E gata primul tunel al autostrăzii care traversează Carpații! Urmează un altul mai mare

Publicat: 16 apr. 2025, 18:19, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
E gata primul tunel al autostrăzii care traversează Carpații! Urmează un altul mai mare

Ziua de miercuri va rămâne în istoria infrastructurii rutiere grație primului tunel forat pentru o autostradă din România. Austriecii de la Porr Construct au străpuns și cea de-a doua galerie de pe secțiunea Curtea de Argeș – Tigveni a A1 Sibiu – Pitești. În acest moment, putem spune că avem primul tunel de autostradă (1,3 km pe sens), dar nu cel din urmă. Pe secțiunea vecină va începe construirea unui al doilea tunel, mai mare ca lungime și mai complex (1,78 km pe sens).

Cert este că, în acest moment, este gata primul tunel al autostrăzii care traversează Carpații. La tunelul săpat prin Dealul Momaia s-a lucrat non-stop. Bucuria a fost mare când s-a ajuns la capăt și cu firul II al galeriei (sensul de mers Sibiu – Pitești).

Construcția Autostrăzii Sibiu – Pitești atinge o nouă etapă importantă! A fost realizată și străpungerea celei de a doua galerii a tunelului Momaia (secțiunea Curtea de Argeș – Tigveni), pe sensul de mers Sibiu – Pitești. Cu o lungime de peste 1,3 km, acesta este primul tunel rutier forat din România și este format din două galerii unidirecționale (câte o galerie pe fiecare sens de circulație)“, a anunțat, pe Facebook, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Prima galerie a fost gata la începutul lunii trecurte. Șeful Transporturilor a mai precizat că pe șantierul Secțiunii 4 a autostrăzii Sibiu – Pitești stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la aproape 70%. „Dacă actualul ritm de lucru va fi menținut, sunt șanse reale ca pe această secțiune (9,86 km) să fie deschisă circulația încă de anul viitor (2026), deși termenul contractual de finalizare este 2027“, a ținut să menționeze Sorin Grindeanu.

E gata primul tunel al autostrăzii care traversează Carpații. Secțiunea Tigveni – Curtea de Argeș va fi gata anul viitor

Străpungerarea celei de-a doua galerii a tunelului forat pe A1 Sibiu – Pitești, prin Dealul Momaia, a fost considerat de directorul CNAIR, Cristian Pistol, „un nou moment important pentru infrastructura rutieră din România“. „Construcția autostrăzii Sibiu – Pitești (parte componentă a coridorului 4 Pan-European) este extrem de importantă, atât pentru România, cât și pentru economia europeană. Dacă se menține mobilizarea, această secțiune a autostrăzii Sibiu – Pitești va putea fi deschisă circulației încă anul viitor, mai devreme față de termenul contractual (2027)“, a spus și Cristian Pistol.

Autostrada Sibiu – Pitești A1 are o lungime de 122 de km și este împărțită în 5 secțiuni: Secțiunea 1: Sibiu – Boița (13,17 km), care a fost dată în trafic în decembrie 2022; Secțiunea 2: Boița – Cornetu (31,33 km); Secțiunea 3: Cornetu – Țigveni (37,40 km); Secțiunea 4: Țigveni – Curtea de Argeș (9,86 km); Secțiunea 5: Curtea de Argeș – Pitești (30,35 km).

Pe secțiunea 3 Cornetu – Tigveni se construiește al doilea cel mai lung tunel de autostradă din România, Tunelul Poiana (1,78 km pe sens). Cel mai lung tunel va fi realizat de asocierea turcă Makyol – Ozaltin pe lotul Poarta Sălajului – Nușfalău (41 km) de pe Autostrada Transilvania (A3): Tunelul Meseș (2,89 km pe sens).

Tunelul Poiana de pe Secțiunea 3 Cornetu – Tigveni a A1 este format din două galerii cu câte două benzi pe sens:

  • galeria de pe calea 1 are o lungime de 1.780 m (sens Sibiu – Pitești);
  • galeria de pe calea 2 are o lungime de 1.778,11 m (sens Pitești- Sibiu).

Autostrada Sibiu – Pitești, secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș

Antreprenor: PORR Construct SRL;
Lungime: 9,86 km;
Durată contract: 60 de luni (16 luni proiectare, 44 de luni execuție);
Valoare contract: 1,678 de miliarde de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: Programul Transport (PT);
Termen contractual de deschidere: 2027.