Deutsche Bahn lansează un program general pentru redresarea companiei
În cadrul reuniunii Consiliului de Supraveghere al Deutsche Bahn (DB) AG, Consiliul de Administrație a prezentat un program general de redresare a grupului DB în următorii trei ani.
Redresarea este de natură structurală și se va concentra pe trei domenii-cheie: infrastructură, operațiuni feroviare și rentabilitate. Obiectivul este reprezentat de restabilirea unei capacități suficiente pentru activitatea feroviară a DB până în 2027, îmbunătățirea considerabilă a experienței clienților prin oferirea unor rate de punctualitate mai ridicate, o fiabilitate mai mare și mai puține întreruperi ale serviciilor și asigurarea viabilității financiare a DB.
„Consiliul de Administrație și-a prezentat astăzi programul de redresare ca răspuns la o solicitare făcută de Consiliul de supraveghere la reuniunea sa strategică din iunie”, a declarat președintele Consiliului de supraveghere, Werner Gatzer. „Ne-a fost clar că Grupul DB trebuie repus pe drumul cel bun, cu o redresare a infrastructurii și a operațiunilor și o recuperare a sănătății financiare. Consiliul de supraveghere se așteaptă ca detaliile programului să fie detaliate în următorul proces de elaborare a bugetului și de planificare pe termen mediu și să ne fie prezentate la reuniunea noastră din decembrie. Vom monitoriza progresul implementării în continuare.”
Mai mulți indicatori-cheie de performanță au fost identificați pentru a urmări succesul programului de redresare al DB. Printre aceștia se află numărul de întârzieri legate de infrastructură, pe care DB intenționează să îl reducă cu 20%, în ciuda nivelului ridicat al lucrărilor de construcție. În ceea ce privește operațiunile, ratele de punctualitate în transportul pe distanțe lungi ar trebui să revină la 75-80% în următorii trei ani. Iar DB intenționează să crească profitul înainte de dobânzi și impozite (EBIT) în activitatea sa de bază la 2 miliarde EUR până în 2027.
„Strategia noastră Strong Rail a fost busola noastră din 2019”, a declarat Richard Lutz, CEO al DB. „Ne-am confruntat cu o serie de crize în ultimii cinci ani, iar strategia noastră a fost foarte eficientă în a ne ajuta să le navigăm. Dar trebuie să fim clari că starea infrastructurii noastre este mult mai gravă și mai predispusă la defecțiuni decât am anticipat în 2019. Putem vedea impactul acestui fapt atât asupra calității și stabilității serviciilor feroviare pe care le oferim, cât și asupra puterii noastre de câștig. În plus, o serie de crize din ultimii ani au condus la creșteri masive ale costurilor. S3, programul nostru de redresare, ne va concentra atenția în următorii trei ani asupra stabilizării sistemului feroviar și asupra îmbunătățirii majore a experienței clienților. Ne vom restructura simultan infrastructura, operațiunile feroviare și profitabilitatea. Acest lucru ne va oferi o bază stabilă de la care să facilităm continuarea creșterii în conformitate cu programul Strong Rail și să contribuim la îndeplinirea obiectivelor politicii de transport și climatice a guvernului german.”
Cererea de mobilitate ecologică a crescut constant, iar guvernul german a adoptat planuri pentru investiții record și a colaborat cu DB pentru a înființa InfraGO, o companie de infrastructură de servicii publice. În același timp însă, calitatea scăzută a operațiunilor și situația financiară problematică a DB pun în pericol obiectivele de creștere ale grupului. Printre cauzele acestor probleme se numără o infrastructură prea veche, predispusă la defecțiuni și cu o capacitate prea mică.
În plus, șocurile externe, cum ar fi pandemia Covid-19, războiul din Ucraina, creșterile mari de prețuri în lanțul valoric și lipsa de lucrători calificați au avut, de asemenea, un impact negativ. S3 („S” vine de la Sanierung, cuvântul german pentru redresare), care va trasa cursul DB în următorii trei ani, urmărește să readucă DB la obiectivele sale Strong Rail, care sunt ele însele în conformitate cu obiectivele pe termen lung ale politicii de transport a guvernului german: dublarea volumului de călători pe calea ferată, creșterea cotei de piață a transportului feroviar de marfă la 25% și punerea în aplicare a unei serii de măsuri pentru stabilirea Deutschlandtakt, un orar integrat cu intervale regulate la nivelul întregii Germanii.
Infrastructura: Concentrarea pe o redresare rapidă
În segmentul de infrastructură al DB, în următorii trei ani se va pune accentul pe o transformare rapidă a instalațiilor și echipamentelor existente. După cum s-a anunțat, aceasta va include revizuirea completă a liniilor feroviare cu o lungime totală de 1.500 de kilometri până în 2027, un proces care a început cu lansarea cu succes a revizuirii liniei Riedbahn între Frankfurt și Mannheim. În plus, DB va înlocui instalațiile și echipamentele predispuse la defecțiuni în întreaga sa infrastructură, ceea ce va reduce considerabil numărul de zone în care sunt necesare restricții de viteză.
