Elevii de clasele primare sunt excluși de la olimpiadele și concursurile școlare

Publicat: 19 ian. 2025, 12:26, de Evelin Ceciu, în Educație , ? cititori
Elevii de clasele primare sunt excluși de la olimpiadele și concursurile școlare

Elevii de clasele primare nu pot participa la nicio olimpiadă sau concurs naţional, în anul şcolar 2024-2025. Potrivit calendarului oficial anunţat recent de Ministerul Educației, competiţiile sunt dedicate doar elevilor din învățământul secundar, scrie edupedu.ro.

Primele concursuri încep în luna ianuarie, iar ele vor fi adresate doar elevilor clasele V-XII / XIII, potrivit calendarului publicat de Ministerul Educaţiei.

Anul trecut, Ministerul Educației a anunțat profesorii că trebuie să modifice regulamentele concursurilor școlare. De ce? Elevii de clasele I-IV să nu poată participa la etapele superioare ale acestora, în 2025. Interdicția a fost introdusă în ordinul de ministru. Este primul ordin de ministru semnat de Daniel David.

Interdicția prevede că elevii de clasele primare nu pot participa deloc la concursurile și olimpiadele școlare naționale. Acestea sunt competiții școlare elaborate și organizate centralizat de Ministerul Educației. Până acum, elevii de clasele primare puteau concura la olimpiadele școlare, dacă întruneau punctajele de calificare impuse de regulamentele specifice.

Conform edupedu.ro, citat de hotnews.ro, anul trecut, mai mulți elevi de clasele a III-a și a IV-a au participat la etapele locale ale unor olimpiade de științe exacte și nu au mai fost lăsați să concureze la etapele județene.

Daniel David explică de ce elevii din ciclul primar nu trebuie să participe la olimpiade

Ministrul menționează că în ciclul primar trebuie construite „elementele de bază ale competențelor-cheie”. Acest nivel elementar trebuie dezvoltat în ritmul fiecărui copil, a afirmat, duminică, ministrul Daniel David, într-o postare pe blogul personal.

„Văd că este primită în spațiul public cu multă curiozitate vestea că Ministerul Educației și Cercetării nu organizează olimpiade școlare pentru clasele I – IV în anul 2025. Din respect pentru această preocupare, ca să punem acest lucru în context, iar apoi în profunzime psihoeducațională, iată cum stau lucrurile, pentru o înțelegere mai clară a acestei decizii: Adevărul este că ministerul nu a organizat olimpiade școlare pentru clasele I – IV nici anul trecut (2024), așa că nu este chiar o premieră”, a transmis ministrul.

Potrivit acestuia, participarea la olimpiade organizate de minister aduce o greutate mai mare concursurilor. „Începe să stimuleze prea devreme o industrie a meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele (tot de bază), ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competențelor-cheie”.

„Am înlocuit la nivelul învățământului primar evaluarea prin note cu evaluarea prin calificative tocmai în lumina lucrurilor descrise mai sus, pentru a nu produce prea devreme segregare între copii (și școli) și afectarea stimei de sine, important fiind aici să dezvoltăm nivelul elementar al tuturor competențelor-cheie, în ritmul personal al fiecărui copil, nu să facem diferențieri prea fine (și adesea nerelevante) și prea devreme între copii. În același spirit, la aceste vârste se urmărește mai ales dezvoltarea cooperării și a lucrului în echipă, competiția, importantă și ea, trebuind însă gândită la acest nivel în acest context”, a explicat Daniel David.

El a adăugat că, pentru a stimula competiția adecvată, ministerul nu interzice derularea unor concursuri locale, regionale, naționale. Acestea vor fi asumate autonom și responsabil de școală și cu consultarea părinților. Ele pot pătrunde într-un portofoliu educațional mai extins, dar nu au greutatea și mesajul unei olimpiade organizate de minister.

„Așadar, hai să ne focalizăm în clasele I – IV pe dezvoltarea riguroasă și în ritmul personal, la cât mai mulți copii, a tuturor aspectelor elementare necesare competențelor-cheie, fără să distorsionăm acest proces prea devreme prin focalizarea pe olimpiade organizate de minister, cu accente prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele, dar lăsând școlilor posibilitatea să facă comparații responsabile și voluntare prin concursuri locale/regionale/naționale ce pot intra într-un portofoliu educațional extins”, a completat ministrul Educației.