Episodul 2: În cadrul AFER există şi funcţionează de câțiva ani o grupare de familii şi cumetrii
Așa cum s-a mai spus cu alte ocazii şi sub alte forme, problema cea mai gravă a AFER este aceea că în cadrul acestei instituţii există şi funcţionează de câțiva ani o grupare de familii şi cumetrii, sub forma unei structuri paralele de conducere formată din persoane cu funcţii de conducere, al cărui principal domeniu de activitate îl constituie acţiunea subversivă, cu efecte negative atât pentru AFER cât şi pentru întreg domeniu feroviar din România. Vom denumi în continuare această structură paralelă, „grupare”.
Efectele negative au în contrapondere diverse beneficii materiale personale pentru membrii grupării, beneficii provenite preponderent din zona feroviară privată, respectiv operatori şi industrie. Din motive uşor de intuit, interesul multor actori puternici din sectorul feroviar este acela ca AFER să fie o instituție slabă. O AFER mai slabă înseamnă posibilități mai multe de eludare şi chiar de pervertire a cadrului legislativ în avantajul direct al profiturilor. În jurul ideii respective este structurat acest material. Gruparea a constituit de ceva timp subiectul de abordare a diverselor canale media din România, atât audiovizuale cât şi scrise, respectiv posturi de televiziune, canelele media online şi ziare.
Înșiruim în continuare principalele deficiențe care caracterizează AFER în prezent:
– Existenţa unei grupări paralele şi neoficiale de conducere, al cărui principal scop îl constituie activitatea subversivă în interesul diverselor cercuri de interese private, activitate prin care instituția este serios vulnerabilizată şi făcută practic să deservească direct şi în mod obedient aceste cercuri. Gruparea respectivă este formată din aproximativ 10 persoane din conducerea AFER;
– Intrarea adâncă a AFER sub influenta unor cercuri de interese din domeniul feroviar;
– Incompatibilitatea în care se găsesc unele dintre persoanele din conducerea AFER, atât între acestea cât şi în raport cu unele afaceri pe care le conduc şi care le aparțin. Se va detalia în cadrul prezentului material;
– Deficitul de imagine şi scăderea severă a respectului faţă de această instituție, cauzate în special de conduita unor persoane din conducerea AFER a ultimilor ani, dar şi de modul în care unele dintre acestea s-au compromis în fața diverșilor actori feroviari;
– Atitudinea disimulată de protejare şi de promovare a intereselor şi a planurilor unora dintre agenții economici privați din domeniul feroviar, în detrimentul celor de stat şi a celorlalţi privați;
– Tendința de a avea atitudini evazive sau alambicate prin documente oficiale emise către instituțiile de stat sau europene cum ar fi Parchet, DNA, Polițe, ERA sau Comisia Europeană, la solicitarea acestora;
– Starea de spirit a angajaților AFER cu funcții de execuție, în contrast cu cei din conducere. S-a cristalizat o oarecare „elită a AFER” formată din câteva persoane, foarte unite între ele şi rupte complet de problemele reale ale angajaților;
Toate aceste deficiențe sunt corelate între ele, influențându-se reciproc şi deseori acţionând în mod complementar din punct de vedere al efectelor. Pentru a înţelege mai bine în ansamblu problemele respective, se cuvine o precizare importantă: deficiențele existente în funcţionarea AFER şi efectele negative ale acestora asupra sistemului feroviar sunt legate de primul element din înșiruirea anterioară, respectiv de existența unei grupări paralele subversive în cadrul instituției.
O structură care funcționează ca o adevărată caracatiță şi care a avut o putere tot mai mare, indiferent de cine a fost director general al AFER. Aceasta este puternic susținută de cercuri sau persoane din afara instituției. Nașterea acestei grupări a avut loc undeva în perioada 2014 ÷ 2015, în timpul mandatului de director general la AFER al lui G.D. Detaliem în următoarele episoade câteva dintre elementele înșiruite anterior.