EXCLUSIV. Primarii Andrei Chiliman, Daniel Tudorache și Clotilde Armand au contribuit fiecare la apariția munților de gunoaie din Sectorul 1
Scandalul gunoaielor de la Sectorul 1 este departe de a fi încheiat, dar totul a pornit de la nepunerea în aplicare a unei decizii, din 2016, a Camerei de Conturi București privind plata nelegală a unor servicii către un operator de salubritate. Vina aparține, în proporții diferite, ultimilor trei primari – Andrei Chiliman, Daniel Tudorache și Clotilde Armand.
Chiliman „albit” de Tudorache prin ignorarea Deciziei Camerei de Conturi București privind prejudiciul de peste 26.000.000 de euro
Povestea scandalului gunoaielor de la Sectorul 1 a început în 2016 de la Decizia nr.100 din 16.11.2016 a Camerei de Conturi București, semnată de directorul Bogdan Platoș (vezi documentul în facsimil).
În acea decizie se menționează că auditorii de conturi au constatat „Angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata nelegală din bugetul local, în perioada 2013-2015 a sumei de totale de 94.157.016 lei (inclusiv TVA) reprezentând tarife indexate în baza unui indice al prețului de consum, altul decât cel prevăzut în contractul inițial atribuit prin licitație, modificat prin act adițional și contrar prevederilor din caietul de sarcini, fiind calculate dobânzi și penalități în sumă totală de 23.747.644 de lei”.
Practic, Primăria Sectorului 1 condusă atunci de liberalul Andrei Chiliman achitase ilegal către firma care făcea salubrizarea, SC Compania Romprest Service SA, suma de 117.904.660 de lei, adică circa 26.000.000 de euro.
Ca urmare a acestor constatării, Camera de Conturi București a dispus Primăriei Sector 1, condusă atunci de pesedistul Daniel Tudorache, „Înregistrarea în evidența contabilă a întregului prejudiciu de 117.904.660 lei, din care 94.157.016 lei (circa 20.900.000 de euro) reprezintă plăți nelegale și 23.747.644 lei (cc 5.200.000 de euro) reprezintă dobânzi și penalități de întârziere calculate până la 28.10.2016, actualizarea acestora până la data recuperării, luarea măsurilor legale pentru recuperarea întregului prejudiciu și virarea sumelor recuperate la bugetul local, în contul 36.02. „Sume provenite din finanțarea bugetară a anilor precedenți aferente secțiunii de funcționare”.
Termenul stabilit de Camera de Conturi București pentru recuperarea acestui prejudiciu de către edilul Daniel Tudorache a fost 31 iulie 2017. Trebuie precizat că la acea vreme, valoarea anuală a contractului de salubrizare era de circa de 236 000 000 lei, adică circa 52.000.000 de euro, ceea ce reprezenta cam 20% din bugetul Sectorului 1.
Cadoul lui Tudorache pentru Romprest: tarife majorate cu 20%
Dar, surprinzător, primarul Daniel Tudorache, în calitate de ordonator secundar de credite, a refuzat să ducă la îndeplinire Decizia 100 a Camerei de Conturi București din 16.11.2016, prin care se cerea „calcularea tarifelor aferente Contractului de salubrizare din iunie 2008” și „indexate nelegal” prin Actul adițional nr. 7, adică la tarifele din decembrie 2012, la valoarea IPC (Indicii Prețurilor de Consum la nivel de economie).
Contractul din iunie 2008 prevedea, pentru ajustarea tarifelor sau modificarea acestora, raportarea la IPC la nivel de economie și nu la nivel de ramură, așa cum eronat s-a făcut în perioada iunie 2012-decembrie 2012.
Practic, contractul nu prevedea indexarea ca și variantă de revizuire a tarifelor. Dar, refuzând ducerea la îndeplinire a Deciziei 100 a Camerei de Conturi București, edilul Daniel Tudorache, în calitatea sa de ordonator secundar de credite, a acceptat plata nelegală, în perioada 01.01.2017-15.09.2019, atenție, a peste 85 000 000 lei, adică circa 18.000.000 de euro.
Mai mult, deși trebuia să ducă la îndeplinire Decizia nr.100 a Camerei de Conturi București, adică să recupereze prejudiciul de circa 26.000.000 de euro, primarul Daniel Tudorache promovează în Consiliul Local Sector 1, la data de 1 aprilie 2019, Hotărârea 113 prin care Consiliul Local a aprobat modificarea tarifelor contractului de salubrizare, în sensul majorării tarifelor din Actul Adițional nr. 8 din 2014 cu aproximativ 20%.
Ulterior aprobării ilegale a Hotărârii nr. 113/2019, secretarul general al Primăriei Sector 1 de la aceea vreme nu a mai semnat Hotărârea și a mandatat un consilier juridic din subordine să semneze pentru legalitatea acestei hotărâri.
