Dezastru ecologic la Marea Neagră. A apărut reacția „Greenpeace”. Ce va face Ucraina?

Publicat: 16 dec. 2024, 23:12, de Nitulescu Gabriel, în Internațional , ? cititori
Dezastru ecologic la Marea Neagră. A apărut reacția „Greenpeace”. Ce va face Ucraina?
Două petroliere rusești grav avariate în Marea Neagră în timpul unei furtuni

Organizația ecologistă Greenpeace a reamintit în contextul scufundării celor două petroliere rusești, că această regiune s-a mai confruntat cu astfel de incidente, exemplificând în acest sens cu incidentul de lângă Peninsula Tuzla, din 2007, când s-au scurs 1.200 tone de păcură de la un petrolier rusesc.

Militarizarea rusă a Mării Negre și Azov duce la un nou dezastru ecologic, se afirmă în declarația „ Greenpeace Ucraina ”. Organizația a spus că 4.300 de tone de păcură și posibil alte produse petroliere s-au vărsat în apele strâmtorii Kerci, care leagă Mările Neagră și Azov, în urma eșuării a două tancuri petroliere rusești prinse într-o furtună.

Ambele tancuri petroliere rusești erau pe drum cu o încărcătură de combustibil pentru flota rusă, iar sistemul de stabilire a locației navelor maritime era deja oprit de 12 zile (datele de urmărire de la 1 octombrie arată că ruta de livrare începe din Volgograd şi se termină în strâmtoarea Kerci).

„Orice deversare de petrol sau produse petroliere în aceste ape ar putea avea consecințe grave. Deversarea va fi probabil determinată de vânturile dominante și de curenții care se deplasează în prezent spre nord-est, iar în condițiile meteorologice actuale va fi extrem de greu de limitat întinderea petei de combustibil. Acest lucru va avea ca rezultat o poluare a țărmului care va fi extrem de dificil de curățat. Impactul asupra mediului va depinde de tipul de petrol vărsat”, a spus dr. Paul Johnston, director Laboratoarele de cercetare Greenpeace cu sediul la Universitatea din Exeter din Marea Britanie.

Potrivit acestuia, produsele petroliere reziduale grele, cum ar fi păcura, de regulă, au un impact mai vizibil, inclusiv asupra faunei marine. El a adăugat: „Având în vedere potențialul unui astfel de impact semnificativ asupra mediului, accentul ar trebui să fie pe încercarea de a minimiza scurgerile ulterioare. Dacă navele se scufundă, există potențialul unei scurgeri pe termen lung de petrol și produse petroliere”.

„Deși este puțin probabil ca oficialii ruși să ia măsuri pentru a reduce impactul asupra mediului, vom continua să monitorizăm situația”, au adăugat aceștia.

Accidentul celor două petroliere rusești în strâmtoarea Kerci

Ucraina ar trebui să folosească accidentul celor două tancuri rusești în avantajul său, consideră fostul angajat al SBU Ivan Stupak. Rusia cumpără nave vechi pentru a evita sancțiunile și pentru a-și transporta petrolul cu o flotă umbră. Expertul militar a explicat într-o emisiune la Radio NV cum a fost posibil ca două tancuri petroliere să se scufunde în strâmtoarea Kerci în urma unei coliziuni.

„Aceasta este flota din umbră. Și se numește flotă din umbră dintr-un motiv, pentru că acestea sunt nave vechi care au fost deja scoase din funcțiune sau sunt în pragul dezafectării, și-au epuizat resursele… Federația Rusă le cumpără  pentru a-și transporta petrolul, deoarece țările europene și alte țări ale lumii au o politică de sancțiuni și interzic acestor nave să intre în porturile lor, nu permit asigurarea, așa că folosesc o flotă umbră și cumpără astfel de nave prin intermediul unor companii fantomă”, a spus Stupak.

El a spus că este necesar ca Ucraina să vorbească despre acest accident la nivel diplomatic.

„Arătați tuturor că flota din umbră a Federației Ruse nu se referă doar la eludarea sancțiunilor. Mai devreme sau mai târziu, o navă similară se poate rupe undeva, de exemplu, lângă coasta Norvegiei. Știm cum norvegienii sunt gata să sfâșie pe toată lumea cu mâinile și picioarele pentru zonele lor ecologice… Adică pentru a arăta lumii că aceasta este o amenințare pentru mediu, direct din partea Federației Ruse”, a spus Stupak.

Accident de cisternă în strâmtoarea Kerci

În dimineața zilei de duminică, 15 decembrie, două tancuri petroliere rusești „Volgoneft 212” și „Volgoneft-239”, care veneau de la Volgograd și navigau spre Marea Neagră (probabil spre Novorosiisk) s-au scufundat în apropierea strâmtorii Kerci. Potrivit presei ruse, una dintre nave s-a rupt în două. Ambele nave transportau păcură care, în urma acestor accidente, s-a scurs în mare. Cel puțin o persoană a murit.

Pe 12 decembrie, Direcția Principală de Informații a Ministerului Apărării al Ucrainei a publicat o listă parțială a navelor pe care rușii le folosesc pentru a eluda sancțiunile occidentale. Aceste petroliere oferă țării agresoare venituri de miliarde de dolari. Lista se referă la 238 de „figuri” ale flotei din umbră.