„Din Craiova la Piteşti”, Umbrărescu, unde ești?
Asociația Pro Infrastructură dezvăluie o situație alarmantă la șantierul Drumului Expres DEx12 Craiova-Pitești construit de UMB, compania lui Dorinel Umbrărescu, unde lucrările par să fie într-un impas total.
Filmarea realizată de organizație arată o stare de abandon a șantierului, cu muncitorii relocați pe alte proiecte. Se pare că Dorinel Umbrărescu a acceptat prea multe contracte, iar compania sa nu are suficienți angajați pentru a le finaliza pe toate, ceea ce duce la întârzieri semnificative în finalizarea Drumului Expres Craiova-Pitești și riscă să afecteze și alte proiecte ale UMB.
Astfel, în timpul unei inspecții efectuate ieri pe cei aproape 32 de kilometri ai traseului între nodul cu Autostrada A1 și Colonești, observatorii nu au întâlnit niciun muncitor sau utilaj al antreprenorului general, UMB.
Asociația se aștepta să găsească o mobilizare slabă, dar realitatea a depășit așteptările, indicând o absență totală a activității. „Nu, cei de la UMB nu sunt în săptămâna liberă… Nu, nu i-am prins în pauza de masă. Priviți imaginile și spuneți-ne voi dacă vedeți un utilaj sau un muncitor al UMB pe aliniament”, au declarat reprezentanţii Asociației Pro Infrastructură.
Explicația pentru această inactivitate pare să fie capacitatea insuficientă a UMB de a gestiona volumul mare de lucrări aflat în portofoliul său. UMB are în execuție 388 de kilometri de autostradă și drum expres, o sarcină ce depășește cu mult capacitatea sa actuală.
Această situație este exacerbată de decizii politice care prioritizează alte proiecte în anul electoral 2024, lăsând lucrări importante, precum DEx12, pe locul secund.
Consecințele sunt semnificative pentru șoferi și pentru dezvoltarea infrastructurii naționale
Termenul actual de finalizare pentru DEx12, noiembrie 2024, este acum considerat nerealist, cu așteptări de extindere a lucrărilor bine în 2025. Acesta nu este un caz izolat, alte proiecte majore așteptând probabil extensii de termen similare.
Asociația Pro Infrastructură critică lipsa de acțiune din partea autorităților și a antreprenorului și îndeamnă la o reevaluare urgentă a priorităților și la accelerarea lucrărilor pe șantier.
Asociația subliniază și problemele legate de proiecte mai mici ca amploare, cum ar fi podul peste Siret și Centura Galați, care suferă, de asemenea, de întârzieri și neglijență.
Situația de pe DEx12 Craiova-Pitești ridică întrebări serioase despre gestionarea proiectelor de infrastructură în România.
“De penalități și/sau certificate negative acordate antreprenorului nici nu poate fi vorba, statul fiind doar pentru câțiva mumă și pentru ceilalți ciumă! Îi invităm pe distinșii amatori de PR, cum ar fi ministrul Grindeanu sau secretarul de stat Scrioșteanu, să-și facă poze și aici, pe DEx12, și pe celelalte multe proiecte blocate sau care suferă, nu doar pe cele care înaintează (mai) bine.”, au spus cei de la Asociația Pro Infrastructură.
Asociația Pro Infrastructură (API) este o organizație non-guvernamentală din România care militează pentru o infrastructură de transport mai bună.
A fost fondată în 2015 de un grup de ingineri, economiști și experți în infrastructură. API se concentrează pe trei domenii principale: monitorizarea proiectelor de infrastructură, politici publice mai bune, educație și sensibilizare.
Asociaţia a reușit să determine autoritățile să accelereze construcția mai multor proiecte, contribuind la îmbunatăţirea infrastructurii din România.