Elon Musk anunță lansarea Robotaxi
Elon Musk a anunțat într-o postare social-media că, la începutul lunii august, vrea să lanseze un nou proiect: Robotaxi. Mașinile folosite în acest proiect ar trebui să se conducă autonom și, astfel, să depășească sistemele actuale de asistență la conducere ale Tesla. Cu toate acestea, nu este clar dacă sistemul va continua să se bazeze pe actuala tehnologie, controversată.
Tesla vrea să-și prezinte robotaxi-ul mult promis pe 8 august. Șeful companiei, Elon Musk, a anunțat prezentarea pe Platforma sa X. Nu există încă detalii suplimentare. Potrivit informațiilor anterioare, vehiculul autonom se va baza pe o nouă platformă tehnică, care va face producția mai eficientă și mai rentabilă.
Musk promite de ani de zile că Tesla va conduce autonom și că acest lucru va schimba radical valoarea mașinilor și modelul de afaceri. Până acum, tehnologia „pilot automat” din mașinile electrice Tesla este pur și simplu un sistem de asistență la conducere, care necesită control și intervenție din partea unui om, aflat la volan.
Acțiunile Tesla au crescut cu aproape patru procente vineri, după anunț. Tesla se află în prezent sub o presiune crescută, după o scădere a livrărilor în ultimul trimestru. Pionierul mașinii electrice simte concurența modelelor mai ieftine de la producătorii chinezi.
Potrivit declarațiilor anterioare ale lui Musk, producția unei mașini Tesla mai ieftine ar putea începe la sfârșitul anului 2025. În trecut, după ce au fost prezentate noi modele Tesla, a durat câțiva ani până când acestea au fost disponibile.
Cu toate acestea, agenția de presă Reuters a raportat vineri că Musk nu plănuiește în prezent un model Tesla low-cost pentru piața de masă. El a anulat planul, a declarat Reuters, citând mai multe persoane din interiorul companiei. Unul dintre cei doi oameni din interior a mai spus că instrucțiunile lui Musk erau acum să se bazeze în întregime pe robotaxi. Musk a răspuns la raport cu o postare X. „Reuters este pe moarte”, a scris el, referindu-se la presupusa scădere a traficului către site-ul Reuters.
Se lipsește Musk de camere?
Spre deosebire de furnizorii de robotaxi deja activi, cum ar fi compania soră a Google, Waymo, Musk a susținut întotdeauna că a vrut doar să folosească camere și să renunțe la radarele laser, mai scumpe, care scanează împrejurimile vehiculelor. Această abordare este controversată în rândul experților. În trecut, accidentele au avut loc după ce camerele „pilot automat” au fost orbite de soare – în timp ce șoferii se bazau prea mult pe tehnologie.
Un proces legat de moartea unui șofer Tesla, în martie 2018, urmează să intre în faza dezbaterilor, în California. Mașina s-a izbit de un bolard de beton pe o autostradă din Silicon Valley, cu sistemul „pilot automat” activat. Agenția americană de investigare a accidentelor (NTSB) a atribuit accidentul limitărilor sistemului și neatenției șoferului. Este posibil ca „pilotul automat” să fi urmat un marcaj incorect al benzii pe care circula și să fi condus mașina direct pe bolard cu o viteză de peste 100 de kilometri pe oră. Tesla nu a avertizat în timp util cu privire la un obstacol.
Înregistrările de date au arătat că șoferul nu avea mâinile pe volan. Poate că juca un joc pentru smartphone. Tesla vrea să sublinieze în proces că șoferul a fost distras.
În SUA, șoferii Tesla pot testa în prezent o versiune avansată a „Autopilot” numită „Full Self-Driving”. Până acum, în ciuda numelui, mașinile nu devin mașini autonome. Oamenii de la volan continuă să poarte responsabilitatea, iar înregistrările video arată că au fost nevoiți să intervină în mod repetat pentru a preveni accidentele cauzate de erori de software.
Deocamdată nu este clar dacă Musk dorește ca robotaxi să continue să conducă doar pe baza informațiilor furnizate de camere.