Falimentul Damen Mangalia ,,costă” 400 de milioane de euro

Publicat: 29 aug. 2024, 19:21, de Autor: George Andrei, în ECONOMIE , ? cititori
Falimentul Damen Mangalia ,,costă” 400 de milioane de euro

Dosarul falimentului declarat la Șantierul naval Damen din Mangalia reunește la masa credală 176 de instituții și companii, care cer 400 milioane de euro, bani datorați de administratorul companiei Damen Shipyards Mangalia, subsidiară a grupului olandez Damen Holding B.V. 

O parte importantă din bunurile ce au aparținut Șantierului Mangalia au fost deja vândute, dar suma atrasă este departe de a fi acoperit integral datoria.

,,Deținut în proporție de 51% de statul român, prin Ministerul Economiei, și de 49% de compania olandeză Damen, șantierul din Mangalia este inundat de un val de cereri de recuperare a unor datorii de sute de milioane de euro. Cele mai multe sunt cerute de companii din Grupul Damen. Printre reclamanți sunt și angajații șantierului, care cer salarii restante de 800.000 euro”, transmite Europa Liberă.

Prima adunare a creditorilor șantierului naval Damen din Mangalia, care a avut loc marți, 27 august, oferă și o primă radiografie financiară a unuia dintre cele mai mari cazuri de insolvență din România.

Pe 19 iunie, la cererea companiei-mamă Damen Holding B.V., Damen Shipyards Mangalia intra în insolvență, iar casa de insolvență CITR era numită administrator judiciar provizoriu.

Până pe 2 august, toți cei care au considerat că au un motiv să-și ceară drepturile financiare s-au înscris în tabelul creditorilor.

În total, conform raportului preliminar publicat în Buletinul Insolvenței, cererile însumează aproape două miliarde de lei (400 milioane de euro).

Pe baza analizei administratorului judiciar, au fost acceptate deocamdată doar cereri de puțin peste 1 miliard de lei (207 milioane de euro).

În acest context a avut loc marți, 27 august, prima adunare a creditorilor.

Marii creditori ai șantierului din Mangalia

De departe, cele mai mari sume le solicită companii ale grupului olandez, cu obiecte de activitate diverse, de la cea navală la cea de oferire a forței de muncă.

  • Damen Holding BV cere 744 milioane lei (149 milioane euro);
  • Damen Shipyards Gorinchem BV vrea 306 milioane lei (61 milioane euro);
  • Damen Workforce Romania s-a înscris pentru 52 de milioane de lei (10,4 milioane euro).

În total, șapte firme din grupul olandez au cerut 1,11 miliarde lei (222 milioane euro).

Pretențiile lor au fost diminuate de administratorul CITR cu 207 milioane lei (41 milioane euro).

În cazul Damen Shipyards Gorinchem BV, de exemplu, au scăzut 41 de milioane de euro din pretențiile inițiale. Administratorul judiciar a considerat că nu există înscrisuri justificative pentru sumele cerute.

La categoria debitori s-au mai înscris două bănci comerciale, Banca Transilvania (700.00 euro) și CEC Bank (212.000 euro). Acestora li se adaugă cinci instituții publice. Printre acestea, Administrația Națională a Finanțelor Publice (ANAF), care cere 15,8 milioane lei (3,2 milioane euro).

Companiile comerciale cu cele mai mari datorii de recuperat sunt:

  • Muehlhan SRL (se ocupă cu tratarea metalelor și acoperirea lor cu diferite substanțe) – 21,3 milioane lei (4,2 milioane euro);
  • Subshore Mangalia (asigură forță de muncă) – 9,2 milioane lei (1,8 milioane euro);
  • Helmers SRL (construcții de nave și structuri plutitoare) – 3,8 milioane lei (800.000 euro).

„Nu cred că toate sumele astea sunt justificate”, a declarat pentru Europa Liberă liderul sindical Laurențiu Gobeajă, întrebat cum vede datoriile atât de mari reclamate în dreptul șantierului din Mangalia: 400 de milioane de euro cerute, 207 milioane euro deja consemnate.

Pretențiile cerute nu sunt neapărat și acceptate: administratorul special provizoriu CITR a redus la jumătate solicitările. Cea mai grea lovitură a primit-o chiar acționarul majoritar, Șantierul Naval 2 Mai.

Controlat în proporție de 98% de Ministerul Economiei, Șantierul Naval este acționar cu 51% în Damen Mangalia.

Reprezentanții Șantierului Naval 2 Mai s-au înscris cu o creanță de 710 milioane lei (142 milioane de euro), dar administratorul CITR a acceptat doar 86.000 de euro.

Explicația oferită: suma nu este una care să rezulte dintr-o activitate concretă ci este disputată în procesul de arbitraj internațional. Sunt de fapt împrumuturile pe care Damen Holding BV reclamă că le-ar fi acordat către Damen Shipyards Mangalia.

„Dacă este cazul, tabelul poate fi contestat de către compania debitoare ori de către creditori. După ce instanța emite deciziile definitive, tabelul creditorilor poate fi numit definitiv”, a declarat pentru Europa Liberă Florin Constantin, partener CITR, managerul proiectului Damen Shipyard Mangalia.

