Militarizarea rusă a Mării Negre și Azov duce la un nou dezastru ecologic, se afirmă în declarația „ Greenpeace Ucraina ”. Organizația a spus că 4.300 de tone de păcură și posibil alte produse petroliere s-au vărsat în apele strâmtorii Kerci, care leagă Mările Neagră și Azov, în urma eșuării a două tancuri petroliere rusești prinse într-o furtună.
Ambele tancuri petroliere rusești erau pe drum cu o încărcătură de combustibil pentru flota rusă, iar sistemul de stabilire a locației navelor maritime era deja oprit de 12 zile (datele de urmărire de la 1 octombrie arată că ruta de livrare începe din Volgograd şi se termină în strâmtoarea Kerci).
Potrivit acestuia, produsele petroliere reziduale grele, cum ar fi păcura, de regulă, au un impact mai vizibil, inclusiv asupra faunei marine. El a adăugat: „Având în vedere potențialul unui astfel de impact semnificativ asupra mediului, accentul ar trebui să fie pe încercarea de a minimiza scurgerile ulterioare. Dacă navele se scufundă, există potențialul unei scurgeri pe termen lung de petrol și produse petroliere”.
„Deși este puțin probabil ca oficialii ruși să ia măsuri pentru a reduce impactul asupra mediului, vom continua să monitorizăm situația”, au adăugat aceștia.
Accidentul celor două petroliere rusești în strâmtoarea Kerci
Ucraina ar trebui să folosească accidentul celor două tancuri rusești în avantajul său, consideră fostul angajat al SBU Ivan Stupak. Rusia cumpără nave vechi pentru a evita sancțiunile și pentru a-și transporta petrolul cu o flotă umbră. Expertul militar a explicat într-o emisiune la Radio NV cum a fost posibil ca două tancuri petroliere să se scufunde în strâmtoarea Kerci în urma unei coliziuni.
„Aceasta este flota din umbră. Și se numește flotă din umbră dintr-un motiv, pentru că acestea sunt nave vechi care au fost deja scoase din funcțiune sau sunt în pragul dezafectării, și-au epuizat resursele… Federația Rusă le cumpără pentru a-și transporta petrolul, deoarece țările europene și alte țări ale lumii au o politică de sancțiuni și interzic acestor nave să intre în porturile lor, nu permit asigurarea, așa că folosesc o flotă umbră și cumpără astfel de nave prin intermediul unor companii fantomă”, a spus Stupak.
El a spus că este necesar ca Ucraina să vorbească despre acest accident la nivel diplomatic.
Accident de cisternă în strâmtoarea Kerci
În dimineața zilei de duminică, 15 decembrie, două tancuri petroliere rusești „Volgoneft 212” și „Volgoneft-239”, care veneau de la Volgograd și navigau spre Marea Neagră (probabil spre Novorosiisk) s-au scufundat în apropierea strâmtorii Kerci. Potrivit presei ruse, una dintre nave s-a rupt în două. Ambele nave transportau păcură care, în urma acestor accidente, s-a scurs în mare. Cel puțin o persoană a murit.
Pe 12 decembrie, Direcția Principală de Informații a Ministerului Apărării al Ucrainei a publicat o listă parțială a navelor pe care rușii le folosesc pentru a eluda sancțiunile occidentale. Aceste petroliere oferă țării agresoare venituri de miliarde de dolari. Lista se referă la 238 de „figuri” ale flotei din umbră.