Exclusiv: Reforma pensiilor speciale. Cum s-ar putea schimba criteriile în cazul militarilor, polițiștilor și aviatorilor
Îndelung discutată, problema pensiilor speciale din România ar putea avea în curând o soluție. Un Proiect de Ordonanță aflat în lucru încearcă să o rezolve schimbând criteriile fundamentale, cum ar fi vârsta de pensionare, la mai toate categoriile vizate. În exclusivitate, Puterea.ro vă prezintă ce s-ar putea întâmpla în cazul militarilor și aviatorilor civili, urmând a prezenta apoi și celelalte categorii.
Conform unor surse din Ministerul Muncii, în prezent există în lucru un „Proiect de Ordonanță de Urgență privind reducerea cheltuielilor cu pensiile de serviciu, cu respectare Jalon 215 din PNRR”. Documentul, nefinalizat și neadoptat încă, a fost adus la cunoștința factorilor responsabili de la nivelul coaliției de guvernare.
Conform draftului, „cererile de pensionare înregistrate şi nesoluţionate până la data intrării în vigoare a prezentului act normativ se soluţionează conform normelor legale existente la data solicitării drepturilor”.
Ce se întâmplă în cazul pensiilor militare de stat
Prezentăm în continuare toate modificările ce ar putea fi făcute pentru această categorie socială, așa cum sunt prevăzute în documentul aflat în lucru:
Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 556 din 27 iulie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
Alin. (2) al art. 16. – se modifică si va avea următorul cuprins:
(2) Vârsta standard de pensionare pentru limită de vârstă, prevăzută la alin. (1) lit. a), este de 65 de ani. Atingerea acestei vârste se realizează prin creşterea vârstelor standard de pensionare, conform eşalonării prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta lege.
Alin (1) al art. 18. – se modifică si va avea următorul cuprins:
”(1) Au dreptul la pensie de serviciu anticipată parţială militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special, în activitate, care au o vechime efectivă de minimum 25 de ani, dintre care cel puţin 15 ani vechime în serviciu, şi care se află în una dintre următoarele situaţii:”
Alin (2) al art. 21. – se modifică și va avea următorul cuprins:
”(2) Reducerea vârstei standard de pensionare, potrivit alin. (1) sau în alte condiţii stabilite prin acte normative, nu poate fi mai mare de 13 ani. Prin reducere, vârsta standard de pensionare nu poate fi mai mică de 52 de ani.”
Alin. (1) al art. 28 se modifică și va avea următorul cuprins:
”(1) Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcţia de bază în ultimele 12 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate în calitate de militar/poliţist/funcţionar public cu statut special, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie, la alegerea persoanelor prevăzute la art. 3 lit. a) -c), în care nu se includ:”
Alin. (4) al art.28 se modifică și va avea următorul cuprins:
”(4) Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat pentru perioadele în care personalul s-a aflat în misiune temporară sau permanentă în străinătate este cea prevăzută la alin. (1) sau (2) corespunzătoare funcţiei militare/de poliţie/de penitenciare pe care este încadrat în ţară sau, la alegere, media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcţia de bază în 12 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate anteriori plecării în misiune, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie.”
Alin. (6) al art.28 se modifică și va avea următorul cuprins:
”(6) La determinarea bazei de calcul folosite pentru stabilirea pensiei militare de stat conform alin. (1), pentru perioadele în care personalul a exercitat o funcţie de demnitate publică se utilizează media drepturilor salariale lunare corespunzătoare funcţiei exercitate. În cazul personalului suspendat ca urmare a exercitării unei funcţii de demnitate publică, se poate utiliza, la alegere, media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcţia de bază în 12luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate anteriori datei suspendării.”
Alin. (7) al art.28 se modifică și va avea următorul cuprins:
”(7) Pentru soţul/soţia, militar, poliţist sau funcţionar public cu statut special, aflat/aflată în concediu fără plată pentru a-şi urma soţia/soţul trimisă/trimis în misiune permanentă în străinătate, în ultimii 5 ani anteriori îndeplinirii vârstei standard de pensionare, se utilizează ca bază de calcul media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcţia de bază în 12 luni consecutive, la alegere, din ultimii 5 ani de activitate anterior intrării în concediu fără plată, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie.”
Alin. (8) al art.28 se modifică și va avea următorul cuprins:
”(8) Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei de urmaş, în cazul în care decesul susţinătorului a survenit înaintea îndeplinirii condiţiilor pentru obţinerea unei pensii, este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcţia de bază de către susţinător în 12 luni consecutive din ultimii 5 ani de activitate în calitate de militar/poliţist/funcţionar public cu statut special, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie, la alegerea beneficiarilor pensiei de urmaş.”
Alin. (9) al art.28 se modifică și va avea următorul cuprins:
”(9) În situaţia în care titularul/susţinătorul nu a realizat venituri cel puţin 12 luni consecutive, baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei o reprezintă media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcţia de bază de către titular/susţinător în lunile de activitate în calitate de militar/poliţist/funcţionar public cu statut special, actualizată la data deschiderii drepturilor de pensie.”
Alin. (1) lit. b) al art. 29 se abrogă.
Alin. (2) al art. 29 se abrogă.
Art. 30 se abrogă.
Ce se întâmplă în cazul aviatorilor civili
Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 481 din 18 iulie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează :
- Alin. (1) al art. 421 se modifică și va avea următorul cuprins:
(1) Personalul aeronautic civil navigant profesionist beneficiază de pensie de serviciu, potrivit categoriei profesionale din care face parte, dacă îndeplineşte, cumulativ, următoarele condiţii de pensionare:
- a) piloţi, piloţi instructori avioane de la Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă, însoţitori de bord/membri ai echipajului de cabină cu licenţă/atestat de membru al echipajului de cabină, paraşutişti şi personalul de inspecţie în zbor, care au vârsta standard împlinită şi au realizat o vechime de cel puţin 25 de ani de activitate ca personal aeronautic civil navigant profesionist;
- b) navigatori, mecanici şi/sau ingineri de bord naviganţi, operatori radionaviganţi, ingineri de recepţie şi control aeronave şi ingineri de recepţie şi control mijloace PNA-TC, care au vârsta standard împlinită şi au realizat o vechime de cel puţin 30 de ani de activitate ca personal aeronautic civil navigant profesionist.
- Alin. (1) al art. 422 se modifică și va avea următorul cuprins:
”(1) Personalul aeronautic civil navigant profesionist care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 421 alin. (1) are dreptul la o pensie de serviciu în cuantum de 65% din media veniturilor totale brute realizate în ultimele 12 luni de activitate anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare.”
- Alin. (1) al art. 424 se modifică și va avea următorul cuprins:
(1) Odată cu stabilirea cuantumului pensiei de serviciu se stabileşte şi pensia pentru limită de vârstă din sistemul public, acordată personalului aeronautic civil navigant profesionist potrivit legislaţiei în vigoare privind sistemul de pensii publice.
- Alin. (3) al art. 422 se abrogă
- Art. 423 se abrogă
- Prevederile de la lit.b) și c) ale art. 427 se abrogă.
În cazul în care ar fi adoptată, ordonanța ar intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.