E oficial! Autostrada Unirii a fost deblocată integral. Intră în licitație și ultimele trei tronsoane din zona Iași

Publicat: 23 apr. 2025, 14:23, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
E oficial! Autostrada Unirii a fost deblocată integral. Intră în licitație și ultimele trei tronsoane din zona Iași
Foto: Facebook CNIR

După o serie de presiuni din partea societății civile, după discuții în contradictoriu în Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), care au dus la revocarea lui Cătălin Urtoi din funcția de președinte al CA, au intrat, în sfârșit, în procedură de licitație și ultimele trei tronsoane ale Autostrăzii Unirii (A8). Este vorba de loturile dintre Lețcani și Podul de la Ungheni, cerute cu insistență de mai multe ONG-uri din Iași.

Autostrada Unirii a fost deblocată integral! Anunțul a fost făcut în urmă cu puțin timp de către ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Acesta a precizat, pe Facebook, că au intrat în procedură de licitație și contractele pentru construcția ultimelor trei tronsoane ale A8 (Autostrada Unirii). „CNIR a transmis astăzi la ANAP, spre validare, documentația pentru contractele privind proiectarea și execuția tronsoanelor cuprinse între Lețcani și Podul de la Ungheni (33 km). Valoarea estimată pentru construcția acestei secțiuni a A8 este de 9 miliarde lei (fără TVA)“, a anunțat Sorin Grindeanu.

Ceea ce sublinia în urmă cu două săptămâni și noul președinte al CA al CNIR, Ștefan Ioniță, în emisiunea „Drumuri cu prioritate“, s-a adeverit. Acesta susținea că nu are nimeni vreun interes ca tronsoanele respective să fie ținute la sertar și că, în momentul în care va exista toată documentația pentru proiectare și execuție, ea va fi transmisă spre validare la ANAP. Lucru care s-a și întâmplat.

Pentru aceste trei loturi, după întâlnirile cu antreprenorii, am inclus mai multe modificări în documentația de atribuire. Concret, dacă se optează pentru constituirea garanției de bună execuție prin rețineri succesive, CNIR a stabilit suma inițială în procent de 0,5 % din valoarea contractului. De asemenea, termenul pentru pregătirea ofertelor va fi extins și stabilit prin raportare la complexitatea proiectului. Totodată, potențialii ofertanți își vor putea asuma documentația de atribuire prin semnarea electronică sau printr-o declarație pe proprie răspundere. Nu în ultimul rând am decis să simplificăm prezentarea graficului de execuție“, a precizat directorul general al Companiei Naționale de Investiții Rutiere, Gabriel Budescu.

Autostrada Unirii a fost deblocată integral. Cum arată cele trei tronsoane ale A8 pregătite de licitație

Autostrada Unirii a fost deblocată integral. Intră în licitație și ultimele trei tronsoane din zona Iași

Tronsonul 3 (Lețcani – Iași) va avea o lungime de 17,7 km, iar pe traseu vor fi construite inclusiv 18 poduri și pasaje, 6 tuneluri și 2 noduri. Durata pentru proiectare și execuție este de 46 de luni.

Tronsonul 4 (Iași – Golăiești) va avea o lungime de 12,7 km, iar contractul prevede și construcția a 12 pasaje, 2 tuneluri și un nod. Durata contractuală maximă pentru proiectare și execuție este de 46 luni.

Tronsonul 5 (Golăiești – Pod peste Prut la Ungheni) va avea o lungime de 2,77 km și va fi construit în 18 luni.

După validarea documentației, va fi publicat în SEAP anunțul privind participarea la licitație, în cadrul căruia va fi stabilită și data limită pentru depunerea ofertelor. Ar mai fi de spus că sâmbătă, 26 aprilie, vor începe lucrările de construcție la primul pod peste Prut realizat după Revoluție, podul de la Ungheni, din județul Iași.

În schimb, Compania Națională de Investiții Rutiere a suspendat în aceste zile licitația pentru contractul de proiectare și execuție a tronsonului 2 Târgu Frumos – Lețcani al Autostrăzii Unirii, ca urmare a unei contestații. Tronsonul 2 Târgu Frumos – Lețcani are o lungime de 28,6 kilometri și un cost estimat de 5 miliarde lei, finanțarea investiției fiind asigurată din fonduri europene, prin Programul Transport PT 2021-2027. Licitația a fost lansată în februarie 2025.

Ce loturi din Autostrada Unirii au deja un constructor

Compania Națională de Investiții Rutiere a atribuit pe 10 martie 2025 contractul pentru proiectarea și execuția lotului 2A Ditrău – Grințieș, cel mai lung lot al Autostrăzii Unirii (A8). Oferta Asocierii SA&PE CONSTRUCT (LIDER)-TEHNOSTRADE S.R.L.-EURO ASFALT D.O.O-SPEDITION UMB a fost desemnată câștigătoare a contractului, valoarea ofertei fiind de 6,14 miliarde lei (aproximativ 1,2 miliarde euro) fără TVA.

Lotul Ditrău – Grințieș are o lungime de 37,9 kilometri și se desfășoară în județele Harghita și Neamț. Asocierea formată din constructori din România și Bosnia -Herțegovina are termen de 54 de luni, din care 14 luni pentru etapa de proiectare și 40 de luni durata de execuție. Proiectul are o o complexitate tehnică ridicată pentru că include lucrări majore de artă (poduri, pasaje, viaducte, tuneluri): 19 tuneluri și 63 de poduri și viaducte. Lungimea totală a tunelurilor și a viaductelor (21 km) reprezintă 57% din lungimea întregului lot.

Atribuirea acestui contract către UMB a venit la doar câteva zile după ce CNIR a atribuit aceleiași asocieri româno-bosniace contractul pentru proiectarea și execuția lotului 1C Sărățeni – Joseni al Autostrăzii Unirii, pentru un miliard de euro. Lotul 1C are o lungime de 32,4 kilometri și include 39 de poduri și pasaje și 3 tuneluri unidirecționale.

Citește și: Avansează lucrările pe lotul 3 Pietroasele – Buzău din Autostrada Moldovei. A fost montat primul tablier metalic (VIDEO)