Dilema producătorilor auto: comercializează SUV-uri și plătesc penalități sau restricționează vânzările
Teoretic, începând din 2021, media emisiilor de CO2 ale întregii game de automobile comercializate de un producător ar trebui să fie de 95 gr./km. Segmentul SUV-urilor depășește însă cu mult această țintă.
Este deja cunoscut faptul că Uniunea Europeană va impune penalități producătorilor auto care depășesc limitele emisiilor de CO2 impuse. Cum majoritatea companiilor care vând mașini în Europa se află încă departe de media de 95 gr. CO2/km, devine limpede că țintele vor fi depășite și, prin urmare, multe mărci vor trebui să plătească sume importante pentru poluarea excesivă.
În timp ce unii analiști se așteaptă ca măsura autorităților europene să fie amânată din cauza problemelor generate de pandemie, alții caută să înțeleagă cum vor putea marile companii auto să îndeplinească cerințele oficialilor europeni.
Din nefericire, o primă piedică în calea atingerii țintelor de emisii este chiar dorința clienților de a achiziționa SUV-uri. Asta pentru că, spre deosebire de alte categorii de vehicule, acestea emit valori mari de CO2.
SUV-urile domină piața europeană
Pentru a înțelege situația dificilă în care se găsesc companiile producătoare de mașini trebuie spus că, în 2019, nu mai puțin de 38% dintre clienți au achiziționat SUV-uri. Acesta este, de altfel, cel mai mare segment de piață, depășind vânzările de subcompacte (clasa B) și compacte (clasa C).
Conform unei analize JATO Dynamics, la finalul lui 2019, emisiile medii ale SUV-urilor vândute în Europa erau de 131,5 gr. CO2/km, mult peste cele de 115,3 gr. CO2/km ale compactelor sau cele de 109,2 gr.CO2/km ale subcompactelor. Valori mai mari decât cele ale SUV-urilor sunt aferente doar mașinilor sport sau sedanurilor de lux.
În aceste condiții, cum ar putea fi atinsă ținta care impune o medie, pe toate segmentele, de 95 gr. CO2/km? Cum penalitățile pot ajunge la valori impresionante, este foarte posibil ca unii dintre producători să aleagă o reducere a vânzărilor de SUV-uri, chiar dacă piața asta cere. Mai exact clienții ar putea fi sfătuiți chiar de comerciantul de mașini să aleagă cu model compact (VW Golf, Renault Megane, Opel Astra) în loc de un SUV (VW Tiguan, Renault Kadjar sau Opel Grandland X). Alții ar putea fi atrași cu discounturi sau oferte speciale către mașinile de clasă A, B, sau C, în detrimentul SUV-urilor sau al sedanurilor cu dimensiuni mari.
Desigur, marile companii auto sunt cele care vor trebui să aleagă între a satisface dorințele clienților plătind penalități importante sau a îi direcționa pe cumpărători către mașini cu emisii mai reduse. Cert este că atingerea mediei de 95 gr. CO2/km va fi imposibil de atins de mulți producători în scurtul timp rămas la dispoziție.