Europa și mașinile electrice: Lider global sau victimă a concurenței chineze?
În prezent, UE se confruntă cu provocarea de a menține pe teritoriul său o industrie de vârf în domeniul producției de automobile și, în același timp, de a atinge obiectivele pe care și le-a fixat în materie de neutralitate a emisiilor de carbon.
Pe 8 iunie 2022, Parlamentul European a votat în favoarea interzicerii vânzării de autovehicule noi cu motor cu combustie internă (ICE) până în 2035, ca parte a obiectivului Uniunii Europene (UE) de a atinge neutralitatea emisiilor de carbon până în 2050. Această tranziție către vehiculele electrice (VE) perturbă industria auto europeană, care rămâne în urmă în fața dominației tot mai mari a Chinei. Drept răspuns, UE a impus taxe vamale asupra importurilor de automobile chinezești.
O schimbare majoră pentru industria europeană
Interzicerea vânzării de vehicule noi cu motoare cu combustie internă începând din 2035 reprezintă un pas major în eforturile Uniunii Europene de a combate schimbările climatice. Cu autoturismele responsabile pentru aproximativ 15% din emisiile de gaze cu efect de seră (GES) din Europa, tranziția către vehicule electrice este esențială pentru atingerea obiectivului de neutralitate climatică până în 2050. Totuși, această schimbare masivă aduce cu sine provocări imense pentru industria auto europeană.
Până în 2035, toate autoturismele noi vândute pe teritoriul UE trebuie să fie vehicule electrice cu baterie (BEV). Cu toate acestea, până la mijlocul anului 2024, doar 12,5% din vânzările de vehicule din Europa erau BEV-uri, în timp ce hibridele și vehiculele cu combustie internă încă dominau piața. Această rată de creștere este insuficientă pentru a atinge obiectivele stabilite. În plus, un factor care contribuie la actuala expansiune a pieței de vehicule electrice din Europa este importul masiv de automobile electrice produse în China, care sunt mult mai ieftine decât cele fabricate de producătorii europeni.
Astfel, pe lângă provocarea tehnologică și infrastructurală, Europa se confruntă și cu o concurență acerbă din partea producătorilor chinezi, care amenință să destabilizeze industria auto europeană, arată un recent studiu Coface.
Provocările economice și industriale ale Europei
Industria auto este unul dintre pilonii economiei europene, contribuind cu aproximativ 7% la PIB-ul UE. Prin urmare, succesul tranziției către vehicule electrice nu este doar o chestiune de protecție a mediului, ci și o problemă de supraviețuire economică. Producătorii europeni se confruntă cu o concurență acerbă din partea Chinei, care oferă vehicule electrice la prețuri mult mai mici, datorită costurilor reduse de producție și subvențiilor masive acordate de statul chinez.
Unul dintre principalele obstacole pentru Europa este lipsa capacității industriale necesare pentru a produce vehicule electrice și componentele acestora, în special baterii. Deși UE a investit 3 miliarde de euro în Alianța europeană pentru baterii, creată în 2017, doar 3% din investițiile necesare au fost realizate până acum. În plus, infrastructura de încărcare electrică este insuficient dezvoltată. Cu toate că în 2024 au fost instalate 220.000 de noi puncte de încărcare, obiectivul de 3,5 milioane de puncte până în 2030 rămâne departe.
Costurile de achiziție pentru vehiculele electrice – o barieră pentru consumatori
Deși vehiculele electrice sunt promovate intens în Europa, costul ridicat al acestora reprezintă un obstacol major pentru consumatori. Chiar dacă multe țări din UE oferă subvenții pentru achiziționarea de VE, acestea nu sunt uniforme și nu acoperă pe deplin diferența de preț față de vehiculele pe combustie internă sau hibride. Acest lucru face ca vehiculele electrice să rămână inaccesibile pentru o mare parte din populație, încetinind astfel ritmul de adoptare a acestora.
Ascensiunea Chinei în industria pentru vehiculele electrice
În contrast cu dificultățile întâmpinate de Europa, China a devenit un lider global pe piața vehiculelor electrice. Printr-o strategie industrială bine planificată și susținută de subvenții masive, China a reușit să creeze giganți în industria VE, precum BYD și CATL. Până în 2023, BYD a depășit Tesla în ceea ce privește vânzările de vehicule electrice, iar CATL a ajuns să producă 40% din bateriile la nivel mondial.
Guvernul chinez a investit peste 231 de miliarde de dolari în industria vehiculelor electrice între 2009 și 2023, acoperind întregul lanț de aprovizionare, de la minerit până la producția finală. Această strategie a permis Chinei să devină un jucător dominant pe piața globală, inclusiv în Europa, unde vehiculele electrice chinezești sunt tot mai populare datorită prețurilor competitive.
Dilema strategică a Europei
Ascensiunea Chinei pune UE în fața unei dileme majore: cum poate proteja Europa locurile de muncă din industria auto și menține competitivitatea producătorilor europeni, în timp ce își îndeplinește obiectivele climatice ambițioase?
Votul din 4 octombrie 2024 privind creșterea tarifelor vamale la importurile de vehicule electrice chinezești a fost un semnal de alarmă. Totuși, aceste tarife sunt prea mici pentru a opri importurile masive din China și, pe termen lung, ar putea chiar stimula producătorii chinezi să își reducă și mai mult costurile de producție.
Viitorul pieței europene de vehicule electrice
Pentru a face față concurenței chineze, Europa trebuie să investească masiv în lanțul valoric al vehiculelor electrice, de la minerit și producția de baterii, până la dezvoltarea infrastructurii de încărcare. În același timp, trebuie să atragă investiții străine din țări precum China, Japonia și Coreea de Sud. Producători chinezi precum BYD au început deja să își extindă operațiunile în Europa, construind fabrici în țări precum Ungaria.
În acest context, rămâne de văzut dacă Europa poate găsi un echilibru între protejarea industriei sale auto și atingerea obiectivelor climatice, în timp ce se confruntă cu o concurență din ce în ce mai puternică din partea Chinei.