Europa conduce lumea la vânzarea de mașini electrice, dar are cotă de doar 7% la producția de baterii
Estimările analiștilor arată că Europa va conduce lumea la vânzarea de mașini electrice și în 2021, dar acest lucru va pune o presiune deosebită pe lanțul de construcție a bateriilor de pe tot continentul. După ani în care a fost mai degrabă dezinteresată de producție, Europa și-a schimbat ideile, iar țări precum Suedia, Norvegia, Germania, Franța, Marea Britanie sau Polonia au intrat în cursa de a sparge controlul asiatic asupra tehnologiei bateriilor.
Cu cel puțin 6,1 miliarde de euro sprijin de stat și un plan total de investiții de 10 ori mai mare în doar un an, Europa își propune să devină un jucător important în producția de baterii. Printre concurenți se numără startup-ul suedez Northvolt AB, alături de Britishvolt Ltd.sau Automotive Cells Co. din Franța și Tesla Inc. De asemenea, Volkswagen AG e pe listă. Dacă aceste intenții se pun în practică, e posibil ca Europa să-și crească cota de producție de baterii de la doar 7% anul trecut la 31% până în 2030.
Investițiile în baterii ale europenilor, planificate din în 2019, de aproximativ 60 miliarde euro, reprezintă de trei ori investiția chineză. Sumele acoperă întregul lanț de aprovizionare, de la materiale și celule la asamblare și reciclare.
Vânzările de mașini electrice
Poate favorizate și de reglementărilor stricte privind emisiile și a amenzile primite de producătorii care le încalcă, vehiculele electrice (atât vehiculele electrice alimentate cu baterii, cât și vehiculele hibride plug-in) s-au vândut în Europa mai mult decât dublu față de anul trecut la aproximativ 1,3 milioane de unități. Iar anul acesta, extimările indică cifre de vânzări de aproape 2 milioane de EV.
Însă dependența industriei auto locale de furnizorii străini a avut un impact major asupra liderilor politici din Europa. Aceștia urăsc faptul că producătorii auto locali se bazează pe producătorii de baterii din afara regiunii.
Țările tradițional producătoare de mașini, precum Germania, Franța, Italia și Regatul Unit sunt deosebit de dornice să rămână competitive în tehnologia bateriilor și să mențină bazele de producție. Germania se află în avangarda investițiilor de 2,6 miliarde euro în domeniul bateriilor.
Există planuri pentru 27 de unități de producție a bateriilor în întreaga regiune capabile să producă în masă celule de 500 gigawați-oră în următorul deceniu. Comisia Europeană și-a stabilit obiectivul de a lansa cel puțin 30 de milioane de vehicule cu emisii zero pe străzi până în 2030. Ambiția este ca fabricile europene să acopere mai mult de 90% din necesarul de baterii.
Cerere mare pe piața bateriilor
Potrivit analiștilor UBS Group AG, cererea de baterii este atât de puternică, încât se preconizează că producția o va putea acoperi abia la sfârșitul deceniului. Dar, nu este ușor pentru startup-uri să prindă din urmă CATL, Panasonic Corp și LG Energy. Toate acestea și-au rafinat operațiunile în Asia și Statele Unite înainte de a se muta în Europa.
CATL, cel mai mare producător de baterii reîncărcabile, va investi 78 de miliarde de yuani (12 miliarde de dolari) pentru a adăuga o capacitate de aproximativ 230 gigawați-oră la nivel mondial în următorii patru ani. Cu sediul în Ningde, China, compania furnizează pentru aproape toți marii producătorii auto la nivel mondial și intenționează să înceapă producția în Germania anul acesta.
Și apoi este Elon Musk. Tesla este cel mai mare producător de vehicule electrice, care a vândut aproximativ 500.000 de mașini anul trecut, intenționează să asambleze modelul Y și bateriile în Germania pentru extinderea în Europa.
Producătorii europeni de baterii
Când vine vorba de start-up-uri, Northbolt, fondată de foști directori ai Tesla, este cu ani înaintea rivalilor săi. Compania are un acord de furnizare de 14 miliarde de dolari cu VW și BMW.
„Northvolt vrea să capteze 25% din piața europeană a bateriilor până în 2030”, a declarat CEO-ul și fondatorul Peter Carlsson.
Asta, înainte de ofensiva VW pe piața bateriilor. Purtătorul de cuvânt al Northbolt, Jesper Wigard, a declarat că producătorii de automobile sunt „din ce în ce mai concentrați în spatele programului de electrificare și crește necesarul de baterii”.
British Bolt intenționează să înceapă construcția unei fabrici de 2,6 miliarde de lire sterline în nord-estul Angliei mai târziu în acest an. Acest site folosește hidroenergie norvegiană și are potențialul de a fi online până în 2023. De altfel, startup-ul cu sediul în Bryce e în discuții cu producătorii de vehicule electrice din Marea Britanie, UE, SUA și Japonia.
Chiar mai interesantă este asocierea între Stellantis și gigantul petrolier Total SA, care a primit finanțare publică pentru dezvoltare. În loc să înceapă de la zero, ACC intenționează să accelereze expansiunea prin producerea de baterii la două foste fabrici de piese auto.