Două noi canale la TVR: Sport și Folclor
Consiliul de administrație al TVR a aprobat, ieri, la Timișoara, lansarea a două noi canale: TVR Sport și TVR Folclor.
Dan Turturică, președintele-director al TVR, a anunțat că televiziunea publică va avea două noi canale, unul dedicat sportului și celalalt folclorului, proiecte care nu implică fonduri bugetare.
”Le mulțumesc colegilor mei din Consiliul de Administrație și din TVR că susțin și aceste proiecte, care se înscriu în misiunea dezvoltării televiziunii publice, pe care mi-am asumat-o la preluarea mandatului!
În luarea acestei decizii, a cântărit mult și promisiunea onorată pe care am făcut-o atunci când le-am cerut sprijinul, acum un an, pentru relansarea TVR Info și TVR Cultural: că voi face aceste proiecte fără fonduri bugetare suplimentare, fără noi posturi de conducere, cu folosirea mai eficientă a resurselor existente și cu investiții bine calibrate în tehnică.
Același lucru se va întâmpla și cu TVR Sport și cu TVR Folclor. În primul și în primul rând, vom valorifica mai bine arhiva imensă a televiziunii publice și dreptul de întâietate pe care îl avem la achiziția de programe sportive.
Ar fi o imensă greșeală să lăsăm în continuare miile de ore de înregistrări cu muzică populară de calitate, de emisiuni despre tradiții și folclor, de transmisii sportive să rămână îngropate în arhivă și să nu le oferim, încă o dată, telespectatorilor.
Ar fi o imensă greșeală să continuăm să refuzăm achiziția de competiții sportive naționale și internaționale, unele gratuite, cele mai multe la prețuri rezonabile, pentru că nu avem spațiu de emisie.
Ar fi o imensă greșeală să refuzăm această oportunitate de raport cost/beneficiu. Ne va costa foarte puțin să le aducem pe sticlă și pe online, iar impactul la public va fi mare. O demonstrează, zi de zi, audiențele pe care sportul și folclorul le fac pe canalele TVR.”, a spus Turturică.
Conform acestuia, ambele canale reprezintă potențiale surse de venituri extra-bugetare. Pentru cei care se întreabă de ce mai are nevoie TVR de bani din publicitate, câtă vreme primește bani de la buget, iată câteva cifre, rotunjite:
Bugetul alocat TVR pe 2023: 415 milioane lei
Cheltuieli:
- Salarii – 306 milioane de lei
- Societatea natională de Radiocomunicații – 80 milioane de lei
- Utilități – 40 milioane de lei
- TVR Moldova – 11 milioane de lei
- Organisme de gestiune colectivă – 3,5 milioane de lei
- TVA – 1,2 milioane de lei.
”Nu, nu ați greșit calculul. Bugetul primit de la stat nu acoperă nici măcar cheltuielile de bază ale TVR. Și atunci, de unde bani pentru acoperi diferența? De unde bani pentru producțiile televiziunii? De unde bani pentru investiții? Din surse proprii. Din cât vindem.
De volumul de publicitate vândut depind supraviețuirea și dezvoltarea televiziunii publice. De aceea am avut nevoie de modificarea legii care să ne permită creșterea numărului de minute de publicitate – știam că ne vom nemulțumi telespectatorii, dar nu am avut de ales.
Inclusiv pentru a genera noi venituri vom mai face proiecte precum TVR Sport și TVR Folclor. Statul nu ne va crește substanțial alocația în viitorul apropiat, are alte priorități. TVR ori învață să se descurce singur, ori dispare ori, în cazul cel mai fericit, rămâne blocat, în continuare, în subdezvoltare. Această realitate mi-a fost evidentă din prima clipă. După 33 de ani în care am lucrat doar în mediul privat, este greu să mai crezi într-un Moș Crăciun la Palatul Victoria.
În condițiile în care cheltuielile cu salariile reprezintă în jur de 75% din alocația bugetară, orice manager va spune: dă afară oameni, altfel nu ai nicio șansă! Ușor de zis, greu de făcut. Cu actuala legislație, ar fi un proces extrem de lung și de costisitor. TVR a mai trecut printr-un astfel de experiment și s-a terminat foarte prost. Au fost multe nedreptăți, multă suferință inutilă, iar instituția a ieșit mai fragilă, nu întărită.
Doi, nu sunt prea mulți angajați după standardele unei televiziuni publice din Europa. Majoritatea au un corp profesional mult mai numeros. De ce? Pentru că o televiziune publică dornică să își respecte cu adevărat misiunea nu poate lucra în regim de televiziune de apartament. Și nici nu se poate limita la obiectivele înguste ale unei televiziuni private.
Este suficient să ne uităm în jur, la câtă nevoie de informație corectă, de educație, de cultură, de modele sănătoase există, ca să înțelegem cât de multe trebuie să facă o televiziune publică. Iar fără oameni suficienți și bine pregătiți nimic nu iese cum trebuie!
Ca să vă faceți o idee, televiziunea de stat din Polonia a primit anul acesta un buget de aproape 600 de milioane de euro, de 12 ori mai mare decât cea alocată TVR.
În fața noastră stă doar un singur drum, cel al dezvoltării cu forțe proprii. Nu este cel ușor, dar altul nu avem.
Înființarea a două noi canale este doar unul dintre proiectele de schimbare majoră de atitudine fată de public în care este angajată televiziunea națională. Cele mai puțin vizibile – de eficientizare și de modernizare, de digitalizare, de accesare de fonduri de dezvoltare, de valorificare a arhivei, de creștere a veniturilor prin proiecte speciale, vor putea fi și ele observate, cu siguranță, și pe micile sau foarte micile ecrane.”, a mai spus Turturică.