CNAIR anunță semnarea contractului pentru Lotul Meseș. E cea mai scumpă autostradă din istoria României

Publicat: 21 mart. 2025, 09:49, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
Exclusiv
CNAIR anunță semnarea contractului pentru Lotul Meseș. E cea mai scumpă autostradă din istoria României

Noul proiect marca Ziarul Puterea, în colaborare cu Ovidiu Barbier – „Drumuri cu prioritate”, promite să aducă în atenția voastră cele mai importante subiecte în materie de infrastructură. Veți afla totul despre cele mai mari investiții în domeniu, despre planurile în curs de derulare sau cele ce urmează a fi implementate, precum și secrete din culisele celor mai controversate proiecte din trecut.

Nu mai este niciun impediment! CNAIR poate semna fără probleme contractul cu asocierea turcă Makyol – Ozaltin pentru proiectarea și execuția lotului Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 km) de pe Autostrada Transilvania (A3), cunoscut și ca Lotul Meseș. Este tronsonul cu cel mai lung tunel de autostradă din România (2,9 km pe sens) și a stat blocat de contestații de la finele anului trecut. Vestea bună a fost dată, în premieră, chiar de către directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, invitat aseară la emisiunea „Drumuri cu prioritate“ moderată de Ovidiu Barbier, un proiect realizat în colaborare site-ul Puterea.

Curtea de Apel București a dat verde la semnarea contractului pentru Lotul Meseș, singurul tronson din Autostrada Transilvania (A3) care nu avea constructor desemnat. De fapt, CNAIR anunțase un câștigător la licitația pentru cel mai scump lot de autostradă ca valoare estimată, dar procedura a fost contestată. Mai întâi CNSC și apoi instanța au dat însă dreptate companiei.

Instanța a dat verde la semnarea contractului pentru Lotul Meseș

Anunțul a fost făcut în premieră de șeful CNAIR, Cristian Pistol, în emisiunea „Drumuri cu prioritate“ a lui Ovidiu Barbier, transmisă aseară pe canalul de YouTube cu același nume.

Noi am ales câștigătorul acestui lot undeva cam la sfârșitul lui octombrie, începutul lunii noiembrie a anului trecut, dar a fost contestată procedura. Am câștigat între timp la CNSC. Consiliul ne-am dat dreptate, evaluarea a fost corectă și a menținut astfel câștigătorul desemnat de noi, ceea ce nu putea decât să mă bucure, pentru că urma să semnăm contractul. Vestea și mai bună a venit astăzi (joi, n.r.), când Curtea de Apel București ne-a dat dreptate, pentru că și decizia CNSC fusese contestată de un ofertant. Așa că avem o decizie irevocabilă a instanței în ceea ce privește câștigătorul acestei licitații. Acum o să solicităm documentele câștigătorului, pentru semnarea contractului“, a spus Cristian Pistol.

Într-adevăr, Curtea de Apel București a decis, joi, să repingă plângerea ca nefondată. „Soluția pe scurt: Respinge plângerea, ca nefondată. Respinge cererea de suspendare a procedurii, ca rămasă fără obiect. Definitivă. Pronunțată azi, 20 martie 2025, prin punerea soluției la dispoziția părților prin intermediul grefei instanței“, a fost hotărârea CAB.

Verde la semnarea contractului pentru Lotul Meseș, unul dintre cele mai scumpe și complexe loturi de autostradă din România

CNAIR poate semna, astfel, contractul pentru proiectarea și execuția lotului Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 km) de pe Autostrada Transilvania (A3), cunoscut și ca Lotul Meseș, datorită tunelului al cărui nume vine chiar de la masivul pe care îl străpunge. Vorbim aici de două galerii unidirecționale, de câte 2,89 km, cele mai lungi tuneluri de autostradă din România. În acest clasament, urmează Tunelul Poiana (1,78 km pe sens), care se construiește pe secțiunea 3 Cornetu – Tigveni a A1 Sibiu – Pitești, și tunelul săpat prin Dealul Momaia (1,3 km pe sens), de pe secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș, la care una dintre galerii a fost finalizată.

Cert este că acum se pot apuca de treabă și turcii de la Makyol și Ozaltin, care au obținut, în asociere, lotul Poarta Sălajului – Nușfalău de pe A3. Ambele companii mai au în derulare lucrări de infrastructură rutieră în România. Makyol va intra și pe Autostrada (A13) Sibiu – Făgăraș, iar Ozaltin, după ce a finalizat tronsonul 1 al DEx12 Craiova – Pitești, va lucra la viaductele de 3,2 km de la Nădășelu și Topa Mică, de pe Autostrada Transilvania, scoase din contractul cu UMB.

Instanța a dat verde la semnarea contractului pentru Lotul Meseș

Contractul pentru secțiunea care include și tunelul Meseș a avut o valoare estimată cuprinsă între 7,4 și 8,8 miliarde lei, cea mai mare din România, și a fost atribuit pentru suma de 6,62 miliarde de lei (fără TVA). Construcția lotului de autostradă de 41 km va trebui finalizată în 78 de luni (18 luni proiectare, 60 de luni execuție). Tunelul Meseș este cel mai lung tunel de autostradă din România, format din două galerii unidirecționale care împreună totalizează 5,78 km. Pe acest lot se vor mai construi 65 de viaducte, poduri și pasaje (în lungime totală de aproximativ 13 km).

Istoricul contestațiilor cu care s-a ajuns până în instanță

După ce a desemnat Asocierea Makyol – Ozaltin drept câștigătoare, CNAIR s-a trezit cu o serie de contestații. Italienii de la WeBuild au depus două contestații la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), iar turcii de la Mapa una.

WeBuild a reclamat mai întâi că nu a primit acces la întregul dosar de achiziție și a solicitat anularea comunicării câștigătorului, iar apoi s-a legat de prețul oferit de turci, considerat neobișnuit de scăzut. În același timp, turcii de la Mapa cereau să li se ia în calcul oferta declarată neconformă. CNSC a respins toate cele trei contestații.

WeBuild și Mapa au avut și varianta instanței, putând contesta decizia CNSC la Curtea de Apel București. Italienii au mers mai departe, dar Curtea le-a respins plâgerea ca nefondată.

Pentru lotul Meseș au fost depuse 7 oferte

Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău cu tunel de 2,9 km la Meseș a fost lansată pe 9 februarie 2023, iar la finalul lunii august 2023 au fost depuse 7 oferte: UMB, asociat cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina pentru experință la tuneluri (Asocierea de pe A1 Lugoj – Deva), WeBuild și cinci constructori din Turcia: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen.

Ozaltin a semnat contractul de 994,7 milioane de lei pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică scoase din proiectul PNRR cu UMB, Ictas și Tekfen nu au contracte semnate cu CNAIR, iar Mapa (în asociere cu Cengiz) a început lucrările la Boița, pe lotul 2 Boița – Cornetu de pe A1 Sibiu – Pitești.

Citește și: Intră în modernizare drumul national care salvează autostrada! Va fi o legătură importantă cu A1 Sibiu – Pitești