Deși are propriul port la Dunăre, Republica Moldova vrea la Galați
Republica Moldova a fost invitată să transfere mărfurile prin Portul Galați, deși are propriul port fluvial la Giurgiulești.
Ministrul Economiei, Florin Spătaru, s-a întâlnit, vineri, cu omologul din Republica Moldova și a propus ca, în contextul războiului din Ucraina, transporturile de mărfuri dinspre Republica Moldova să treacă prin Portul Galați, deși Republica Moldova are din 2009-2010 statutul de „stat maritim” și are propriul port fluvial la Dunăre, la Giurgiulești, port în care pot fi operate nave cu capacitatea de până la 25.000 de tone dead weight.
Ministrul Florin Spătaru a transmis omologului său din Republica Moldova că transportul de mărfuri dinspre Republica Moldova poate fi facilitat prin Platforma Multimodală care se construieşte pe Dunăre, la Portul Bazinul Nou din Galaţi.
Pe de o parte, transporturile de mărfuri dinspre Republica Moldova, dar și către Republica Moldova, pot fi tranzitate prin cele 9 vămi de la Prut, dintre care 6 sunt rutiere și 3 feroviare.
Stat maritim, deși nu are ieșire la apă
Pe de altă parte Republica Moldova are propriul port maritim pe Dunăre la Giurgiulești.
Republica Moldova a dobândit statutul de stat maritim, în condițiile în care nu avea ieșire la Dunăre. S-a ajuns la o înțelegere diplomatică cu Ucraina, care a transferat Moldovei un teren cu o deschidere de 430 de metri la Dunăre.
În 2004, compania Danube Logistics, din Olanda, a semnat cu Guvernul Republicii Moldova un acord pentru construirea Portului Internaţional Liber Giurgiulești.
Probabil că Spătaru a vrut să promoveze proiectul Platformei Multimodale de la Galați, cel mai important proiect pe fonduri UE accesat de autoritățile locale care ar însemna aducerea prin Portul Galați a fluxului de transport containerizat, dar la Galați există un terminal de containere de prin 2006 și nu prea s-au văzut containere.