Elevii vor evalua profesorii: o schimbare majoră în sistemul educațional
În Monitorul Oficial a apărut o reglementare care are scopul de a îmbunătăți procesul educațional prin implicarea directă a elevilor în evaluarea cadrelor didactice.
Începând din noul an școlar, elevii vor putea oferi feedback profesorilor lor prin completarea unor formulare de evaluare, având astfel oportunitatea să contribuie la îmbunătățirea calității predării.
Această modificare recentă în sistemul educațional are ca obiectiv îmbunătățirea interacțiunii dintre cadrele didactice și elevi, adaptând astfel procesul de predare la cerințele actuale ale școlilor. Elevii vor putea evalua profesorii la sfârșitul fiecărui an școlar, oferind note de la unu la cinci pentru diferite aspecte ale activității didactice conform noilor reglementări stabilite în cadrul Statutului elevului.
Fișa de feedback va include opțiuni de evaluare în care nota unu reflectă un grad minim de acord cu afirmațiile prezentate, iar nota cinci indică un grad maxim de acord. Acest sistem de evaluare are rolul de a oferi profesorilor o perspectivă mai clară asupra percepției elevilor cu privire la metodele lor de predare, sprijinind astfel dezvoltarea unei relații educaționale mai eficiente. Elevii vor putea, de asemenea, să ofere sugestii cadrelor didactice pentru îmbunătățirea metodelor de predare, astfel încât lecțiile să devină mai accesibile și relevante pentru ei.
Formularul de feedback le permite să sugereze modalități de prezentare a materiei într-un mod mai clar și mai adaptat nevoilor lor individuale. Anonimatul în acest proces asigură că elevii pot exprima opinii sincere fără teama de posibile repercusiuni. Evaluarea profesorilor include 16 întrebări care acoperă diverse aspecte ale predării, cum ar fi claritatea explicațiilor, capacitatea de a stimula participarea elevilor și promovarea gândirii critice.
În plus, formularele de feedback includ întrebări referitoare la confortul și siguranța elevilor în timpul orelor, precum și necesitatea de a urma meditații suplimentare pentru înțelegerea completă a materiei. După completare, aceste chestionare vor fi analizate detaliat și discutate cu profesorii pentru a oferi o bază pentru posibile ajustări în procesul educațional.
Noul an școlar va începe pe 9 septembrie 2024 și se va încheia pe 20 iunie 2025, conform structurii stabilite de Ministerul Educației. Durata anului școlar variază în funcție de nivelul de învățământ, astfel încât elevii de clasa a XII-a vor avea un an de 34 de săptămâni, în timp ce elevii de clasa a VIII-a vor parcurge 35 de săptămâni. Pentru liceele cu filieră tehnologică și învățământul profesional, anul școlar va fi extins la 37 de săptămâni, încheindu-se pe 27 iunie 2025, cu anumite excepții.