Directorul Oberländer-Târnoveanu explică alegerea muzeului din Olanda pentru tezaurul dacic și lacunele în securitatea acestuia (VIDEO)

Publicat: 27 ian. 2025, 13:03, de Rona David, în ACTUALITATE , ? cititori
Directorul Oberländer-Târnoveanu explică alegerea muzeului din Olanda pentru tezaurul dacic și lacunele în securitatea acestuia (VIDEO)

Ernest Oberländer-Târnoveanu, directorul Muzeului Național de Istorie al României, a declarat în fața Comisiei de Cultură din Camera Deputaților că alegerea muzeului Drents din Olanda pentru găzduirea expoziției tezaurului dacic nu a fost întâmplătoare, având în vedere contextul cultural european și nevoia de a promova România pe scena internațională.

„Muzeul Drents din Olanda a fost ales pentru că reprezintă un spațiu cultural de valoare, iar Olanda este o țară cu o mare deschidere față de patrimoniile altor națiuni, fiind una dintre țările care joacă un rol semnificativ în promovarea culturii europene”, a explicat Oberländer-Târnoveanu. El a subliniat că, prin intermediul acestei expoziții, România a avut ocazia să își prezinte tezaurul dacic unui public internațional, dincolo de granițele naționale.

Directorul muzeului a fost clar în legătură cu impactul internațional al expoziției, evidențiind că muzeele din România nu doar că atrag vizitatori din țară, dar și din întreaga Europă, inclusiv din Olanda, Germania și Belgia. „Expozițiile noastre nu sunt doar pentru locuitorii din București sau România. Vizitatori din toată Europa, dar și din alte colțuri ale lumii, vin să descopere comorile noastre. De exemplu, expozițiile pe care le organizăm sunt de o importanță și diversitate care sunt adesea mai greu de realizat chiar de către instituțiile de renume”, a adăugat Oberländer-Târnoveanu.

Un alt punct cheie în discursul directorului a fost impactul mediatic al expoziției. „Nu doar că presa internațională, inclusiv televiziunile naționale, au acoperit expoziția noastră, dar între 21 și 25 mai am avut vizite din partea jurnaliștilor celor mai importante instituții mass-media, care au promovat patrimoniul nostru în întreaga lume”, a declarat el, subliniind că succesul expoziției a contribuit la o mai bună înțelegere a istoriei și culturii românești pe plan global.

În ceea ce privește critica legată de numărul vizitatorilor Muzeului Național de Istorie din București, care anual atrage aproximativ 77.000 de persoane, Oberländer-Târnoveanu a subliniat că acest număr trebuie privit în contextul realităților muzeelor românești. „Cifra de 77.000 de vizitatori nu trebuie să fie văzută ca o problemă, ci ca o realizare. Compararea noastră cu muzee mari, precum cele din Florența, nu este întotdeauna relevantă, având în vedere că fiecare muzeu are condiții și resurse diferite. Noi lucrăm cu ce avem, iar succesul nostru este măsurat prin impactul cultural pe care îl avem, nu doar prin numărul de vizitatori”, a explicat directorul muzeului.

Oberländer-Târnoveanu: „Am mers pe bună credință, dar nu am verificat dacă sunt respectate clauzele contractuale privind paza”

Oberländer-Târnoveanu a spus că nu a verificat dacă toate clauzele din contractul privind păstrarea tezaurului dacic în Olanda au fost respectate, inclusiv cea referitoare la paza 24 de ore din 24. El a subliniat că a acționat „pe bună credință” atunci când a semnat acordul cu firma olandeză AON, care este responsabilă cu asigurarea tezaurului.

„Nu am verificat dacă au fost respectate clauzele contractuale, cum ar fi paza continuă a tezaurului. Am mers pe bună credință, dar în practica actuală nu există o modalitate concretă de verificare a acestor aspecte. Tot ce putem face este să ne asigurăm că firma asiguratoare își respectă angajamentele”, a spus Oberländer-Târnoveanu.

Conform contractului, tezaurul dacic trebuia să fie protejat 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână, cu o persoană de permanență din partea camerei de control, capabilă să comunice rapid cu autoritățile olandeze. Directorul Institutului a recunoscut că nu are informații clare privind modul în care această prevedere a fost implementată și a cerut o anchetă pentru a verifica respectarea condițiilor de securitate.

„Paza trebuia să fie asigurată constant. Întrebarea este dacă, pe perioada celor șase luni, această securitate a fost menținută. Nu am fost informați dacă a existat vreo sincopă în respectarea acestui aspect. Știu că, la nivelul camerei de control, ar fi trebuit să știm în fiecare minut dacă paza era activă sau nu, iar dacă exista vreo problemă, trebuia să fim informați imediat”, a declarat Oberländer-Târnoveanu.

Întrebat despre eventualele lacune în securitate, Oberländer-Târnoveanu a afirmat că încă așteaptă informații clare și complete din partea autorităților olandeze. În același timp, el a precizat că nu doar România cere măsuri suplimentare de protecție, dar și alte țări cu tezaure valoroase aflate în custodie internațională solicită condiții de securitate sporite.

„Nu suntem singurii care cer măsuri suplimentare. Securizarea acestui tezaur este vitală. De asemenea, am solicitat ca acesta să fie expus într-o zonă securizată, cu vizibilitate limitată și cu acces strict controlat”, a adăugat Oberländer-Târnoveanu.

În fața deputaților, directorul a subliniat că statul român are obligația de a asigura respectarea tuturor prevederilor contractuale, mai ales când vorbim despre un tezaur estimat la valoarea de milioane de euro. El a fost întrebat despre responsabilitatea sa în acest proces, dar a reafirmat că în cadrul contractului, părțile implicate trebuie să colaboreze de bună credință.

„Este imperativ ca toate aceste detalii să fie monitorizate. Dacă există o sincopă în implementarea măsurilor de securitate, atunci trebuie să fim informați imediat. Aceste lucruri sunt esențiale pentru integritatea tezaurului nostru”, a concluzionat Oberländer-Târnoveanu.

Oberländer-Târnoveanu a conchis că Muzeul Național de Istorie din București își continuă misiunea de a promova cultura și patrimoniul României, având în vedere că succesul expoziției Tezaurului Dacic este doar un exemplu al eforturilor continue de a aduce România în atenția lumii. „Nu ne mulțumim cu puțin și ne dorim ca prin proiectele noastre, să punem România pe harta culturală internațională. Expozițiile noastre sunt o modalitate de a arăta lumii întregi că România are un patrimoniu deosebit, care merită să fie apreciat”, a mai spus directorul muzeului.