EXCLUSIV. Cadoul lui Drulă din PNRR pentru „băieții deștepți” de la calea ferată: Locomotive, rame electrice și vagoane, date gratis operatorilor privați de transport feroviar de călători
PUTEREA va continua prezentarea în exclusivitate a proiectelor controversate incluse în Planul Național de Reziliență și Redresare (PNRR) transmis la Comisia Europeană și astăzi vom prezenta una dintre „realizările” fostului ministru USR al Transporturilor și Infrastructurii, Cătălin Drulă.
Material rulant nou, dar nu se știe la ce preț
În anexa la Propunerea de decizie de punere în aplicare a Consiliului de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României se menționează la capitolul investiții în domeniul infrastructurii feroviare și achiziționarea de material rulant feroviar până la data de 30 iunie 2026.
„Obiectivul acestei investiții în material rulant feroviar cu emisii zero și modernizat este de a crește calitatea serviciilor de transport feroviar public de călători și astfel de a crește cota de piața a acestui tip de transport sustenabil în detrimentul transportului rutier printr-un transfer modal„, se menționează în anexa PNRR trimisă la Bruxelles.
Astfel, fostul ministru USR Cătălin Drulă a inclus în PNRR „Punerea în funcțiune a: 20 EMU (rame electrice – REIR-Electric Interregio – trenuri de lung parcurs, cu 6 unități), 12 H-EMU (rame electrice cu hidrogen, cu 3+1 unități); 55 de locomotive electrice”.
De asemenea, în documentul ajuns la Comisia Europeană se mai precizează că aceste locomotive vor fi „Modernizate capabile de viteză 160 km/oră și tractare de trenuri de până la 16 vagoane”.
Totodată vor fi achiziționate și „16 locomotive electrice noi cu 4 osii cu sistem ERTMS capabile de viteză 160 km/oră și tractare de trenuri de până la 16 vagoane; – 20 de locomotive de manevră modernizate prin conversia de la diesel la electric și plug-in; – 139 de vagoane modernizate (30 de vagoane de dormit, cușete, vagoane restaurante și bistro și 109 vagoane de clasă pentru trenurile InterCity, InterRegio și Regio)”.
În anexa PNRR se mai stipulează că „pentru a maximiza eficiența investiției, întregul material rulant nou achiziționat va fi utilizat în rețeaua TEN-T, cu prioritate pe liniile modernizate”. Însă, în documentul transmis Comisiei Europene nu se estimează care sunt și costurile pentru achiziționarea materialului rulant mai sus menționat.
Bonusul uriaș lui Drulă pentru operatorii privați de transport feroviar de călători
Dar, în anexa PNRR la acest capitol este menționată o prevedere bombă care ridică mari semne de întrebare și totodată evidențiază implicarea lui Cătălin Drulă în jocul băieților deștepți de la calea ferată.
„Noul material rulant feroviar va fi pus gratuit la dispoziția operatorilor de transport feroviar de călători, în baza contractelor de servicii publice atribuite în deplină conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1370/2007„, se menționează în anexa PNRR.
Adică, statul român investește sute sau miliarde de euro în achiziționarea de material rulant și îl oferă gratis operatorilor privați de transport călători care beneficiază de subvenții uriașe pentru că prestează acest serviciu de transport feroviar de persoane.
Practic, pe lângă operatorul feroviar de transport călători de stat, CFR Călători, Cătălin Drulă a decis să pună gratis la dispoziția celorlalți patru operatori privați de transport feroviar de persoane: Transferoviar Călători, Interregional Călători, Astra Trans Carpatic și Regio Călători, locomotive, vagoane, rame electrice noi achiziționate de statul român prin PNRR. Incredibil, dar adevărat!