ambițios proiect din lume, așteptat de 100 de ani! Când va fi gata tunelul subacvatic dintre Spania și Maroc

Publicat: 26 dec. 2024, 13:25, de Marian Apipie, în Internațional , ? cititori
Demarează cel mai ambițios proiect din lume, așteptat de 100 de ani! Când va fi gata tunelul subacvatic dintre Spania și Maroc
Demarează cel mai ambițios proiect din lume, așteptat de 100 de ani! Când va fi gata tunelul subacvatic dintre Spania și Maroc

De o rută care să lege direct Spania (Europa) de Maroc (Africa) prin Strâmtoarea Gibraltar se vorbește de 100 de ani, dar tehnologia vremurilor trecute nu permitea punerea în practică a unui astfel de proiect. Dorința celor două țări de a se lega pe mare a fost exprimată concret în 1979, când a fost semnat și un protocol la cel mai înalt nivel între  regele Spaniei, Juan Carlos, și de cel al Marocului, Hassan al II-lea. În pofida investițiilor substanțiale din anii 1980, s-au înregistrat progrese lente și fără rezultate concrete, în principal din cauza dificultăților tehnice și geologice. Au fost create și două organizații care să se ocupe de acest proiect: SECEGSA (în Spania) și SNED (în Maroc).

Cel mai ambițios proiect din lume a fost repus pe tapet din 2023, cele două țări, Spania și Maroc, susținând construcția a două tuneluri feroviare submarine – fiecare cu o lungime de 28 km. Conform unor informații apărute recent în presa africană tunelurile ar urma să lege direct capitala Spaniei, Madrid, de puterea economică a Marocului, Casablanca, potrivit Morocco World News. Timpul de călătorie estimat este de aproximativ cinci ore și jumătate.

Ambițiosul proiect de a lega Spania de Maroc prin Strâmtoarea Gibraltar ar putea fi realizat în doar cinci ani și ar putea fi dat în folosință la începutul anului 2030. Motivul grabei are legătură și cu fotbalul. În 2030 va avea loc Campionatul Mondial, care va fi găzduit de Maroc, Spania și Portugalia, iar tunelul va facilita deplasarea vizitatorilor la marele eveniment fotbalistic. În viitorul apropriat vor fi inițiate studii seismice.

Demarează cel mai ambițios proiect din lume! Tunelul care leagă Spania de Maroc, de la vis la realitate

Tunelul de 80 de miliarde de dirhami marocani (circa 8 miliarde de euro) care leagă Spania de Maroc va deveni realitate, susține presa marocană, citând surse spaniole și britanice. Potrivit acestora, finalizarea proiectului este programată pentru 2030. Acest proiect va permite trecerea unui tren de mare viteză pe una dintre cele mai importante rute de transport maritim din lume, Strâmtoarea Gibraltar, cunoscută drept ruta cheie pentru transportul mărfurilor, susține presa din Maroc.

Această legătură subacvatică, care este planificată să conecteze Punta Paloma din sudul Spaniei, de Malabata, lângă Tanger, Maroc, se va întinde pe 28 de kilometri, cel mai jos punct fiind la 475 de metri sub nivelul mării. „Ambele națiuni doresc ca tunelul să fie finalizat la timp pentru Cupa Mondială FIFA 2030, care va avea loc în Spania, Portugalia și Maroc“, susțin sursele citate. Societatea Spaniolă pentru Studii de Comunicații Fixe dincolo de Strâmtoarea Gibraltar (SECEGSA) estimează că acest tunel ar putea permite 12,8 milioane de pasageri să călătorească în fiecare an.

Necesitatea megaproiectului care leagă Europa de Africa prin Strâmtoarea Gibraltar

Proiectul „Legătura fixă ​​Europa-Africa peste Strâmtoarea Gibraltar“ a fost pus pe pauză în 2009, înainte de a fi relansat în aprilie 2023, după ce o comisie mixtă s-a reunit din nou, după 14 ani. Propunerile de conectare a celor două continente datează însă din anii 1930, când Spania a propus pentru prima dată proiectul. Inginerii au fost apoi însărcinați să studieze geologia strâmtorii.

