După TikTok urmează Facebook și Instagram. Meta a fost implicată în campania la prezidențialele din România
Meta Platforms Inc. a permis unei rețele de pagini Facebook să posteze peste 4.100 de anunțuri politice care o atacau pe candidata pro-UE la președinția României, Elena Lasconi, și care promovau figuri de extremă dreapta, inclusiv pe Călin Georgescu, în perioada premergătoare alegerilor din țară, se arată într-un raport.
Campania a fost derulată pe 25 de pagini Facebook, aparent separate, pentru entități ale căror site-uri web partajează infrastructura de găzduire, publicitate și e-mail. Acest fapt indică un efort organizat de a influența alegerile, potrivit unui raport al grupurilor de cercetare a amenințărilor digitale Reset Tech și Check First, citat de Bloomberg.
Nu este clar cine a fost în spatele rețelei, care a stimulat postările politice pe Facebook și Instagram cu cheltuieli de publicitate de până la 264.909 de euro, potrivit raportului.
Victoria șocantă a lui Georgescu, pro-rus și iubitor de TikTok, în alegerile prezidențiale din România, acum anulate, a pus rolul companiilor de social media în centrul unei examinări intense.
Autoritățile române s-au concentrat asupra platformei TikTok a ByteDance Ltd., acuzând-o că a oferit „expunere masivă și tratament preferențial” candidatului naționalist puțin cunoscut anterior. Dar raportul întocmit de Reset Tech și Check First indică un efort mai amplu de a influența rezultatul alegerilor.
„În timp ce rolul TikTok în amplificarea dezinformării în timpul campaniei electorale din România a fost în centrul atenției, noi dovezi arată că platformele Meta Facebook și Instagram au fost utilizate pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmații neverificate și relatări polarizante”, au scris autorii raportului.
„Nu vedem nicio dovadă a unor incidente majore pe platformele noastre din România”, a declarat recent Nick Clegg, președinte pentru afaceri globale al Meta, adăugând că societatea a fost în contact «aproape zilnic» cu autoritățile române.
Anunțurile descrise în raport îl descriu pe Georgescu, care a declarat că finanțarea campaniei sale electorale a fost 0, ca fiind un „președinte patriot” care apără națiunea de aproximativ 19 milioane de oameni împotriva establishment-ului politic.
Lidera USR, Elena Lasconi, a fost caracterizată drept un „diavol” și o marionetă a Occidentului, în timp ce actualul președinte, Klaus Iohannis, a fost descris drept un „dictator”, pentru sprijinul acordat lui Lasconi.
Unele dintre anunțuri exprimau, de asemenea, susținerea pentru George Simion, liderul partidului naționalist Alianța pentru Unirea Românilor, arată Bloomberg.
Cercetătorii au identificat campania folosind Ad Library a Meta, o inițiativă de transparență care oferă detalii despre agenții de publicitate care utilizează platformele de social media ale companiei. Cercetătorii au calculat că reclamele au fost vizualizate de 199 de milioane de ori începând cu luna august, folosind cifrele dezvăluite în Ad Library. Profilurile advertiser-ilor înregistrați aveau pagini de Facebook cu administratori localizați în mare parte în România și se prezentau ca site-uri de știri sau divertisment. Dar site-urile nu aveau informații juridice sau editoriale, iar multe erau legate prin adrese IP comune, design web identic și configurații comune de e-mail și ad-tech, indicând o structură de administrare centralizată, potrivit raportului.
Raportul confirmă constatări anterioare ale publicației media românești Context, care a dezvăluit că Alianța pentru Unirea Românilor a dezvoltat o rețea de pagini de Facebook neautentice, mascate ca portaluri de știri, pentru a amplifica propaganda și teoriile conspirației.
Social media este un vector popular pentru publicitatea politică și dezinformare, deoarece permite direcționarea precisă a mesajelor. În ultimii ani, platformele au luat măsuri pentru a reprima eforturile secrete de interferență electorală și au introdus controale mai stricte în ceea ce privește campaniile de publicitate politică, mai arată Bloomberg.
Meta a declarat că a eliminat aproximativ 20 de operațiuni secrete de influențare din întreaga lume în acest an și că Rusia este prima sursă a unei astfel de activități, conform unei postări pe blog publicate săptămâna trecută de Clegg.
Meta a afirmat că majoritatea operațiunilor s-au străduit să construiască audiențe autentice, unele dintre acestea folosind „aprecieri” și adepți falși pentru a părea mai populare decât erau.