DOSAR Dacia Bigster. Din culisele noii game SUV, prezentate de producătorul de la Mioveni
„Am realizat peste 400 de interviuri față-în-față cu clienți din segmentul C-SUV pentru a înțelege ce își doresc și care sunt nevoile lor cheie”, a declarat Denis Le Vot, CEO Dacia, legat de proiectul noului SUV Dacia Bigster, care a fost prezentat pe piața auto locală, pe 8 octombrie 2024.
Anunțat în 2021, conceptul Bigster a sugerat că Dacia are aspirații mai mari decât segmentul B pe care-l domină de ani de zile, iar versiunea de serie a fratelui mai mare a lui Duster va arunca producătorul de buget al grupului Renault în „cușca cu lei” din segmentul C-SUV. Pe cifre, acesta este unul dintre cele mai competitive de pe Bătrânul continent, cu o cotă de piață de circa 23% și aproape trei milioane de unități vândute, potrivit Wall Street Journal. (Wall-Street.ro)
,,Am avut ocazia să iau un prim contact cu Bigster, într-o formă aproximativ identică cu ceea ce va putea fi regăsit în reprezentanțele Dacia din toată țara începând de anul viitor. Mașinile ce au fost prezentate presei au caroseria de serie, dar câteva elemente nu sunt încă în forma lor finală, așa cum este cazul parbrizului. Chiar și așa, mi-am putut face o idee destul de clară despre argumentele pe care le are Dacia odată cu intrarea în segmentul C.
Așa cum știm, această ofensivă nu va fi dusă în spate doar de Bigster, în condițiile în care piteștenii mai pregătesc alte două modele pentru acest segment. Practic, dacă ești fan Dacia, nu a fost niciodată o perioadă mai plină de lansări pentru acest producător care s-a rebranduit și care, acum, ne oferă (aproape) o lansare pe an, dacă luăm în calcul și următoarea generație Sandero cu al său „geamăn” pe baterii”, scriu cei de la Wall Street Journal.
La exterior, după cum se observă și din poze, Bigster nu a abordat un limbaj vizual revoluționar în raport cu Duster, din contră. Planșa frontală, dreaptă, prezintă o gură de admisie chiar mai mare și mai proeminentă, dar linia farurilor și a grilei dreptunghiulare este similară cu ceea ce am văzut deja, anul trecut, pe Duster III. O noutate este însăși desenul grilei centrale, cu bare ce stilizează unghiuri ascuțite, un element de design tipic Dacia după „schimbarea la față”.
Cifrele oficiale arată că Bigster se folosește la maximum de flexibilitatea pe care i-o oferă platforma CMF-B, aceeași arhitectură pe care o regăsim și pe restul modelelor din gama actuală Dacia. În acest caz, însă, inginerii Dacia – Renault au împins limitele deoarece vorbim de o lungime de 4,57 metri, foarte aproape de limita de 4,6 metri permisă de platforma modulară compactă arhicunoscută.
Mașina este cu 23 de centimetri mai lungă față de noul Duster, dar ampatamentul a crescut cu doar patru centimetri până la 2,4 metri. Înălțimea este de 1,71 metri, cu cinci centimetri peste Duster, în timp ce lățimea este neschimbată: 1,8 metri. Privit din lateral, SUV-ul are o linie mai înălțată, dar aripile spate extrem de sculptate de pe concept nu s-au formalizat întru totul pe modelul de serie. Un alt detali interesant este plasarea mânerului de deschidere a ușilor din spate pe rama montantului, asemeni unui Clio.
Privit din spate, Bigster are stopurile plasate în extreme, la fel ca și fratele său mai mic, dar plafonul are o linie mai plonjată către spate și include și un spoiler. O premieră, la capitolul exterior, este introducerea jantelor de 19 inchi pe versiunile superioare de echipare, dar și lansarea unei culori noi, denumită Indigo Blue, care poate fi comandată doar pe Bigster.
De asemenea, echipările de top Journey și Extreme au o opțiune în premieră pentru o Dacia produsă în serie mare: caroseria în două culori. Asta se traduce printr-un plafon negru, delimitat de restul caroseriei, pe montantul spate, de o bară de plastic (pentru a se crea așa-numitul truc de design „floating roofline”) cu inscripția Bigster. O altă noutate este utilizarea chiar mai extinsă, la aripi, dar și la bare, a materialului Starkle patentat de Dacia. Acesta conține, în proporție de 20%, polipropilenă reciclată. Per total, cam același procent din toate plasticele de pe Bigster este din surse sustenabile.