Probleme fiscale în șantierul naval

Conform unui raport al administratorului judiciar provizoriu CITR, între 12 septembrie 2023-13 iunie 2024, cu o săptămână înaintea deschiderii procedurii insolvenței, ANAF a făcut un control fiscal în șantierul de la Mangalia.

Inspectorii au verificat contractele de prestări servicii către Damen Shipyard Mangalia, din perspectiva bazei de calcul a TVA – ei au analizat documente din perioada 1 noiembrie 2022-30 aprilie 2023.

În urma controlului, reprezentanții ANAF au stabilit o bază suplimentară de impozitare de 2,6 milioane euro, care ar genera un TVA suplimentar de plată de 500.000 euro.

„Organul fiscal a reținut că documentația aferentă unor facturi de prestări servicii era neconformă prevederilor fiscale incidente, considerând că anumite documente, cum ar fi, de exemplu, rapoarte de prestări servicii, erau insuficiente pentru a dovedi prestarea efectivă a serviciilor”, se arată în raportul administratorului judiciar provizoriu CITR.

Tot atunci, inspectorii fiscali au verificat și documente din perioada 1 ianuarie 2021-31 decembrie 2022, care se refereau la baza de impozitare în ceea ce privește impozitul pe profit.

Concluzia: ANAF a stabilit o bază impozabilă suplimentară de 58 milioane euro, cheltuieli considerate nedeductibile în calculul rezultatului fiscal.

„Cu privire la această sumă, organele fiscale nu au calculat impozit pe profit deoarece societatea a înregistrat pierderi”, mai arată raportul administratorului judiciar provizoriu CITR.

În plus, au verificat și relațiile contractuale de prestări-servicii derulate cu companiile din grup, precum și împrumuturile acordate de Damen Finance. Acestea au fost ulterior cesionate către Damen Holding B.V.

„În cadrul acestor verificări, deși procedura de lucru a fost considerată corectă, s-a aplicat o altă medie de calcul a costurilor și a dobânzilor aplicate la contractele de finanțare, considerându-se că anumite companii, care au fost luate de debitoare în considerare la verificarea mediei costurilor în piață, fie nu aveau obiect de activitate similar cu debitoarea, fie site-urile acestora nu mai erau funcționale și nu s-au putut face verificări în consecință”, mai arată raportul administratorului judiciar provizoriu CITR.

Restanțe salariale de 800.000 de euro

O altă problemă este legată de drepturile salariale aferente perioadei anterioare deschiderii procedurii de insolvență, respectiv 1-18 iunie.

„Aceste drepturi salariale nu au fost plătite”, spune Laurențiu Gobeajă, liderul sindicatului Navalistul din Damen Mangalia.

„Au făcut o cerere pentru accesarea fondului de garantare a creanțelor salariale dar a fost respinsă, motivat de faptul că nu există o hotărâre judecătorească definitivă privind deschiderea insolvenței”, explică Gobeajă.

El estimează că până la sfârșitul anului restanțele ar putea fi achitate.

Între timp, din cei 1,453 de angajați, 692 sunt în șomaj tehnic. Prin rotație, vor fi vizați toți de acestă măsură, până la finalul anului.

În paralel, administratorul judiciar a scos la vânzare imobile și bunuri ale șantierului.

Vineri, a fost vândut cu 72.400 euro un teren agricol de 3.670 mp din comuna Limanu, jud. Constanța. În aceeași zi, a obținut 16.000 de euro pentru zece autobuze nefuncționale.

Scurt istoric dintre Damen Mangalia și statul român

Acționar cu 49% la șantierul de la malul mării, Damen Holding B.V a cerut intrarea în insolvență a Damen Shipyards Mangalia SA pe 28 mai 2024, la Tribunalul Constanţa.

În perioada 3 iunie-31 decembrie 2024, până la 1.038 de salariaţi, adică 78% din personal, vor intra în şomaj tehnic, potrivit ziarului local Cuget Liber. Circa 200-300 de angajați vor mai rămâne pe șantier.

În 2018, Damen, care deținea la acel moment 51% din compania care operează Șantierul Mangalia, a transferat părții române 2% din acțiuni și i-a permis statului român să devină acționar majoritar. În schimb, păstra controlul operațional și managerial al șantierului naval.

Damen susține că, în baza acestui parteneriat, a furnizat finanțare, know-how, resurse specializate, precum și clienți și contracte în vederea transformării șantierului din Mangalia într-unul „competitiv pe piața europeană”.

Problema a apărut anul trecut când, ca urmare a modificării legii guvernanței corporative a companiilor de stat, când Guvernul a decis să nu mai lase conducerea șantierului în administrarea Damen.

„Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condiţiile oferite, agreate şi garantate în favoarea Damen de către statul român şi structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în şantierul din Mangalia”, spuneau reprezentanții Damen într-un comunicat din august 2023.

Ei anunțau atunci și retragerea din managementul companiei, urmând să nu mai asigure noi contracte și să rămână simpli acționari.