Dune: Partea a Doua – o epopee sci-fi îndrăzneață și copleșitoare
În lumea cinematografiei, există momente care te lasă fără cuvinte, scene atât de îndrăznețe încât par să fi fost deja încrustate în canoanele imaginilor în mișcare. În Dune: Partea a Doua, regizorul Denis Villeneuve ne oferă exact astfel de momente, scene care îți taie respirația și te transportă într-o călătorie epică și captivantă. Recenta premieră de la Londra stârnește un imens val de aplauze și aclamații.
The Independent recenzează pelicula cu entuziasm. Și ne face să privim cu nerăbdare spre premiera românească a filmului. Aceasta se va petrece pe 1 martie.
În această continuare a filmului, asistăm la scene spectaculoase precum figura solitară care stă pe spatele unui vierme gigantic de nisip, asemănându-se cu Moise despicând Marea Roșie. Sau la momentul în care un bărbat este captivul unei seducții psihice, cu efectele acesteia vibrând pe ecran într-o furtună interioară impresionantă. Iar când vine vorba de scenele de luptă gladiatorice, pe o planetă cu un peisaj atât de ostil încât pare desprins dintr-un negativ fotografic, nu poți decât să rămâi cu ochii holbați și inima bătând cu putere.
Dune: Partea a Doua este, ca și predecesorul său, o experiență cinematografică totală, o imersiune completă în lumea imaginativă a lui Frank Herbert. Filmul este atât de prețios și de valoros precum condimentul de pe planeta Arrakis însăși, reprezentând răsplata finală pentru îndrăzneala regizorului din 2021, atunci când a ales să adapteze jumătate din romanul sci-fi fundamental al lui Herbert, fără nicio garanție că va exista vreodată o continuare. Cu toate acestea, succesul de box-office și cele 10 nominalizări la premiile Oscar ale primei părți au confirmat îndrăzneala și geniul regizoral al lui Villeneuve. Și i-au adus garanția continuității demersului.
Dacă primul film a semănat teamă în fiecare cadru, atunci Partea a Doua este complet cufundată în această atmosferă. Lucrarea lui Herbert demontează ideea de destin eroic, dezvăluind-o ca pe o minciună construită de alții în scopuri de colonizare și control. Personajul principal, Paul Atreides, ajunge pe planeta Arrakis cu speranța de a-și găsi locul în lume, dar descoperă că este rezultatul unei manipulări genetice îndelungate de către mama sa și clanul ei de vrăjitoare spațiale (Bene Gesserit). Astfel, el devine subiectul unei profeții care îi prevestește rolul de salvator al poporului Fremen.
În Partea a Doua, Casa Atreides cade, iar Paul (Timothy Chalamet) și mama sa, Lady Jessica (Rebecca Ferguson), caută refugiu și, ulterior, acceptare în rândul tribului Fremenilor și al liderului lor, Stilgar (Javier Bardem). Paul tânjește după Chani (Zendaya), o războinică Fremen care pare să fi ieșit direct din visele sale, dar începe să pună la îndoială afirmațiile că el este mesia așteptat de trib. În același timp, Prințesa Irulan (Florence Pugh), fiica împăratului-padișah (Christopher Walken), își exprimă îngrijorarea față de inacțiunea tatălui său.
Deși Partea a Doua este un triumf creativ, nu putem ignora aspectele criticate ale filmului. Nu le putem numi criticabile, fiindcă nu suntem deloc convinși că acest gen de argumente au relevană când vine vorba despre viziunea artistică. Prima parte a fost criticată pentru neglijarea influențelor culturale din Orientul Mijlociu și nordul Africii, sugerate în opra lui Frank Herbert. Nu ni s-a părut dar există întotdeauna grupuri de activiști care privesc orice produs cultural cu ochii cenzorului revendicativ.
În fine, Partea a Doua și-a însușit criticile și regizorul a încercat să remedieze această problemă. Cu toate acestea, încă există probleme legate de interpretarea unor aspecte culturale, observă recenzorul Clarisse Loughrey.
Dune: Partea a Doua este un pas uriaș în lumea cinematografiei science-fiction. Villeneuve nu este încă mulțumit, exprimându-și deja ambiția de a adapta și continuarea cărții. În saga Dune, următorul pas ar fi „Dune Messiah”. Un pas pe care, e clar!, abia îl așteptăm!
Dune: Partea a Doua este regizat de Denis Villeneuve și interpretat de Timothée Chalamet, Zendaya, Rebecca Ferguson, Josh Brolin, Austin Butler, Florence Pugh. Are 165 de minute.