Un economist dezvăluie realitatea fiscalității din România: mai mult decât un simplu mit
Cristian Păun, profesor de economie la ASE, demontează mitul potrivit căruia România ar avea unele dintre cele mai mici taxe aplicate mediului de afaceri din regiune, UE și OCDE. Conform studiului său, afirmațiile guvernamentale bazate pe această premisă falsă riscă să submineze în continuare mediul de afaceri local, descurajând investițiile și punând în pericol dezvoltarea economică pe termen lung.
Provocarea unui mit fiscal
Unul dintre pilonii pe care se bazează actuala guvernare în implementarea politicii fiscale este afirmația că taxele aplicate mediului de afaceri în România sunt printre cele mai mici din regiune, din Uniunea Europeană și din OCDE. Această afirmare, consideră Păun, este „complet falsă”, fiind folosită ca justificare pentru introducerea unor măsuri fiscale suplimentare care au ca efect descurajarea mediului de afaceri. „Este o concluzie falsă, netestată științific, care face parte dintr-un program de guvernare care, de fapt, împovărează afacerile locale, adăugând biruri noi”, subliniază Păun.
Pentru a demonta acest mit, profesorul a realizat o analiză detaliată bazată pe date statistice comparate. Păun a comparat rata de impozitare a profitului și totalul contribuțiilor aferente forței de muncă în mai multe țări din regiune și din UE. În cadrul acestui studiu, a folosit o marjă netă de profit de 10% și o pondere de 35% a cheltuielilor cu forța de muncă. Rezultatele au fost clare: România nu se află nici pe departe la cel mai mic nivel de impozitare din regiune.
România, la mijlocul clasamentului regional
Din punct de vedere al impozitului pe profit și al impozitelor pe forța de muncă, România se află la o diferență de doar 2,3% sub media UE-27, dar, surprinzător, este mai „scumpă” decât multe dintre țările cu care concurează direct. De exemplu, impozitele din România sunt cu 1,4% mai mari decât cele din Polonia, cu 1,6% față de Croația și cu 2,6% față de Ungaria. De asemenea, comparativ cu Bulgaria, România are o diferență de 10%. Aceste statistici arată o imagine complet diferită față de ceea ce afirmă politicienii în discursurile lor publice.
Mai mult, Păun arată că, în cazul unor sectoare cu marjă de profit netă mică (aproape 10%), diferențele de fiscalitate sunt și mai notabile. România devine mai atractivă decât Ungaria, dar în cazul sectoarelor cu valoare adăugată mare, România pierde în fața Poloniei și Ungariei, care oferă un regim fiscal mult mai atractiv pentru companiile mari, ce investesc în regiune.
Riscuri pentru investițiile cu valoare adăugată mare
O concluzie importantă pe care o trage Păun este aceea că România nu mai beneficiază de regimul fiscal favorabil pe care îl avea în urmă cu câțiva ani. Mai grav, în prezent, țara nu atrage investițiile care aduc valoare adăugată mare, acestea fiind mai atractive în țări precum Ungaria, Polonia sau Bulgaria. Este un aspect îngrijorător, având în vedere potențialul României de a prelucra resursele din Marea Neagră. În loc să dezvoltăm industrii pe baza acestor resurse, România riscă să ajungă să importe produse petroliere prelucrate în țările vecine.
Acest fenomen poate explica, în parte, și paradoxul economic al României, unde exportăm grâu, dar importăm aluat – un produs cu valoare adăugată mult mai mare decât materia primă brută.
Fiscalitatea și teme false de dezbatere
În analiza sa, Păun subliniază că teme precum mutarea fiscalității dinspre muncă către capital nu sunt o soluție viabilă. Aceste discuții sunt doar o distragere de atenție de la realitățile economice. Mutarea contribuțiilor sau a fiscalității nu va îmbunătăți poziția României în clasamentele regionale. De asemenea, scutirile de impozit aplicate în statele cu impozit progresiv nu reduc, de fapt, costurile cu munca pentru companii. Diferența este redirecționată către angajați și familiile acestora, nu către mediul de afaceri.
România riscă să piardă teren în fața vecinilor
În final, Păun trage un semnal de alarmă: România riscă să piardă teren în fața altor economii din regiune. Investițiile în sectoare cu valoare adăugată mare vor evita România, în timp ce sectoarele cu marjă de profit mică vor rămâne, în continuare, atractive datorită regimului fiscal actual. Guvernul trebuie să regândească strategia fiscală pentru a atrage investiții durabile și pentru a revitaliza sectorul industrial din România.
Sursa: Facebook/Cristian Păun