Mai multe aeroporturi rusești și-au suspendat temporar operațiunile. Companiile aeriene care operează rute spre aeroporturi din Rusia vor efectua și ele o evaluare a siguranței zborurilor în Federația Rusă.
Vineri, 27 decembrie, mai multe aeroporturi rusești și-au suspendat temporar activitatea în același timp, introducând planul „Covor” (conform căruia toate aeronavele civile trebuiau să părăsească zona de pericol). În plus, tot mai multe companii aeriene străine își anulează zborurile către Rusia, după prăbușirea avionului azer de tip Embraer în Kazahstan, după ce a fost lovit de antiaeriana rusă, arată canalul rus de Telegram „Baza”.
Aeroporturile din Soci, Kazan, Astrahan și Volgograd și-au suspendat operațiunile. Rosaviatsia a declarat că restricțiile au fost introduse „pentru a asigura siguranța zborurilor aeronavelor civile”. Canalele locale de Telegram au scris că planul „Covor” a fost introdus din cauza amenințării loviturilor cu drone.
În plus, mass-media rusă a raportat dimineața că restricțiile privind funcționarea aeroporturilor din Astrahan și Volgograd ar fi fost deja ridicate.
Mai multe companii aeriene și-au anulat o parte din zboruri spre Rusia
În plus, după dezastrul avionului azer Embraer din Kazahstan, două companii aeriene străine au anulat zborurile către Federația Rusă.
Un alt canal rus Telegram a transmis că transportatorul aerian kazah, QAZAQ AIR, a suspendat zborurile pe ruta Astana – Ekaterinburg. Compania a menționat că decizia a fost luată pentru a asigura securitatea avioanelor sale. RosZMI a subliniat că zborurile pe această rută au fost anulate în perioada 28 decembrie – 27 ianuarie 2025.
„Suspendarea zborurilor a fost efectuată pentru a asigura siguranța pasagerilor și a membrilor echipajului pe baza rezultatelor unei evaluări continue a riscurilor zborurilor către Rusia”, a spus QAZAQ AIR într-un comunicat de presă.
Este interesant că zborurile către Omsk și Novosibirsk rămân încă în programul companiei aeriene. Pasagerilor li s-au promis rambursarea banilor pentru zborurile anulate.
Compania aeriană israeliană El Al a anunțat și ea suspendarea zborurilor de la Tel Aviv la Moscova. Serviciul de presă al companiei a spus că decizia va fi valabilă o săptămână. După aceea, experții vor evalua situația și vor decide dacă este sigură reluarea zborurilor.
Un alt canal rus
Telegram a raportat că avionul Azerbaidjan Airlines, care zbura de la Baku la Minvody, a fost forțat să se întoarcă la aeroportul de plecare din cauza închiderii spațiului aerian deasupra Mahachkala.
Accidentul avionului azer din Kazahstan – ultimele date
Reamintim că miercuri, 25 decembrie, un avion de pasageri Embraer 190 al companiei aeriene azere AZAL s-a prăbușit lângă orașul Aktau, din Kazahstan. Transcriptul discuțiilor dintre echipajul zborului „Baku-Groznîi” cu controlorul din Groznîi indică faptul că avionul a fost doborât de sistemele rusești de apărare aeriană.
Cu două săptămâni înainte de dezastru, două sisteme de rachete „Pantsir” au fost instalate lângă aeroportul Groznîi. Proiectul subliniază că autoritățile ruse au înțeles imediat ce s-a întâmplat cu avionul de pasageri, pentru că la un minut după distrugerea acestuia a fost declarat regimul „Covor”.
Avionul a încercat în mod repetat să aterizeze pe aeroportul de destinație, dar sistemele de navigație au fost blocate. În acel moment, dispozitivele EW funcționau, iar când aeronava a luat un curs de întoarcere spre Baku, a fost doborâtă pe cerul de deasupra Ceceniei.
Azerbaidjanul așteaptă ca Federația Rusă să recunoască că a doborât avionul
În total, trei drone au fost doborâte deasupra republicii în acea dimineață. Două au fost doborâte acolo unde a fost lovit și avionul. După ce avionul a fost lovit, echipajul aeronavei a raportat inițial că ceea ce s-a întâmplat ar fi fost lovirea unui stol de păsări.
„Coliziunea cu păsările” a avut loc la 08.16. Planul „Covor”, conform căruia toate aeronavele civile trebuiau să părăsească zona de pericol, a fost introdus un minut mai târziu – la 08:17, adică imediat după utilizarea „cu succes” a EW și a apărării aeriene.
„Totodată, avionul nu a primit niciun avertisment. Conform regulamentului, dispeceratul trebuie să informeze echipajul despre „Covor” pe o frecvență civilă, dar, după cum reiese din stenograma discuțiilor, nu au existat avertismente”, scrie canalul.
Potrivit Baza, directorul de zbor, care a fost responsabil în ziua fatidică, susține că a aflat despre introducerea planului „Covor” de la armată abia la ora 08:21. Până atunci, echipajul avionului, care zbura „Baku-Grozny”, informase deja dispeceratul despre problemele de după „coliziunea cu păsările” și solicitase date despre aerodromul alternativ.
Reuters a relatat că Azerbaidjanul așteaptă ca Federația Rusă să recunoască că a doborât avionul azer. Potrivit interlocutorilor publicației, avionul a fost doborât de Forțele de Apărare Aeriană Ruse.