„European Patent Office” a brevetat tehnologia fabricării asfaltului din deșeuri de plastic inventată la Galați
„European Patent Office” – EPO, respectiv „Oficiul de Invenții a Uniunii Europene”, cu sediul la Munchen, a brevetat o tehnologie inventată de cercetătorii de la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, care transformă ambalajele de plastic într-o componentă a asfaltului.
Tehnologia „Asphalt mixtures improvement with waste grit and microplastics” (Îmbunătățirea mixturilor asfaltice cu grit deșeu și microplastice) a fost brevetată de Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) sub nr A/00119/2021, iar recent a fost brevetată și la nivel european de către „European Patent Office” – EPO (Oficiul de Invenții a Uniunii Europene) sub nr nr RO135159A0.
Principalele avantaje: un asfalt cu 30% mai elastic și mult mai rezistent la diferențele de temperatură iarnă-vară
Cercetătorii de la universitatea din Galați lucrează de mai mulți ani la elaborarea unor de tehnologii de procesare a materialelor plastice și includerea acestora în materiale de construcții.
În 2019, o echipă de cercetători din cadrul Centrului pentru Excelență „Prelucrarea Polimerilor” din Platforma „Reform”, de la Facultatea de Inginerie a Universității „Dunărea de Jos” din Galați a reușit să pună la punct o tehnologie care transformă deșeurile din material plastic în dale pentru pavaje. Tehnologia „Fabrication of composites from plastic vaste”, pusă la punct de cercetătorii Iulian Manole, Ionuț Sandu, Nicoleta Stanciu, Felicia Stan și Cătălin Fetecău, a fost premiată la Salonul „Inventica 2019” de la Iași.
Cercetările au fost continuate de o echipă formată din cercetători de la Departamentul de Ingineria Materialelor de la Facultatea de Inginerie şi Facultatea de Științe și Ingineria Mediului, care și-au propus să obțină o tehnologie prin care materialele plastice să fie incluse în componența mixturilor asfaltice.
Această echipă a fost coordonată de prof univ dr ing Daniela Buruiană de la Departamentul de Tehnologia Materialelor a Facultății de Inginerie și formată din cercetătorii Lucian Georgescu, Gabriel Bogdan Carp, Viorica Ghisman și administratorul firmei de construcții Tancrad SRL Galați, Cătălin Stăncic.
La finalul a doi ani de cercetări și testări în laborator au reușit să pună la punct tehnologia de includere a plasticului în mixturi asfaltice cu performanțe mai bune decât în metodele clasice, crescând elasticitatea asfaltului și rezistența la diferențele de temperatură iarnă – vară.
Noua tehnologie are mai multe avantaje, dar cele mai importante sunt cele care țin de calitățile asfaltului fabricat prin această metodă, care asociază deșeuri de materiale plastice cu gritul rezultat de la sablarea corpurilor de navă.
„Gritul” este la rândul său un deșeu care trebuie eliminat. El rezultă din procesul de sablare, de curățare cu nisip abraziv a unor suprafețe de metal, piatră, sticlă.etc. Operațiunea constă in proiectarea cu ajutorul aerului comprimat a particulelor abrazive pe suprafața ce trebuie curățată. Sablarea este utilizată industrial în navigația maritimă și fluvială, pentru că după o perioadă de navigare pe zona subacvatică a bordajului apare un strat de depuneri organice, în principal de scoici, care trebuie îndepărtat pentru vopsirea bordajului. Gritul rezultat din sablare este un deșeu, căruia cercetătorii din Galați i-au găsit o utilitate.
„Invenţia se referă la o mixtură asfaltică îmbunătăţită cu grit, deşeu provenit din procesul de sablare a corpurilor de navă, şi cu microplastice de polipropilenă. Mixtura asfaltică astfel obţinută având îmbunătăţite rezistenţa mecanică la uzură, la acţiunea apei sau a altor agenţi exogeni, faţă de mixtura asfaltică clasică. Noi am găsit o metodă în care, o anumită granulație adăugată în asfalturi, împreună cu alți aditivi, crește rezistența și elasicitatea asfaltului cu până la 30%. Asta înseamnă că vom avea un asfalt mai pregătit să suporte diferențele de temperatură între iarnă și vară”, a precizat rectorul Universității din Galați, prof dr ing Lucian Georgescu, unul din membrii echipei care a elaborat noua tehnologie.
Avantajul pentru mediu: este eliminată poluarea suplimentară de la reciclarea plasticului
Un important avantaj al acestei tehnologii este eliminarea deșeurilor de plastic, care nu mai ajung să fie depozitate la o groapă de gunoi, dar nici nu mai sunt procesate pentru fabricarea unor noi ambalaje sau obiecte din plastic. În prezent, reciclarea este considerată soluția optimă, dar de fapt este „răul mai mic”, pentru că presupune o poluare suplimentară la spălarea deșeurilor, condiție obligatorie pentru procesarea plasticului.
„Acest brevet se referă la fixarea deșeurilor din materiale plastice în asfalturi. Asta presupune să scoți din mediu deșeurile de material plastic care, fie se îngroapă și asta înseamnă poluare pentru zeci sau chiar sute de ani, fie reciclare. Anumite tipuri de material plastic pot fi reciclate, numai că, începând de la banala sticlă de plastic, banalul pet, până la recipienți, reciclarea este o operațiune care înseamnă curățare, spălare, înseamnă cantități mari de apă utilizate, o poluare accentuată, plus alte tipuri de deșeuri, plus detergenții pe care folosiți pentru spălare, pentru că nu se pot spăla cu apă simplă. Asta înseamnă tot poluare. Și atunci, reciclarea anumitor categorii de materiale plastice costă mai mult și din punct de vedere al protecției mediului, dar și economic”, a mai adăugat prof dr ing Lucian Georgescu.
Problema tehnică rezolvată prin invenție, protejarea mediului prin înlocuirea nisipului natural și introducerea microplasticelor
Pe site-ul Oficiului de Invenții a Uniunii Europene este o descriere a tehnologiei inventate la Galați, în care se fac referiri la detalii tehnice în corelare cu standardele, rezultatele obținute la testele din laboratorul de încercări.
„Problema tehnică rezolvată prin invenție constă în înlocuirea nisipului natural de cuarț cu nisipul rezidual și în protejarea mediului prin introducerea unei cantități de microplastice, care duc la îmbunătățirea proprietăților mixturilor asfaltice reducând riscul apariției fisurilor în diferite condiții meteorologice. . Noile elemente constau in introducerea in reteta a mixturilor asfaltice a nisipului rezidual impreuna cu microplasticele pe baza de polipropilena”, se spune în descrierea de pe site-ul European Patent Office.