EXCLUSIV. Cine reprezintă adevăratul stat (ștat) paralel din Ministerul Transporturilor
Prin intrarea în vigoare a Ordonanței de Urgență nr 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice s-a creat în câteva ministere o categorie paralelă de funcționari publici care câștigă unul-două sau chiar trei salarii în plus pentru că sunt membri în consiliile de administrație la societățile de sub tutela respectivului minister.
Unul dintre cele mai „atractive” ministere pentru administratori provizorii este cel al Transporturilor.
Rotirea anuală controlată a „specialiștilor” în sinecuri administrative
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii condus de către useristul Cătălin Drulă are în subordine sau sub autoritate 48 de societății, regii, autorități și spitale. De fapt, MTI are 14 entități pe domeniul feroviar, câte nouă pe domeniile naval și aerian, 5 la domeniul rutier și 15 spitale.
Toate aceste entități au consiliile de administrație formate din 5-7 membrii, dintre care automat unul, doi sau chiar trei sunt reprezentanții Ministerului Transporturilor. Dar, de ani buni, s-a format o trupă de funcționari din acest minister care anual sunt în unul-două sau chiar trei consilii de administrație de unde unde încasează dublu sau triplu decât salariul pentru care sunt încadrați.
La această trupă de funcționari cu sinecuri administrative se adaugă armata de consilierii și consiliere ale ministrului Transporturilor și a secretarilor de stat, plus secretarul general care are partea cea mai consistentă și cei doi secretari generali adjuncți.
Această trupă de funcționari bine remunerați formată din vreo 10-12 persoane se rotesc an de an de la un consiliu de administrație la altul, ajungând în patru- cinci ani să fie în bordurile administrative de la 5-6 sau 7 societăți. Astfel, devin, an de an, specialiști în domeniul feroviar, naval, rutier, aerian sau medical.
Omul cu mapa, specialist în șapte sinecuri
Unul dintre funcționarii Ministerului Transporturilor cu lipici la bordurile administrative este șeful de serviciu de la Resurse Umane, Petre Mărculeț. În 2016, acesta a avut un salariu de 33.385 de lei, dar a mai încasat ca membru în consiliile de administrație/conducere de la Autoritatea Rutieră Română (ARR), CNADNR, ADFP Giurgiu, dar și reprezentant al MT în AGA de la Metrorex suma totală de 43.495 de lei, adică încă un salariu plus 10.000 de lei.
Anul următor, adică în 2017, Petre Mărculeț a beneficiat de un salariu de 42.846 de lei, iar ca membru în bordurile administrative de la ARR și CNADNR a mai încasat 31.274 de lei.
În 2018,a primit pentru funcția din minister suma de 57.831 de lei, dar în buzunarele sale au mai intrat încă 67.034 de lei de la ARR, ISCTR, CFR Călători și GEIP. În ultima declarație de avere postată pe site-ul MT ce vizează anul fiscal 2019, Petre Mărculeț a menționat că avut un salariu anual de 67.682 de lei, iar din cele trei sinecuri-CFR Călători, ISCTR și GEIP, a mai încasat 66.726 de lei.
Astfel, omul care merge tot timpul pe culoarele ministerului cu o mapă sub braț, adică Petre Mărculeț, a beneficiat în ultimii patru ani de încă un salariu pentru că a fost administrator, adică „specialist” la șapte entități- ARR, ISCTR, Metrorex, CFR Călători, GEIP, CNADNR și ADFP Giurgiu.
Omul cu banii, cel mai prolific administrator
Dar unul dintre cei mai prolifici abonați la sinecurile administrative din Ministerul Transporturilor este directorul economic Petre Neacșa, care pe vremea PSD, adică în 2019, a fost și secretarul general al ministerului.
Acesta, cunoscut în minister ca omul cu banii, în 2016, a încasat un salariu anual de 48.797 de lei, dar a mai beneficiat de încă 29.616 lei ca membru în bordul administrativ de la Romatsa.
Anul următor, 2017, acesta a beneficiat de un salariu de 65.000 de lei, dar în conturile sale au mai intrat încă 109.093 lei de la Romatsa, CNAIR și Exim Bank. În 2018, Petre Neacșa, a încasat ca secretar general al Ministerului Mediului suma de 61.950 de lei, dar și 23.246 de lei de la Ministerul Transporturilor.
Pe lângă cei 84.196 de lei, acesta a primit încă 57.335 de lei de la Telecomunicații CFR, Exim Bank și INCDPM. Dar pentru Petre Neacșa, 2019 a fost anul cel mai prolific încasând 355.604 de lei, adică vreo 75.000 de euro. De unde? Din salariile de le Mediu și Transporturi a primit 91.921 de lei, iar de la Tarom, Exim Bank și INCDPM încă 263.682 de lei. Astfel, Petre Neacșa a fost timp de patru ani reprezentantul Ministerului Transporturilor și al Mediului în șase sinecuri – Romatsa, CNAIR, Exim Bank, Tarom. Telecomunicații CFR și INCDPM.
Și colegul omului cu mapa, abonat la doar șase sinecuri
Din această morișcă a abonaților la sinecuri administrative face parte și colegul de birou al lui Petre Mărculeț, Daniel Căprărin. Aceasta a avut în 2016 un salariu de 42.737 de lei, la care s-a adăugat încă 38.521 de lei de la Telecomunicații CFR, Spitalul CF 2, Spitalul CFR Sibiu și Administrația Canalelor Navigabile.
În 2018, Daniel Căprărin a beneficiat de un salariu de 57.900 de lei, la care s-a adăugat 46.171 de lei de la CFR Marfă, Spitalul CF 2 și CN APDF Giurgiu. Anul următor, adică în 2019, Daniel Căprărin a încasat un salariu de 67.658 de lei, la care s-a adăugat suma de 56.406 de lei de la CFR Marfă, Spitalul CF 2 și CN APDF Giurgiu.
Practic, colegul de birou al lui Mărculeț a fost timp de trei ani administrator specialist la șase sinecuri – CFR Marfă, Spitalul CF 2, CN APDF Giurgiu, Telecomunicații CFR, Spitalul CFR Sibiu și Administrația Canalelor Navigabile.
Georgeta Murgeanu, doar trei sinecuri, dar bune
În aceeași categorie cu cei trei funcționari bine renumerați se află și șefa de serviciu din Ministerul Transporturilor, Gabriela Murgeanu. Aceasta a avut în 2016 un salariu de 45.220 de lei, la care s-a adăugat suma de 61.223 de lei de la Autoritatea Navală Română, APM Constanța și Autoritatea Aeronautică Civilă.
În 2018, Georgeta Murgeanu a beneficiat de un salariu de 62.106 de lei, dar și 72.513 de lei de la ANR și APM Constanța. Anul următor, Georgeta Murgeanu a avut un salariu de 71.924 de lei, la care s-a adăugat 93.582 de lei de la ANR și APM Constanța.
Practic, în cei trei ani, Georgeta Murgeanu a mai încasat încă un salariu și ceva de la Autoritatea Navală Română, APM Constanța și Autoritatea Aeronautică Civilă.
Unde au dispărut declarațiile de avere din 2018?
În aceeași categorie cu cei mai sus menționați se mai află și încă câteva șefe din Ministerul Transporturilor cum ar fi Adriana Kalapis, Cristina Militaru sau Mihaela Machița.
Totuși, poate actualul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, va clarifica de ce nu sunt postate pe site-ul ministerului declarațiile de avere și de interese pentru anul 2018.