Plăți ilegale, dar majorate lunar de Tudorache cu 640.000 de euro
Astfel, la un calcul simplu, dacă pentru perioada 01.01.2017-15.09.2019, la facturi medii lunare de 16.500.000 lei (cc. 3.500.000 euro), aproximativ 2.615.000 de lei (cc.550.000 euro) erau plăți nelegale, conform calculelor Camerei de Conturi București raportându-ne la perioada 01.01.2013-31.12.2015.
Adică, după aprobarea Hotărârii Consiliului Local nr. 113 din 1.04.2019 și facturarea prestațiilor la nivelul tarifelor din Actul adițional 11 începând cu 16.09.2019, plățile nelegale s-au majorat lunar cu aproximativ 3.000.000 de lei, ceea ce reprezenta circa 640.000 de euro. Adică, pentru perioada 16.09.2019-28.04.2020 s-au plătit, lunar, nelegal încă 5.615.000 de lei, ceea ce înseamnă că în 7 luni suma achitată ilegal de Daniel Tudorache s-a ridicat la 39.305.000 lei, adică peste 8.000.000 de euro.
26.000.000 de euro – valoarea decontului nepunerii în aplicare a Deciziei nr.100/2016
În concluzie, ordonatorul de credite, primarul Sectorului 1 Daniel Tudorache a plătit nelegal, în perioada 01.01.2017-28.04.2020 minim 124.305.000 lei, adică cam 26.000.000 de euro, ca urmare a faptului că nu a respectat Decizia 100/2016 a Camerei de Conturi București, dar și a faptului că a aprobat actul adițional nr 11 din 1.04.2019 plecând de la tarifele nelegale, așa cum au fost ele constatate de către auditorii de conturi în Decizia 100/16.11.2016.
Însă, la aceste sume achitate ilegal de către Daniel Tudorache nu s-au calculat dobânzi și penalități, ceea ce ar face ca prejudiciul să fie mult mai mare. Poate totuși Camera de Conturi București va calcula și aceste dobânzi și penalități?
Clotilde Armand, pe urmele lui Tudorache și Chiliman
Dar, aceste sume achitate ilegal de către Daniel Tudorache către Compania Romprest Service SA erau calculate până la sfârșitul lunii aprilie 2020, însă acest „obicei” de a achita ilegal cam 640.000 de euro pe lună a mers până la finalul mandatului lui Tudorache, adică până la sfârșitul lunii septembrie 2020.
Când a venit Clotilde Armand după Tudorache la Primăria Sectorului 1, în loc să pună în aplicare, prin hotărâre de Consiliu Local, ceea ce constatase Camera de Conturi București prin Decizia 100/2016, a continuat să facă plăți către Romprest la tarifele stipulate în contractul din 2008, indexate ilegal prin Actul adițional din decembrie 2012.
Când s-a trezit Clotilde Armand că trebuie să achite facturii uriașe către Romprest a anunțat că nu mai dă niciun ban, fapt pentru care au apărut munții de gunoaie din Sectorul 1.
Practic, nepunând în aplicare Decizia 100/2016 a Camerei de Conturi București și neanulând Actul adițional din 2019 a lui Tudorache de majorare a tarifelor cu 20% printr-o Hotărâre de Consiliu Local pentru ajutarea sau modificarea tarifelor pentru anul 2021 raportate la IPC (Indicii Prețurilor de Consum) la nivel de economie, Clotilde Armand este obligată să facă plățile către Romprest conform contractului din 2008 încheiat de Chiliman.
Nu e prost cine cere, ci cel care dă
Astfel, fiecare dintre cei trei edili ai Sectorului 1, în proporții diferite, au pus umărul la prosperitatea Romprest, adică firma care a încasat în plus cam 50% față de cât era stipulat în contractul inițial.
Liberalul Andrei Chiliman a contribuit la prosperitatea firmei Romprest prin indexarea ilegală a tarifelor prin Actul adițional nr.7 din 2012. Pesedistul Daniel Tudorache a „ajutat” firma de salubrizare prin Hotărârea nr. 113/2019 prin care a indexat ilegal tarifele cu 20%, iar userista Clotilde Armand prin nepromovarea unei hotărâri de Consiliu Local prin care să se pună în aplicare Decizia 100.2016 a Camerei de Conturi București și totodată să se recalculeze tarifele de la încheierea contractului, adică din 2008, până la sfârșitul lui 2020, dar la valoarea IPC la nivel de economie și nu la nivel de ramură.
În aceste condiții, circa un sfert din bugetul Sectorului 1, adică circa 55-60.000.000 de euro, vor merge către firma de salubrizare. Dar, nu e prost cine cere, ci cel care dă!