Va exista o reducere cu 20% a unităților pierdute, care apar atunci când un tren acumulează o întârziere mai mare de 90 de secunde între două puncte de măsurare. În plus, un program de acționare rapidă va înlocui 200 de interblocări vechi, predispuse la defecțiuni. Măsurile la scară mică și medie, dintre care vor exista aproximativ 200 până în 2027, vor oferi, de asemenea, o creștere vizibilă a capacității. DB va continua să avanseze cu programul de modernizare a stațiilor feroviare pe care l-a anunțat anterior. Un total de 100 de stații vor fi modernizate în fiecare an.
În plus, în cadrul creditelor federale actuale în vigoare până în 2027, DB va colabora cu guvernul german pentru a continua proiectele prioritare din planul german de cerințe (pentru modernizări și construcții noi de căi ferate) și din domeniul digitalizării și va lua toate măsurile necesare pentru a continua implementarea fără întârzieri a programelor de transformare și modernizare în 2028 și ulterior.
Operațiuni: Noi abordări ale construcției
O redresare a infrastructurii va fi un factor esențial pentru DB în îmbunătățirea calității și stabilității operațiunilor feroviare. Stabilizarea orarelor va fi, de asemenea, o prioritate absolută. În acest scop, DB își va transforma întregul sistem de construcție și întreținere folosind o abordare cunoscută sub numele de cicluri de construcție. Scopul este de a introduce de la început în orar sloturi pentru lucrări de construcție și de a atribui apoi orice lucrări de construcție reale care devin necesare acestor sloturi integrate.
Acesta este opusul modului în care se procedează în prezent, când calendarele existente trebuie ajustate ori de câte ori apare nevoia de lucrări de construcție. Doar în primele câteva săptămâni de la lansarea acestei abordări în a doua jumătate a anului, DB a reușit să finalizeze aproximativ 80% din lucrările de întreținere în intervalele stabilite. O soluție comparabilă este, de asemenea, planificată pentru proiectele de cheltuieli de capital, dar aceasta nu va fi complet implementată până în 2027 din motive de reglementare. Aceste măsuri vor reduce considerabil numărul de trenuri afectate de lucrările de construcție.
De asemenea, DB își va concentra redresarea operațională pe anumite măsuri de descongestionare a traficului în cele mai importante cinci noduri ale rețelei sale germane: Berlin, Hamburg, Köln, Frankfurt și München. Vor fi puse în aplicare măsuri operaționale cu acțiune rapidă, cum ar fi schimbări în ghidarea pasagerilor, pentru a stimula excelența operațională. Complexitatea excesivă a soluțiilor operaționale ale DB va trebui să fie eliminată, în special în transportul regional și local. Pe termen mediu și lung, va fi necesară o nouă abordare a utilizării capacității la nodurile feroviare din Germania, deoarece cererea depășește modernizarea infrastructurii. Operatorii locali de transport vor trebui să fie implicați în dezvoltarea acestei noi abordări.
DB va îmbunătăți, de asemenea, calitatea și disponibilitatea materialului său rulant. Obiectivul este de a reduce numărul de probleme care afectează punctualitatea. Aceste măsuri vor crește progresiv punctualitatea feroviară, iar transportul pe distanțe lungi va reveni la rate de punctualitate de 75-80% în trei ani. În plus, pentru a îmbunătăți experiența clienților în trenurile sale, DB se va concentra pe reducerea defectelor care cauzează neplăceri pasagerilor, cum ar fi mașinile de cafea defecte sau toaletele care nu funcționează.
DB intenționează, de asemenea, să pună în aplicare inițiative-cheie de digitalizare pentru materialul rulant, proiectarea orarelor și operațiuni până în 2027. În următorii trei ani, DB va dota majoritatea trenurilor sale cu software de monitorizare în timp real a stării, ceea ce va îmbunătăți gestionarea și întreținerea flotei. Iar un software nou și performant va ajuta la pregătirea unor orare coerente, fără conflicte, și la automatizarea proiectării orarelor care iau în considerare ferestrele de lucrări de construcție.
Situația financiară a DB
Infrastructura îmbătrânită, predispusă la defecțiuni și congestionată a DB are un impact masiv asupra operațiunilor și, prin urmare, asupra rentabilității la nivelul întregului grup. Acesta este motivul pentru care o redresare a infrastructurii și a operațiunilor va fi esențială pentru ca DB să își crească profiturile în următorii trei ani. În plus, vor fi implementate o serie de măsuri pentru organizarea mai eficientă a grupului DB. În ceea ce privește aspectele financiare, DB și-a stabilit obiectivul de a genera un EBIT de 2 miliarde EUR în activitatea sa de bază până în 2027. În plus, acoperirea rambursărilor – raportul dintre fluxul de numerar operațional și datoria financiară netă ajustată – va crește la 12% în trei ani. DB își va reduce rata cheltuielilor de personal de la 52% în prezent la 50%. De asemenea, va reduce creșterea cheltuielilor de capital prevăzute în buget, în special în segmentele sale de transport.
