Directorul general al TAROM, Bogdan Popescu, și-a dat demisia
Bogdan Popescu a anunțat membrii CA TAROM ca își dă demisia, fapt recunoscut de avocatul Cătălin Dancu, pentru Puterea.
Avocatul Cătălin Dancu, membru în CA TAROM, a declarat pentru Puterea că Bogdan Popescu a anunțat de joi, 28 decembrie, intenția de a pleca din fruntea TAROM. „Ne-a luat pe toți prin surprindere, nu avem ce face. Nu ne-a spus motivul”, a spus Dancu. CA va lua act de demisie pe 5 ianuarie, când se va întruni.
În mod tradițional, în astfel de circumstanțe, interimatul revine președintelui Consiliului de Administrație sau unui director adjunct.
Surse din apropierea situației au precizat că Bogdan Popescu, care provine din sectorul privat, și-a prezentat demisia din funcție. „De azi (joi, n.r.), TAROM nu mai are un director general. Ședința de urgență a Consiliului de Administrație pentru a lua act de demisie este programată pe 5 ianuarie”, au comunicat surse din interiorul companiei înainte de confirmarea oficială.
În octombrie, Consiliul de Administrație al TAROM a anunțat schimbări în conducerea executivă pentru a revigora și optimiza activitățile de conducere și coordonare.
Compania nu mai poate fi salvată, indiferent cine vine la conducerea TAROM
Bogdan Popescu este al 16-lea director care pleacă de la cârma companiei naționale în 11 ani de management privat, și al treilea în decurs de un an. În 4 ianuarie 2023, Mihăiță Ursu, care ocupa această funcție, a fost demis de Sorin Grindeanu, iar în locul lui a fost numit Costin Iordache. Oricine ar veni la conducere nu poate salva compania din cauza datoriilor, a pierderilor, a lipsei de sprijin din partea statului român, constrâns de regulile europene privind ajutorul de stat.
Compania națională de transport aerian TAROM, deținută de Ministerul Transporturilor, înregistrează pierderi de mai bine de 14 ani, situația financiară a companiei fiind deteriorată semnificativ în ultimii ani. Pandemia Covid-19 a condus la cel mai accentuat declin al industriei aviatice din istoria recentă; la nivel global, se estimează că impactul COVID-19 a determinat o reducere cu 50% a locurilor oferite de companiile aeriene în 2020 și o pierdere de trafic estimată de 60%. Potrivit OACI, companiile aeriene au pierdut 371 miliarde USD din venituri brute din exploatare în 2020. Impactul direct este vizibil și pentru aeroporturi, care au pierdut peste 111,8 miliarde USD venituri în 2020, comparativ cu activitatea normală.
În consecință, efectele pandemiei COVID-19 s-au reflectat prompt și sever în activitatea TAROM, conform reprezentanților companiei În martie 2020, când au fost puse în aplicare primele interdicții de călătorie, numărul pasagerilor transportați a scăzut cu mai mult de 50% față de aceeași perioadă a anului precedent, cu o suspendare completă a activității în aprilie și mai 2020, singura excepție făcând-o zborurile de repatriere, care nu au putut genera venituri suficiente și, de fapt, nu au fost efectuate în scopuri comerciale.
În perioada iunie-noiembrie 2020 numărul de pasageri s-a situat la un nivel cu cel puțin 80% mai scăzut decât în perioadele similare din 2019, în timp ce în luna decembrie 2020 numărul de pasageri a fost cu 75% mai scăzut decât în luna decembrie 2019.
Comparativ cu nivelul pre-pandemic (2019), TAROM a cunoscut în 2020 un declin accentuat, de 73%, în ceea ce privește numărul total de pasageri transportați.
Sindicatul TAROM a cerut donații
Recent, Sindicatul Unit Tarom (SUT) a solicitat susţinerea unor activităţi de donaţii şi subscripţie publică de acţiuni pentru salvarea operatorului aerian naţional, care în anul 2023 mai dispune de 12 aeronave şi doar 19 zboruri externe, faţă de 27 de zboruri şi mult mai multe aeronave în anul 1967.
„În 18 septembrie 2023, compania TAROM ar fi trebuit să serbeze cei 69 de ani de la înfiinţare. Din păcate, de 33 de ani, aproape jumătate din viaţa acestei companii a fost sub semnul aşa ziselor restructurări făcute de guvernele României, sub toate culorile politice, niciuna reuşită. Intrarea în cel de-al 70-lea an de viaţă este umbrită de nereuşitele conducerilor politice, incompetenţa instituţională şi a statului eşuat. Constatăm cu tristeţe că istoria de aproape 70 de ani a companiei nu mai este de mult în mâinile noastre, a angajaţilor, ci a politicienilor statului eşuat. Dacă timp de decenii brandul TAROM şi-a câştigat prin oamenii săi, angajaţii profesionişti ai TAROM, un loc binemeritat în istorie reprezentând cu mândrie România, am ajuns în situaţia în care cel mai probabil vom pieri în neantul istoriei ca şi multe alte companii de stat româneşti închise de incompetenţele conducerii politice”, susţin reprezentanţii Sindicatul Unit Tarom.
Cine e Bogdan Popescu
Începând din data de 23 octombrie 2023, în urma îndeplinirii formalităților legale, funcția de director general a fost preluată de Bogdan Popescu. Acesta este absolvent al Facultății de Aeronave, al Facultății de Drept din cadrul Universității București, cât și al programului EMBA Asebuss.
Popescu are o experiență de peste 25 de ani în multinaționale precum Shell, METRO și Microsoft. De asemenea, în anul 2021, Popescu a ocupat funcția de Președinte al Consiliului de Administrație al Avioane Craiova SA.
Pentru asigurarea atât a unei tranziții eficiente, cât și a continuității activității Companiei, s-a decis, totodată, numirea actualului director general, Costin Iordache, în funcția de director economic, cât și numirea actualului director economic, Narcis Obeada, în funcția de director comercial.
”Obiectivul principal al noii echipe de management rămâne finalizarea și implementarea planului de restructurare, ce va conduce la revitalizarea companiei și transformarea ei într-o organizație profitabilă și modernă”, se spune într-un comunicat al Tarom.