Facultatea de Istorie: „Impactul negativ” al reducerii orelor de istorie
Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureşti avertizează asupra consecinţelor grave ale reducerii orelor de istorie în noul curriculum şcolar.
„O singură oră pe săptămână, în clasele a IX-a şi a X-a, aşa cum prevede propunerea prezentată, este deja insuficientă pentru a asigura o pregătire adecvată în acest domeniu complex. Întreaga experienţă şi expertiză pe care o avem în domeniu ne arată că tinerii vor fi, în fapt, supuşi riscului de a deveni analfabeţi funcţional din perspectiva gândirii istorice, rămânând cu o perspectivă superficială şi disfuncţională asupra trecutului.
Orele de istorie din învăţământul liceal au rolul de a consolida informaţiile şi competenţele dobândite anterior, de a corela trecutul cu prezentul şi viitorul, de a oferi fiecărei persoane instrumente de gândire care să-i permită să interpreteze raţional realitatea socială înconjurătoare. Este imposibil ca parcurgerea istoriei românilor şi a istoriei universale să fie eficientă în numai doi ani de învăţământ liceal, cu o singură oră de istorie pe săptămână, aşa cum se prefigurează în proiectul planului-cadru prezentat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării”, susţin reprezentanții Facultății de Istorie într-un comunicat de presă.
Ei subliniază că reducerea orelor de istorie are „un impact negativ” asupra tinerilor.
„Considerăm că aceste modificări vor avea un impact negativ asupra formării civice a tinerilor, asupra dezvoltării gândirii critice şi consolidării unei societăţi democratice responsabile. De asemenea, vor adânci unele dintre cele mai grave fenomene care deja afectează societatea: abandonarea gândirii raţionale, vulnerabilitatea în faţa pseudo-ştiinţei, succesul teoriilor xenofobe şi conspiraţioniste”, se arată în comunicat.
De asemenea, este considerată „o decizie absolut surprinzătoare” eliminarea istoriei ca materie obligatorie la bacalaureat pentru profilul umanist, specializarea Filologie.
Potrivit proiectului de planuri-cadru 2025 lansat de Ministerul Educației, elevii din clasa a XII-a – specializarea Mate-Info – ar urma să nu mai studieze biologie, istorie și geografie. Din 2026, elevii pot să aleagă ce discipline vor studia și unele dintre acestea vor fi predate de specialiști în domeniu și nu de profesori.