Deși producția internă e modestă, românii cumpără tot mai multe bijuterii

Publicat: 16 feb. 2025, 07:54, de Alexandru Bogdan Grigoriev, în ECONOMIE , ? cititori
Deși producția internă e modestă, românii cumpără tot mai multe bijuterii
Foto: Daily Sabah

Producția de bijuterii din România, în 2023, a avut o valoare de 10,6 milioane de euro, înregistrând o ușoară scădere față de anul precedent. În 2022, producția se ridicase la puțin peste 11 milioane de euro, potrivit datelor Eurostat.

În 2023, producția totală de bijuterii în Uniunea Europeană a ajuns la 4,363 miliarde de euro, marcând o creștere ușoară, de 1%, față de 2022, când s-a situat la 4,321 miliarde de euro.

În ciuda scăderii producției interne, piața bijuteriilor din România a atins vânzări de peste 500 de milioane de euro. Diferența între producția internă și cerințele pieței este acoperită de importuri.

Principalele țări producătoare din Europa au fost Italia, cu o valoare a producției de 1,559 miliarde de euro în 2023, ceea ce reprezenta 36% din totalul UE. Franța a urmat cu 1,444 miliarde de euro (33%), iar Germania a contribuit cu 507 milioane de euro (12%).

Comparativ cu 2022, cele mai semnificative creșteri ale producției de bijuterii au fost înregistrate în Croația (+26%), Cehia (+25%) și Irlanda (+20%). În schimb, cele mai mari scăderi au fost raportate în Lituania (-36%), Letonia (-16%) și Italia (-8%).

Piața bijuteriilor din România a înregistrat în 2023 o performanță remarcabilă, cu o creștere de 6% față de anul precedent, atingând o valoare record de 2,8 miliarde de lei. Această valoare reprezintă o majorare semnificativă, de 187%, comparativ cu 2014.

Numărul companiilor active în sectorul ceasurilor și bijuteriilor a ajuns la 1.750 în 2023, înregistrând o creștere de 8% față de 2022 și un avans de 39% față de 2014. Dintre acestea, 30% au raportat ca principal domeniu de activitate producția de bijuterii, care a generat 11% din cifra de afaceri totală a pieței în 2023.

Pandora, Teilor și B&B Collection au ținut topul în ultimii doi ani. Cinci dintre cele mai mari companii din România au generat afaceri care depășesc un miliard de lei, ceea ce reprezintă 39% din valoarea totală a pieței. Chiar dacă rezultatul net al pieței a scăzut cu 5% în 2023, ajungând la 236 milioane de lei, acesta rămâne totuși de șase ori mai mare decât cel înregistrat cu 10 ani în urmă, de unde deducem, clar, un trend ascendent, care se menține și în 2025.