Directorul companiei feroviare Flexibil: nu ne place mita și nu ne place să vindem pe bază de relații

Publicat: 28 sept. 2024, 15:12, de George Andrei, în ECONOMIE , ? cititori
Directorul companiei feroviare Flexibil: nu ne place mita și nu ne place să vindem pe bază de relații

Una dintre companiile din industria feroviară, care reprezintă România la InnoTrans 2024, de la Berlin, este Flexibil SRL, din Săsar, județul Maramureș. Societatea este mai puțin cunoscută pe plan intern, deoarece lucrează mai mult pentru piețele externe. Și asta pentru că directorului nu îi place mita și nici să-și vândă produsele pe bază de relații.

Înființată în urmă cu mai bine de 50 de ani, compania Flexibil proiectează, dezvoltă, produce și testează componente și ansambluri cauciuc-metal pentru diverse industrii.

Societatea activează pe o proprietate de 4,5 ha, cu o suprafață de producție de 12.500 mp și peste 120 de angajați. Produsele Flexibil sunt utilizate în diverse domenii, cum ar fi transportul pe căile ferate, industrie, utilaje de construcții, cu vânzări în țări precum Germania, Elveția, Republica Cehă, Finlanda, Țările de Jos, Polonia și altele.

La InnoTrans 2024, societatea maramureșeană și-a promovat soluțiile antivibrații pentru vehiculele feroviare. Însă, compania produce orice piese de cauciuc pentru trenurile de pasageri, locomotive și trenuri de metrou. Flexibil participă la târgul de transport din capitala Germaniei încă din 2008, iar intrarea pe piețele externe și-a făcut-o în 1992.

În momentul de față, 97-98% din cifra de afaceri este realizată pe piețele din străinătate.

”Ne vindem produsele în străinătate din trei motive: 1. Ne plac provocările. 2. Nu ne place mita. 3. Nu ne place să vindem pe bază de relații, ci pe bază de competență. Vrem să facem o firmă nu pentru acum, ci pentru viitor”, a declarat directorul general al companiei Flexibil, inginerul Daniel Borota.

El a adăugat că, până acum, piața românească nu a avut provocări. Cât despre mită, Borota nu a vrut să dezvăluie cine din România i-a cerut și cât.

Flexibil se pregătește de intrarea pe piața românească

Totuși, din acest an, Flexibil se pregătește pentru intrarea pe piața românească, la calea ferată, și a inițiat demersurile pentru autorizarea din partea Autorității Feroviare Române (AFER).

Daniel Borota este nemulțumit că testele făcute în străinătate asupra produselor sale nu sunt recunoscute în România și, în consecință, trebuie să o ia de la capăt.


Compania maramureșeană are ca principal competitor pe piețele externe gigantul suedez Trelleborg, dar care este totodată și client. Cei doi producători lucrează împreună încă din anul 2004. Alți clienți importanți ai Flexibil sunt producătorii de material rulant Siemens și Stadler.

”E mai ușor să obții un client extern decât unul intern. Deviza noastră este: fără mită și fără politică”, spune Daniel Borota, care mai menționează faptul că de-a lungul timpului a accesat fonduri europene în valoare de patru milioane de euro.

La centrul de producție lucrează 120 de angajați, dintre care peste 40 au studii superioare.

Activitatea firmei este robotizată. În prezent, producătorul are opt roboți, iar în perioada următoare se va dota cu alți șapte.
Anul trecut, cifra de afaceri a Flexibil a fost de 10,2 milioane de euro, iar pentru 2024 se prognozează o creștere de 5-7%. Rata profitului este de aproximativ 20%.

Director elvețian la companie românească

Compania Flexibil a reușit o performanță rar întâlnită pe piața românească și, anume, a angajat pe postul de director de Vânzări Globale un elvețian.

Werner Zimmerman coordonează de la Zurich vânzările firmei maramureșene.

”A fost directorul firmei cu care am lucrat prima oară în Elveția, iar apoi aceasta a fost cumpărată de Trelleborg. Acum face parte din echipa noastră”, spune Daniel Borota pentru Club Feroviar.

Zimmerman este și el la Berlin, însă nu a putut ajunge la InnoTrans, la centrul expozițional Messe, din cauza unor probleme de sănătate, așa că nu am putut vorbi cu el.

Zece companii private reprezintă România la Innotrans 2024

Societățile și companiile de stat lipsesc de la târgul de transporturi, însă sunt prezente companii private din România. Zece companii reprezintă România la InnoTrans 2024, în ordine alfabetică acestea fiind: Astra Vagoane Călători, Atelierele CFR Grivița, Benoli Tech, Contrail Machinery, Electroputere VFU Pașcani, Flexibil SRL, Hiarom Invest, RELOC, Reva și Softronic.(Club Feroviar)