Cu toate acestea, la acea vreme a fost descoperit un obstacol major: rocile de sub strâmtoare erau extrem de dure, făcând „imposibile” tunelurile cu tehnologia vremii. Aceasta a condus la propunerea unui tunel prefabricat din beton, atașat de fundul mării prin cabluri. Oscar Puente, ministrul spaniol al Transporturilor, a reînviat speranțele de finalizare a proiectului în noiembrie 2024, înaintea unui anunț planificat pentru mai 2025. Tunelul, discutat pentru prima dată în urmă cu 45 de ani, este considerat o problemă strategică atât pentru Spania și Maroc, cât și pentru Europa și Africa.

Demarează cel mai ambițios proiect din lume, așteptat de 100 de ani. Spaniolii au făcut primul pas

Spaniolii făcuseră deja primul pas încă de anul trecut. În iulie 2023, s-a confirmat în Buletinul Oficial al Guvernului Spaniol că 1,96 milioane de lire sterline (aproximativ 2,3 milioane de euro, sau 25,5 milioane de dirhami marocani) din fonduri europene vor fi alocate SECEGSA pentru implementarea studiilor de actualizare referitoare la acest proiect.

Dacă acest tunel se va realiza, ar putea face călătoria către Maroc din Europa continentală mai simplă și mai ecologică, eliminând nevoia de zboruri cu consum intens de carbon sau traversarea cu barca de obicei consumatoare de timp și costisitoare.

În plus, înființarea acestei infrastructuri ar putea consolida schimburile comerciale și turistice între Africa și Europa, creând în același timp noi perspective de cooperare între cele două continente. Un astfel de proiect ar putea juca, de asemenea, un rol cheie în integrarea și mai profundă a Africii și Europei și ar putea consolida legăturile economice și geopolitice dintre cele două continente.

Vom călători cu trenul pe sub apă între Spania și Maroc din 2030?

Călătoria cu trenul pe sub apă între Europa și Africa ar putea deveni până la urmă realitate. Până în 2030, oamenii ar putea ajunge cu trenul pe sub Strâmtoarea Gibraltar, din Spania până în Maroc, în Casablanca. Experții vorbesc însă despre mai multe probleme care ar putea apărea într-un astfel de proiect. Una dintre ele: în punctul său cel mai adânc, Strâmtoarea Gibraltar are o adâncime de 900 de metri și există o activitate seismică regulată.

Demarează cel mai ambițios proiect din lume, așteptat de 100 de ani! Când va fi gata tunelul subacvatic dintre Spania și Maroc

Întorcându-ne înapoi în timp, în anii 80 se discuta despre două soluții: fie un pod suspendat (puente suspendido), fie un tunel submarin (túnel excavado), dar spre 1995 a început să „cântărească” mai greu varianta unui tunel feroviar în stilul celui de sub Canalul Mânecii. Un pod suspendat ar fi trebuit să aibă piloni de peste 300 metri înălțime și, pe alocuri, chiar mai înalți, iar asta fi însemnat cel mai înalt pod din lume și cu o lungime deloc mică, de 14 km, într-o strâmtoare cu vânturi puternice și curenți demni de luat în seamă. Podul ieșea din discuție, tunelul rămânea astfel „în cărți”.

A fost examinată geologia diverselor puncte și au fost lansate foraje experimentale în Spania (puțul Bologna și galeria Tarifa), dar și în Maroc (galeriile Malabata). Au fost făcute sondări la mai mult de 300 m adâncime, au fost analizate rocile și s-a discutat mult între 1996 și 2005 despre viabilitatea comercială a unui astfel de tunel, despre câți pasageri l-ar putea folosi și despre ce mărfuri ar putea transporta trenurile.

Concluzia a fost că, din cauza adâncimi în zona strâmtorii și din cauza geologiei, tunelul Europa – Africa ar fi mult mai greu de construit decât cel dintre Franța și Marea Britanie. O mare problemă este și că în zona se găsește o falie seismică, falia Azore – Gibraltar.

Cum ar putea arăta tunelul subacvatic

Proiectul tunelului dintre Spania și Maroc indică 39 km – dintre care 28 km pe fundul mării – și ar porni de la Punta Paloma (zona Tarifa, Spania) și Malabata (golful Tanger, Maroc). Ar fi la 300 m pe fundul mării, 475 de metri sub nivelul mării punctul cel mai de jos, și ar fi un tunel pentru trenurile de pasageri, dar și pentru cele de marfă. Ar fi aproape de trei porturi: Algeciras, Tanger și Tanger Med, acesta din urmă fiind portul din care sunt trimise la export și mașinile Dacia produse în Maroc.

Citește și: Anunțul de ultimă oră a CNAIR: 11 oferte depuse pentru construcția Alternativei Techirghiol