Exclusiv: Cui îi este frică de începutul școlii?
Toată lumea vorbește în acest moment despre începutul școlii, mai ales că în ultimii ani tocmai ea, școala, a avut de suferit înainte și după ceea ce a fost numit „revenirea la viața normală”…
Acest început al școlii a devenit cam complex. Specialiştii spun că ne confruntăm o pandemie de ordin anxios şi depresiv, mai ales copiii fiind „ținta” acestor suferințe.
Postul italian de televiziune RAI 3 atrăgea atenția că un nou fenomen își face simțită prezența, odată cu întoarcerea copiilor la „învățatul fizic”: frica de școală sau fobia de școală. Mulți dintre copii ori adolescenți simulează diverse afecțiuni pentru a nu veni la școală, de frica infectării cu Covid, chiar dacă autoritățile din întreaga lume, inclusiv România, proclamă întoarcerea la normal.
Fenomenul de bulling și bineînțeles absenteismul școlar
Psihologul Ana Fermeșanu subliniază că, în cazul de față, apar izolare, nesocializarea, incapacitatea de integrare, fenomenul de bulling și bineînțeles absenteismul școlar.
„Anxietatea se manifestă individual și diferit de la persoană la persoană, dar obligatoriu pe mai multe planuri. Primul este planul fizic, care presupune lipsa poftei de mâncare, hiperhidroza ( transpirație excesivă), palpitații, blocaje motorii, afectarea somnului, amorțirea responsivității (încremenire, mers ca un robot)”, evidențiază Ana Fermeșanu.
Care vorbește și despre cel de-al doilea plan, cel emoțional. Acesta include amorțire emoțională (incapacitatea de a avea pe moment o emoție: „La întrebarea <Cum te simți?> răspunsul este <nu știu>) și furtuna emoțională: inundații de emoții negative, râs isteric, furie, deznădăjduire”, explică psihologul.
Există soluții pentru depășirea situațiilor anxiogene, creatoare ale fricii de școală? „Desigur. Trebuie hrănită și protejată alianța părinte-copil, să te preocupi de nevoile copilului să-l întrebi ce are nevoie. De asemenea e necesar focusul pe aici și acum – ne ocupăm de nivelul de funcționare actual, îmi dezvolt abilități pentru lucrurile actuale ( mă concentrez pe ce informații am acum și pe care le cunosc)”, mai punctează psihologul.
Adaptarea în mod creator la realitate
Ana Fermeșanu mai adaugă că atât părinții, cât și profesorii, trebuie să încurajeze și să promoveze acțiuni pozitive pentru copil și să se adapteze creator la realitate. „Toate persoanele pot resimți la un moment dat, pe anumite frecvențe, anxietate, supărare, deznadajduire, însă putem comuta și pe alte paliere, însoțite de voie bună, optimism. „Aceasta deoarece echilibrul personalității este decisiv în perceperea realității. Iar munca de elev trebuie percepută ca o modalitate de a pune în valoare potențialul personal”, conchide psihologul.