DB va reduce nivelurile de personal în activitatea sa principală în două etape în următorii ani. Până în 2027, accentul va fi pus pe reducerea personalului administrativ, de vânzări și operațional indirect. Nu sunt planificate concedieri; politicile de securitate a locurilor de muncă se aplică în continuare în totalitate. DB va utiliza o varietate de instrumente, inclusiv fluctuația naturală a angajaților, piața muncii din cadrul grupului și pensionarea voluntară treptată.
În același timp, DB se va asigura că dispune de personalul necesar pentru a desfășura operațiuni feroviare eficiente, motiv pentru care multe departamente operaționale vor continua să angajeze personal nou la niveluri record. Redresarea financiară atât de necesară a DB trebuie să meargă mână în mână cu redresarea infrastructurii și a operațiunilor feroviare, care este necesară din motive structurale. Măsurile de redresare financiară a DB vor acoperi întreaga sa activitate principală, care include infrastructura, furnizorii interni de servicii și departamentele corporative. Unitățile de afaceri ale DB care sunt active pe piață sunt deosebit de importante.
DB Long Distance
Pentru a face față cererii în creștere, DB Long Distance a depus eforturi considerabile în ultimii ani pentru a-și extinde și moderniza flota. Niciodată până acum nu s-a investit atât de mult în personal, material rulant și depozite de întreținere. DB Long Distance va continua să își extindă serviciile. În acest scop, intenționează să utilizeze oferte atractive (inclusiv servicii pentru clienții corporativi) pentru a genera o creștere profitabilă. Vor fi oferite servicii suplimentare acolo unde cererea este deosebit de mare, de exemplu pe conexiunile internaționale.
Resursele vor continua să fie alocate și în afara marilor orașe germane, cu un accent mai mare pe zonele în care beneficiul pasagerilor este cel mai mare. Acest lucru va crește gradul de utilizare a capacității trenurilor. În plus, DB Long Distance intenționează să își îmbunătățească performanța financiară prin reducerea cheltuielilor de capital pentru flota și depozitele sale. Aceasta include introducerea de aplicații digitale și automatizate pentru a permite depourilor pe distanțe lungi selectate să gestioneze mai multe trenuri în mai puțin timp. DB Long Distance va desfășura, de asemenea, mai multe trenuri în ansamblu prin îmbunătățirea proceselor și a interfețelor și prin reducerea nivelurilor de rezervă și a timpilor de rotație a trenurilor, printre altele.
DB Regio
Oferta atractivă a DB Regio din ultimii ani a readus clientela la nivelurile de dinainte de pandemie, cu rate de punctualitate constante de peste 90%. Regio Road a trecut, de asemenea, printr-un proces de redresare și, de atunci, a licitat cu succes pentru o serie de contracte suplimentare. DB Regio se concentrează în special pe utilizarea mijloacelor operaționale și digitale pentru a facilita soluții integrate de mobilitate zilnică.
Pentru a îmbunătăți în continuare viabilitatea comercială și financiară în transportul feroviar regional și local de călători, în special, DB Regio intenționează să își consolideze forța de muncă și materialul rulant. O strategie de portofoliu nou concepută se concentrează pe conexiuni de relevanță strategică, cu riscuri operaționale cuantificabile și randamente stabile. DB Regio intenționează să își mențină cota de piață la un nivel ridicat de aproximativ 60%. La DB Regio Road, obiectivul este de a obține afaceri de transport suplimentare, de a aduce îmbunătățiri operaționale – cu soluții integrate de mobilitate și altele asemenea – în contractele de transport și de a reduce costurile structurale, cu obiectivul de a reveni la afaceri profitabile în 2025.
DB Cargo
Compania DB Cargo se află deja în mijlocul unui amplu proces de transformare menit să asigure un model de afaceri competitiv pentru viitor. Aceasta va lansa o nouă structură orientată către clienți și sectoare în ianuarie 2025. Punerea în comun și alocarea clară a resurselor, precum și concentrarea pe niveluri ridicate de responsabilitate individuală și de responsabilitate privind profiturile și pierderile vor permite echipelor DB Cargo să se concentreze mai mult pe nevoile clienților.
Această responsabilitate axată pe afaceri, împreună cu o abordare care este mai tipică pentru întreprinderile mici și mijlocii, va asigura profitabilitatea pe termen lung. Capacitatea de personal, structurile administrative și condițiile de repartizare a personalului vor reflecta ceea ce este tipic în industria în general.(Club Feroviar)