Estul Europei, ,,lada de gunoi” pentru F-16. România nu face excepție. A cumpărat 18 aparate F-16 second hand
Țările din Estul Europei nu sunt ocolite de măsurile prin care armate europene din NATO, cu dotări moderne, vor să scape de aparatele de luptă F-16, vechi de aproape 50 de ani, depășite tehnic, și le vând cu ,,generozitate” țărilor dispuse să cumpere fier vechi, cu milioane de euro, printre care și România.
Primul avion de serie F-16A Block 1 a efectuat primul zbor pe data de 7 august 1978, iar primul biloc F-16B Block 1 a fost livrat pe 16 octombrie. Avioanele de serie au fost realizate în mai multe configurații (blocuri) de fabricație. Primele avioane de serie au fost Block 1 și au inclus 94 de aparate.
Asta spune totul despre fiabiliatea actuală a relicvelor aeriene, de care, de această dată, a scăpat Olanda, care a cumpărat noile aparate super-performante F-35. 18 avioane F-16 ajung în România, după ce Olanda a pus oficial la pământ toată flota sa de vechituri.
Forțele Aeriene Olandeze au renunțat, oficial, la toată flota de avioane F-16 pe care o aveau, pe măsură ce le sunt livrate noile F-35, iar 18 avioane F-16 vor ajunge în România, la Centrul European de Instruire F-16.
Până de curând, Forțele Aeriene Regale Olandeze (KLu – Koninklijke Luchtmacht) aveau în inventar 42 de avioane multilrol F-16, dintre care 24 erau pe deplin operaționale. Și urma să rămână operaționale până când viitoarele F-35A contractate deja urmau să fie erau capabile să îndeplinească toate misiunile pe care le îndeplinea flota veche de F-16.
La 26 septembrie, la cinci ani de la primirea primului din cele 52 de avioane F-35 comandate de la producătorul american Lockheed-Martin, KLu a anunțat că cele 40 de F-35A care i-au fost livrate sunt pe deplin operabile la capacitate maximă. Nu mai rămânea decât să își ia rămas bun de la vechile F-16, aeronava pe care o folosea din 1979.
„În această după-amiază, KLu și-a luat oficial adio de la această aeronavă legendară. Acest lucru a avut loc, printre altele, în timpul unui zbor în formație a opt aeronave deasupra Țărilor de Jos”, a anunțat Ministerul olandez al Apărării într-un comunicat publicat la 27 septembrie, citat de agențiile de presă.
Inițial, Țările de Jos intenționau să vândă ultimele sale F-16 companiei americane Draken International, care furnizează servicii de securitate și apărare, dar aceasta le-a refuzat, considerându-le cu mari riscuri de exploatare.
Din cele 42 de avioane rămase, 18 vor fi trimise la Centrul European de Formare F-16 [EFTC] din România și 24 vor fi dirijate forțelor aeriene ucrainene, potrivit ministerului olandez.
Centrul European de Instruire F-16 din România, care funcționează în Baza Aeriană 86 Fetești, a fost inaugurat în noiembrie 2023.
„Centrul European de Instruire F-16 va avea un rol vital în pregătirea piloților români pentru operarea acestor aeronave performante. Prin această ambițioasă inițiativă, ne propunem nu doar să antrenăm un număr semnificativ de piloți, ci și să obținem noi calificări pentru aceia care operează deja avioane F-16 în România”, a spus ministrul român al Apărării cu acea ocazie.
Un avion F-16 ucrainean a fost distrus după ce s-a prăbușit joi într-o zonă neprecizată, a declarat un oficial american sub protecția anonimatului pentru publicația Wall Street Journal (WSJ). Informația a fost, ulterior, confirmată de armata ucraineană.
Un pilot ucrainean de top a murit în urma prăbuşirii avionului F-16, survenită luni, la doar câteva săptămâni după sosirea acestor avioane de fabricaţie americană în Ucraina, a declarat o sursă militară ucraineană pentru CNN, informează news.ro.
Un avion de luptă F-16 Fighting Falcon s-a prăbuşit într-un parc naţional din New Mexico, în sud-vestul Statelor Unite, au anunţat forţele aeriene americane, transmit AFP și Agerpres.
Pilotul a reuşit să se catapulteze înainte ca avionul să se prăbuşească în parcul naţional White Sands, a indicat baza aeriană Holloman pe pagina de Facebook.
Nici avioanele produse de ruși nu au o soartă mai bună. Un avion Mig 21 Lancer, care participa la mitingul aerian organizat cu prilejul Zilei Porţilor deschise de la Baza Aeriană Borcea, s-a prăbuşit în timpul demonstraţiei, în apropierea staţiei de taxare de la Feteşti, au declarat pentru AGERPRES surse din domeniul aeronauticii.
Fostul ministru al apărării, Vasile Dâncu, a explicat de ce armata română este dotată cu tehnică ,,second hand”.
România a cumpărat avioane F-16 la mâna a doua pentru că atât își permite, arăta fostul ministru al Apărării. Potrivit lui Vasile Dîncu, varianta achiziționării de aeronave militare F-35 este exclusă din start, din cauza costurilor. Ministrul dă, însă, asigurări că avioanele cumpărate de România, chiar dacă sunt mai vechi și folosite, sunt bune cel puțin încă 10 ani.
Da, sunt bune, pentru că nu zboară el cu ele !
„Armata noastră este pregătită din punct de vedere al resursei umane, din perspectiva dotării, însă, mai avem încă de făcut pași importanți”, a declarat la Digi24 noul ministru al apărării, Vasile Dîncu.
El a arătat că 2 la sută din PIB pentru apărare este o cheltuială importantă pentru România, dar este departe de a putea să ne aducă la nivelul normal al dotării de care are nevoie o armată modernă, mai ales în condițiile tensiunilor actuale de pe flancul estic al NATO.