EXCLUSIV. Fostul ministrul PSD al Transportului, Lucian Șova, a girat și pus umărul la accidentele feroviare ale trenurilor de marfă din ultima perioadă
Accidentele feroviare, în special la trenurile de marfă, din ultimele săptămânii, mai ales cel de la Fetești, a scos încă o dată în evidență o „bomba” feroviară pusă pe calea ferată de fostul ministru PSD al Transporturilor, Lucian Șova.
Ordin cu dedicație dat de Șova pentru anumiți „băieți deștepți” de la calea ferată
Cu puțin timp de a fi demis de Liviu Dragnea din cabinetul Dăncilă, Lucian Șova a emis pe 10 decembrie 2018 Ordinul nr.1853 „privind aprobarea Normelor specifice pentru deservirea trenurilor de marfă de către un singur agent – mecanicul de locomotivă și modificarea și completarea unor regulamente și instrucțiuni din domeniul feroviar”.
Numai că ordinul a fost publicat în Monitorul Oficial la o lună după semnare, adică pe 9 ianuarie 2021, când deja Lucian Șova nu mai era ministrul Transporturilor, iar conducerea interimară a ministerului era asigurată de către Rovana Plumb.
Practic prin acest ordin dat de Lucian Șova se dă undă verde pentru 1deservirea trenurilor de marfă de către un singur agent – mecanicul de locomotivă”, dispărând din schema operațională „mecanicul ajutor de locomotivă” (vezi documentul în facsimil).
Altfel spus, de la 9 ianuarie 2019, trenurile de marfă nu vor fi deservite de către un mecanic de locomotivă și un mecanic ajutor de locomotivă, ci doar de un singur agent feroviar și anume mecanicul de locomotivă. Mai mult, ordinul dat Lucian Șova lasă la latitudinea operatorului feroviar riscul operării cu un singur mecanic de locomotivă.
„Înainte de aplicarea tipului de deservire a trenurilor de marfă numai cu un singur agent – mecanicul de locomotivă, operatorii de transport feroviar care vor opera aceste trenuri, precum și administratorul/gestionarii pe a cărui/căror infrastructură feroviară vor circula aceste trenuri vor evalua și vor aprecia riscurile schimbării efectuate pentru acest tip de deservire„, se menționează în ordin.
Însă, la vremea emiterii acestui ordin, mai multe instituții de forță ale statului au știut că ordinul este unul cu dedicație pentru anumiți operatori feroviari privați de marfă, iar faptul că Lucian Șova a petrecut Revelionul 2019 într-o locație din Poiana Brașov a certificat că ordinul a fost unul cu dedicație.
„Cârpeala” feroviară de dragul operatorilor privați
Practic prin prevederea mai sus menționată, se mărește și mai mult riscul pentru că operatorul are tot interesul să circule cu un singur agent că deh îl costă mai puțin și, în plus, operatorii privați de marfă nu prea au de unde angaja mecanici de locomotivă și se „cârpesc” cu pensionari de la CFR.
Dacă, spre exemplu, trenul care a produs accidentul de la Fetești avea doi agenți și nu unul, riscul de producere a accidentului era mult mai mic sau chiar evitat pentru simplul fapt că deh din doi unul poate nu era băut și, în același timp, era mult mai atent la semnalele luminoase.
Este interesant că în acest ordin se stipulează că „trenurile de marfă deservite de către un singur agent – mecanicul de locomotivă nu vor avea în compunere vagoane încărcate cu mărfuri periculoase din categoria „explozibile”, dar cu toate acestea au circulat cu un singur agent, cum a fost cazul trenului cu 46 de vagoane de carburanți care a deraiat recent în zona Bușteni.
Poate actualul ministru USR al Transporturilor, Cătălin Drulă, va analiza acest ordin dat de Lucian Șova și dincolo de bara din față pentru ca incidente ca cel de la Fetești să nu mai blocheze calea ferată ore în șir.
În plus, Drulă poate va afla de la Autoritatea Feroviară Română (AFER) și Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR dacă trenurile de marfă care au fost implicate în ultima perioadă în accidente puteau circula pe căile ferate române, în ce condiții și cine le-a dat „verde” să circule pe principiul că merge și așa?