La interior, spațiul este mult mai generos, dar nu vor fi oferite 7 locuri
Spațiul interior generos se numără, conform Dacia, printre cele mai imprtante cerințe ale clientului de SUV compact. Tocmai de aceea, constructorul autohton s-a concentrat pe optimizarea habitaclului pentru a oferi mai mult loc pentru cap, dar și pentru genunchii pasagerilor din spate. Astfel, chiar dacă ampatamentul nu a crescut mult față de Duster, noul Bigster este, conform oficialilor mărcii, lider la capitolul spațiu pentru cap și spațiu pentru genunchi la pasagerii din spate, cu o rază de până la 24 de centimetri.
Reversul medaliei este că o versiune cu șapte locuri, subiect pus pe masa designer-ilor Dacia, nu se concretizează. Motivele ar fi mai multe, așa cum ne-a explicat Ioana Gramaticu, una dintre responsabilele cu dezvoltarea cerințelor de produs pentru modelul Bigster. Astfel, un Bigster cu șapte locuri ar fi fost un pariu dificil din cauza greutății mai mari, dar și pentru că practicalitatea este mai mică: accesul la ultimul rând de locuri ar fi dificil din cauza tăieturii portierelor spate și, în plus, capacitatea portbagajului ar avea mult de suferit.
Revenind la interior, acesta este familiar oricui s-a urcat și într-un Duster, dar echipările sunt superioare. Vorbim în primul rând de o antifonare mai bună a habitaclului, necesară odată cu urcarea într-un segment superior. Versiunea de serie va avea un parbriz acustic, geamuri mai groase, iar antifonarea motorului va fi superioară.
Planșa de bord este dominată de cele două ecrane digitale, clasicul instrumentar de bord analog fiind și el înlocuit pe toate nivelele de echipaje. Modelele mai accesibile au un ecran de 7 inchi în spatele volanului, în timp ce versiunile de top au un ecran de 10,1 inchi, aceeași diagonală cu cea a ecranului tactil de infotainment de pe bord.
În plus, Bigster poate fi comandată cu trei tipuri de consolă centrală: joasă, intermediară sau, în premieră pe un model Dacia, o consolă înaltă integrând o cotieră (cu compartiment frigorific), un încărcător cu inducție și un spațiu de depozitare. De asemenea, chiar și pe versiunile Essential și Expression, sistemul de infotainment oferă conectivitate prin Android Auto și Apple CarPlay. În plus, Bigster Extreme și Journey dispun de sistemul multimedia Media Nav Live, care oferă în plus navigație conectată integrând informații în timp real despre condițiile de circulație și o cartografie actualizată timp de opt ani.
O altă noutate pentru o Dacia este adoptarea climei cu două zone pentru locurile din față, standard pe versiunile superioare de echipare sau opțional pe celelalte. Alte opționale sunt plafonul panoramic de 120 de centimetri, care se culisează integral pe o distanță de 35 de centimetri, în timp ce hayon-ul electric nu lipsește.
Acesta este diferit față de ce găsim pe alte modele din segment, conform CEO-ului Le Vot. El a explicat că Dacia a dezvoltat un hayon care folosește un singur motor pentru închidere și deschidere, pentru a reduce costurile. Că tot vorbim de portbagaj, el are o capacitate de 667 litri cu bancheta spate ridicată, o valoare record în segmentul C-SUV. Atunci când spătarele sunt rabatate, Bigster oferă un planșeu de portbagaj plat și o lungime maximă de încărcare de 2,7 metri.
Pe versiunea Journey, scaunul șoferului dispune în serie de comenzi electrice pentru reglarea înălțimii și pentru înclinarea spătarului, precum și de suport lombar cu reglare manuală. Versiunile Bigster Journey și Extreme dispun totodată în serie de Adaptive Cruise Control (ACC) pe versiunile Hybrid. În spate, bancheta se rabatează 40/20/40, iar locul din mijloc se poate transforma în cotieră cu locuri pentru pahare.
Dacia Bigster are o gamă de motoare hibridizate, inclusiv un propulsor în premieră
Toate motoarele care vor fi disponibile pe Bigster dispun de un nivel de hibridizare, inclusiv motorul cu dual fuel, care are rezervor de GPL, dar și de benzină. Gama de motoare, ca și cea de nivele de echipare, se rezumă la patru propulsoare, niciunul diesel.
Cel mai interesant este noul motor Hybrid 155, un propulsor full-hibrid care reprezintă o evoluție a agregatului Hybrid 140 ce a debutat pe Jogger și care se regăsește și în oferta lui Duster III. Acest motor este folosit în premieră pe un produs al grupului Renault, ceea ce arată importanța mărcii Dacia. Dacă acum două decenii, Dacia primea mecanică Renault veche de ani de zile, acum, Dacia este prima „la coadă”.
