După IT-iști și inginerii navaliști din România încep să cucerească lumea
Un nou domeniu în care specialiștii români sunt apreciați în toată lumea este cel al proiectării și construcțiilor de nave. Avem o importantă tradiție în domeniu încă din anii 70-80, când la șantierele navale românești erau construite nave pentru companii din Norvegia, Grecia, Israel, India, Rusia sau China.
După o perioadă de incertitudini la începutul anilor 90 și privatizările șantierelor navale, în cea mai mare parte reușite, industria navală s-a relansat și acum în România sunt construite nave sofisticate, de la nave pentru parcurile eoliene din Marea Nordului sau nave pentru instalarea cablurilor marine, la un spărgător de gheață pentru cercetări în Anctartica, construit pentru Guvernul Australiei sau un spărgător de gheață pentru croaziere la Polul Nord.
În ultimii zece ani, în România au fost construite jumătate din navele militare ale Marinei Regale Olandeze. Sunt dovezile concrete ale aprecierii de care se bucură inginerii navaliști din România pe toate meridianele lumii.
Opt decenii de învățământ universitar naval
Pregătirea inginerilor navalişti în ţara noastră a început în 1943 la Institutul Politehnic din Bucureşti, în cadrul căreia a fost înființată o secţie de transporturi cu trei specializări, Maşini şi transporturi rutiere, Nave şi Avioane. Durata studiilor era de 4 ani. Specializarea Nave avea câte 10 studenţi pe promoție. În 1951 și-a început activitatea Institutul Mecano-Naval din Galaţi, care a preluat pregătirea inginerilor navaliști la cele două facultăți ale sale, Facultatea de Construcţii Navale şi Facultatea de Exploatarea Navelor şi Porturilor.
Începând cu anul universitar 1960-1961, institutul a devenit Facultatea de Mecanică, care pe lângă secția Nave şi Instalaţii de Bord, mai avea specializări în Construcții de Mașini și Frigotehnie.
Pe măsura dezvoltării Șantierului Naval de la Galați, care în 1961 finaliza construirea primelor cargouri românești de 4.500 tdw (tone dead weight), „Galați” și „Brăila”, a fost dezvoltată și pregătirea inginerilor navaliști, în două specializări, Construcţia corpului de navă şi Maşini şi instalaţii navale.
Dezvoltarea șantierelor navale de la Tulcea, Brăila, Giurgiu, Turnu Severin și ulterior a celui de la Mangalia și trecerea Șantierului Naval Constanța de la reparații la construcții de nave, au determinat creșterea cifrei de școlarizare, la Galați fiind pregătiți în acea perioadă mai mulți ingineri navaliști decât în multe țări occidentale, cu tradiții în industria navală. Din 2009, Facultatea de Nave de la Galați a devenit Facultatea de Arhitectură Navală.
La Galați a fost înființat și Icepronav, singurul institut de proiectări și cercetări navale din România, fiind astfel lansată proiectarea de nave.
Marea provocare, arhitectura navală
Cea mai provocatoare, dar și cea mai complexă parte din proiectarea navelor este arhitectura navală, pentru că asta înseamnă proiectarea corpului navei astfel încât să fie asigurate flotabilitatea și stabilitatea navei în condițiile dificile de pe mare, dar și o cât mai mică rezistență întâmpinată de corpul navei la înaintare.
Domeniul a ținut pasul cu dezvoltarea tehnologică și la acest moment temele cercetărilor în arhitectura navală sunt modelarea numerică a fenomenelor de curgere cu suprafaţă liberă în jurul carenei (partea corpului navei care se află sub suprafața apei), optimizarea hidrodinamică a formelor navei, hidrodinamica propulsoarelor sau performanţele de manevrabilitate şi seakeeping.
Odată proiectată silueta unei nave, e realizată o machetă 3D, care e supusă testelor din „bazinul de carene”, în baza acestora fiind optimizată arhitectura corpului navei. Asta se învață de pe băncile facultății și la Facultatea de Arhitectură Navală este organizat anual concursul „Ship DX”, la care studenții se întrec în testarea la bazinul de încercări a machetelor corpurilor de navă pe care le proiectează.
Poveste de succes. Trei tineri navaliști fac proiectare navală pentru mari companii internaționale
Din ce în ce mai mulți navaliști școliți la Galați se afirmă la nivel internațional în acest domeniu, care este unul al tehnologiilor performante. Una din firmele din Galați care realizează proiectarea navală pentru mari companii internaționale este GLO Marine, o firmă înființată de trei absolvenți ai facultății, care la treizeci și ceva de ani au reușit performanța în domeniul arhitecturii navale.
După absolvirea facultății, Liviu Gălățanu, Alin Pohilcă și Liviu Moise, au plecat în țări din vestul Europei, în care consultanța și designul naval au o mare tradiție. Au lucrat pentru mari companii de nivel internațional, Det Norske Veritas, Subsea7, Petrofac, Global Maritime. În 2016, s-au întors în țară, la Galați și au înființat firma GLO Marine, specializată în consultanță și arhitectura navală. Au investit 40.000 de euro în tehnică IT performantă. După o primă colaborare cu Șantierul Naval Vard din Tulcea s-au impus în domeniu și cifra de afaceri a crescut la peste 650.000 de euro.
De la 3 angajați în 2016 acum echipa a crescut la aproximativ 50 de angajați, majoritatea fiind studenți sau absolvenți ai Facultății de Arhitectură Navală. În portofoliu au deja câteva zeci de nave proiectate, între care, cargouri, nave speciale, dar și patru nave de croazieră. În prezent, firma are două sedii, unul la Galați, celălalt în Marea Britanie.
Navaliștii români sunt apreciați de companii din toată lumea
Reușita tinerilor ingineri navaliști din Galați într-un domeniu atât de sofisticat pare incredibilă, dar e demonstrată de cifre și se explică prin aceea că are ca fundament regulile de bază din domeniul construcțiilor de nave, profesionalism și seriozitate.
O dovadă că inginerii navaliști pregătiți la Galați sunt bine apreciați este și faptul că după 1990 foarte mulți dintre ei au fost cooptați de șantiere navale din Europa, Canada, China sau Vietnam.
Un exemplu semnificativ este faptul că sistematic compania de construcții navale Irving Shipbuilding din Canada, care deține Șantierul Naval din Halifax, revine la Galați, Constanța, Mangalia, Brăila, Tulcea și Giurgiu pentru organizarea unor târguri de joburi pentru navaliști. Compania canadiană angajează ingineri, respectiv „manager pentru modificări de proiectare și producție”, „planificator producție”, „coordonator navă”, „director producție” și „instructor pentru pregătire maiștri”, dar și lăcătuși navali, maiștri tubulatori, maiștri în confecții metalice și asamblare corp navă, precum și maiștri în lucrări de lăcătușerie. Faptul că o firmă de peste Ocean angajează navaliști români este o dovadă a acestei aprecieri.