Directorul General CNAIR: Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă nu este în pericol în ceea ce priveşte infrastructura rutieră

Publicat: 20 sept. 2022, 18:14, de Ziarul Puterea, în ESENȚIAL , ? cititori
Directorul General CNAIR: Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă nu este în pericol în ceea ce priveşte infrastructura rutieră
cnair

Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă nu este în pericol în ceea ce priveşte infrastructura rutieră, au fost respectate toate punctele de referinţă, a declarat, marţi, directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, în cadrul audierilor din Comisia de Transporturi din Camera Deputaţilor.

„Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă nu este în pericol în ceea ce priveşte infrastructura rutieră. Respectăm toate benchmark-urile, toate punctele de referinţă care sunt. În ceea ce priveşte contractarea, punctul de referinţă este sfârşitul anului 2023 astfel încât nu există niciun pericol ca acest punct de referinţă să nu fie îndeplinit. Pe de altă parte, precum ştiţi foarte bine, deja mare parte a Planului Naţional de Redresare, a proiectelor cuprinse în acesta, au fost începute, au fost finalizate studiile de fezabilitate, au fost aprobate, au fost demarate procedurile de achiziţie publică, în acest an vorbesc, iar pe unele dintre ele deja avem contracte semnate sau constructori desemnaţi”, a spus Cristian Pistol.

El a declarat că absorbţia estimată pentru anul 2022 este de 8,8 miliarde de lei faţă de suma primită în buget, de 6,3 miliarde de lei.

Potrivit directorului general al CNAIR, în perioada septembrie 2021 – septembrie 2022, au fost semnate 45 de contracte însumând 16,7 miliarde de lei, fără TVA, reprezentând 143,5 km de autostradă şi drumuri expres. El a precizat că 67 de km de autostradă şi de drum expres au fost daţi în circulaţie.

De asemenea, în perioada menţionată au fost semnate 4 contracte pe Autostrada A7. Alte două tronsoane au câştigători desemnaţi iarpentru încă un lot urmează să fie desemnat definitiv câştigătorul. Pentru 6 contracte pe A7 se vor deschide ofertele săptămâna aceasta, respectiv miercuri şi joi, astfel încât vor exista oferte până miercuri pe tot ce a fost de contractat pe PNRR pe A7, până la Paşcani.

„Lotul 2, Sebeş – Turda, a fost deblocat şi dat în circulaţie la sfârşitul anului trecut. Toate secţiunile Autostrăzii Sibiu – Piteşti au contracte semnate şi, foarte important, secţiunile care traversează munţii. Am semnat contractele pentru Sibiu – Piteşti, secţiunea 4, secţiunea 3 şi secţiunea 2. Lotul 2 Lugoj – Deva, secţiunea cu tuneluri, avem estimat ca săptămâna aceasta, cel târziu săptămâna viitoare, să ieşim cu un câştigător din procedură. Pot să vă spun că aceasta a fost o licitaţie anterioară, lansată cu câţiva ani în urmă, cu precalificare, a fost suspendată în anul 2021, s-a reluat procedura respectivă, preţurile nu au fost actualizate, iar ştim foarte bine că începând cu anul 2020 preţurile în piaţa construcţiilor au început să crească într-un stil ameţitor, aş putea să spun. De asta, din păcate, o singură ofertă a fost depusă pentru partea de tehnic şi economic, o ofertă care nu a fost conformă. Îmi pare rău, nu pot să intervin în cadrul procedurilor de achiziţie publică, nu putem să modificăm documentaţiile care sunt depuse astfel încât compania prin comisia de evaluare a luat decizia anulării acestei proceduri şi în mai puţin de o lună de zile a relansat-o, cu actualizarea preţurilor, evident”, a afirmat Cristian Pistol.

El a făcut referire la tronsonul 2 Craiova – Piteşti şi a declarat că este în circulaţie din acest an.

„Autostrada Ploieşti – Comarnic – Braşov, cum aţi spus şi dumneavoastră, a fost contractată. Suntem la faza de studiu de fezabilitate. Din păcate traseul iniţial al acestei autostrăzi nu a mai putut fi menţinut din cauza acelor dezvoltări imobiliare. Mă rog, comunităţile nu puteau să stea într-o autostradă care nu avea niciun orizont de timp. Astfel încât în momentul acesta este complicat de a identifica acel traseu care să asigure un echilibru între costuri şi soluţiile tehnice, pentru că ştim foarte bine, în planul investiţional avem prinsă o sumă de bani, de 1,5 miliarde de euro. În momentul de faţă, pe analizele prezentate, pe propunerile de traseu, depăşim cu foarte mult acest buget alocat. Încercăm, colegii mei care implementează acest proiect, respectiv direcţia tehnică, întotdeauna are întâlniri pot să vă spun….la două săptămâni, cel mult la o lună de zile…are întâlniri de progres cu prestatorul de servicii şi cu autorităţile locale astfel încât să găsim cea mai bună soluţie. Odată cu deblocarea traseului autostrăzii vor veni mult mai uşor celelalte elemente”, a declarat Cristian Pistol.

El a menţionat că s-a reuşit deblocarea unei prime secţiuni a acestei autostrăzi astfel încât să se ştie unde va avea loc legătura cu nodul care leagă Ploieşti de Găeşti, astfel încât să fie deblocat acel drum expres.

Directorul general al CNAIR a spus că pentru A8 studiul de fezabilitate nu este finalizat. Ţinta în PNRR este contractarea până la sfârşitul anului viitor. Anul acesta vor fi lansate licitaţiile. Pe zona de mediu au fost depuse documentaţiile, au trecut prin consultarea publică şi nu sunt probleme. Până la finalul anului ar urma să fie lansată procedura de achiziţie pentru proiectare şi execuţie pentru capetele Autostrăzii A8.