Acest sistem full-hibrid se compune dintr-un motor termic de 1,8 litri (obținut prin creșterea cursei motorului de 1,6 litri cu injecție directă care compune pachetul Hybrid 140) care împarte cam 40% din componente cu vechiul agregat. Motorul respectă noile norme Euro 7 și funcționează pe ciclu Atkinson, pentru un plus de eficiență. De unul singur, el dezvoltă 107 cai putere (față de 93 cai putere în cazul propulsorului de 1,6 litri) și 170 Nm, cu 20 Nm mai mult ca până acum.
Aportul părții electrice este important: există două motoare electrice, unul principal de 50 de cai putere care poarte să învârtă roțile și care împinge puterea totală a sistemului la 155 cai putere. El este alimentat de la o baterie de 1,4 kWh care se încarcă prin frânare regenerativă. Bateria este poziționată în podea, deci nu reduce capacitatea portbagajului. În plus, mai există și o unitate starter-generator de 24v care balansează modul în care se livrează puterea și cuplul în timpul schimbărilor de viteză.
De această sarcină se ocupă o cutie automată care are patru trepte în modul termic, respectiv două trepte pentru EV-mode. Conform Dacia, în oraș, Bigster cu motorul Hybrid 155, ar putea circula cam 80% din timp în modul electric, la viteze mici. Transmisia este aceeași de pe Austral. Conform Dacia, consumul de benzină în regim mixt WLTP este de 4,9 litri/100 km, iar capacitatea de tractare este de o tonă, cu 250 de kilograme peste Hybrid 140.
O altă noutate este motorul TCe 140, derivat din agregatul cunoscut TCe 130. Principala diferență este plusul de putere (140 de cai putere) motor cu trei cilindri de 1,2 litri pe ciclu Miller. Acest motor utilizează un sistem mild-hybrid pe arhitectură de 48v și este legat la o cutie manuală cu șase rapoarte.
Sistemul mild-hybrid susține motorul termic în fazele de demaraj și accelerație, permițând diminuarea cu circa 10 % a consumului mediu (5,6 l/100 km) și a emisiilor de CO2 (129 g/km) față de un motor termic de putere echivalentă. Frânarea regenerativă permite încărcarea bateriei cu 0,8 kWh într-un mod total transparent pentru șofer.
Al treilea propulsor este cel care combină alimentarea cu benzină cu cea pe GPL, Eco-G 140. Prezentat ca un înlocuitor al motoarelor diesel, acesta oferă o scădere a nivelului de emisii grație folosirii GPL-ului, dar clienții pierd roata de rezervă deoarece rezervorul de 49 de litri pentru GPL se află pe locul acesteia.
Premieră în acest caz este că niciun producător nu a mai oferit un motor pe GPL mild-hybrid. Sistemul electric este de 48v, iar motorul termic este de 1,2 litri cu trei cilindri turbo. Puterea și cuplul motorului diferă în funcție de combustibilul ales, dar cuplarea și decuplarea de la un rezervor la celălalt se face automat, fără implicarea șoferului. Pe benzină, motorul oferă 140 cai putere și 230 Nm, respectiv 130 cai putere și 200 Nm cu GPL. Turbina este preluată de pe Rafale, conform oficialilor mărcii.
Autonomia maximă, dacă se folosesc ambele rezervoare (cel de benzină are o capacitate de 50 de litri), poate atinge 1.450 de kilometri, în timp ce doar un plin de GPL permite acoperirea a 650 de kilometri. Argumentul celor de la Dacia cum că Eco-G 140 poate înlocui diesel este acoperit de performanța sa la tractare: capacitate maximă de 1,5 tone.
În fine, pentru cei care preferă tracțiunea integrală, Dacia oferă motorul TCe 130 combinat cu o transmisie manuală cu șase viteze. O cutie automată în pereche cu transmisia pe toate patru roțiile nu se întrevede, cel puțin într-un viitor apropiat. Ca și în cazul lui TCe-14 și a lui Eco-G 140, vorbim de un sistem mild-hybrid pe arhitectură de 48v.
Ceea ce este interesant este că Dacia a reușit să păstreze greutatea noului său SUV sub marja segmentului C, o decizie menită să crească eficiența motoarelor și să crească autonomia. Astfel, în funcție de motorizare și opționale, Bigster cântărește undeva în jurul a 1.400 de kilograme, cu circa 150 de kilograme sub media SUV-urilor hibride din segment.
Dacia Bigster păstrează avantajul de preț tipic mărcii autohtone
Deși nu avem detalii specifice de preț, în cadrul evenimentului de presă, oficialii mărcii au promis un preț de bază de sub 25.000 de euro pentru versiunea de bază Essential combinată cu motorul mild-hybrid TCe 140 cu tracțiune 4×2.
Pentru motorul Hybrid 155, clienții sunt așteptați să scoată din buzunar sub 30.000 de euro, iar livrările vor începe din prima parte a anului viitor. Astfel, în medie, Bigster este cu 20% mai ieftin decât modele rivale din segmentul C-SUV.Sursa foto: Wall-Street.ro