Electrificarea mașinilor generează semnale de alarmă pentru bugetul Danemarcei
În teorie trecerea de la mașinile alimentate cu combustibili fosili la cele electrice aduce doar beneficii, însă danezii au început să simtă efectele adverse ale electrificării.
Reducerea poluării, a costurilor de utilizare și întreținere și liniștea din orașe sunt doar câteva dintre beneficiile puse de obicei pe seama utlizării pe scară largă a mașinilor electrice. Cu toate acestea, unele state au început să calculeze costul electrificării și nu în toate cazurile rezultatele au fost încurajatoare.
Danemarca, de exemplu, caută acum soluții de a nu își dezechilibra bugetul de stat din cauza susținerii acordată celor care cumpără și utilizează mașini electrice. Iar soluțiile nu sunt deloc simple.
În primăvara acestui an Consiliul Danez pentru Schimbări Climatice, entitate independentă care consiliază guvernul acestei țări, a estimat că numărul de mașini electrice ar trebui să crească de la circa 20.000 în prezent până la 1 milion în 2030 astfel încât să fie atinse țintele de depoluare stabilite. Danemarca și-a impus să reducă emisiile poluante provenite de la transportul rutier cu 70% până în 2030 pentru ca, în 2050, să ajungă la neutralitate climatică.
Oricât de impresionant ar suna și indiferent de reacțiile pozitive ale populației și ale oficialităților naționale sau europene, acest plan are însă un mare neajuns. Pentru a crește rapid nivelul de utilizare a mașinilor electrice statul trebuie să ofere subvenții majore și, în același timp, să crească taxele pentru combustibilii fosili, iar asta ar genera o pierdere netă de 5,7 miliarde de coroane (circa 800 mil. euro) pentru societate.
În prezent bugetul danez își bazează o mare parte din venituri pe taxele pe achiziția și utilizarea vehiculelor de transport. Conform Reuters, valoarea totală a acestora se ridică anual la 50 de miliarde de coroane (7.95 mld. euro), echivalentul a 2,3% din PIB.
În aceste condiții Danemarca, stat considerat un exemplu în domeniul ecologizării industriei și transportului, poate ajunge la un dezechilibru bugetar important.