Familia Regală a sărbătorit „Ziua Regalității” la Galați, oraș în care dăinuie amintirile despre regii României
Majestatea Sa Margareta, custodele Coroanei, Principele Radu și Alteța Sa Regală Principesa Sofia, au sărbătorit „Ziua Regalității” – 10 mai, la Galați, oraș care de-a lungul istoriei sale a avut puternice legături cu regii României, cu Regele Ferdinand și Regina Maria, dar și cu Regele Mihai și Regina Ana.
Altețele Regale au sosit la Galați cu legendarul „Tren Regal”, fiind întâmpinați la Galați, ca și la Ploiești, Buzău și Brăila, de mii de români. A fost surprinzător și pentru organizatori faptul că au venit în Gara Galați ca să întâmpine Familia Regală peste două mii de gălățeni, printre care, pe lângă simpatizanții mai vârstnici, se aflau și grupuri de elevi, dar și multe familii de tineri, care și-au adus copiii să admire „Trenul Regal”, care reprezintă unul din simbolurile istoriei țării din perioada interbelică.
În cursul serii, alte sute de gălățeani au venit în gară și au așteptat la cozi imense ca să poată vizita cele cinci vagoane ale „Trenului Regal”.
Reprezentanții Casei Regale au fost întâmpinați de primarul Galațiului, Ionuț Pucheanu, care i-a invitat să viziteze la Primăria Galați o expoziție de fotografii din colecția Bibliotecii „VA Urechia”, care ilustrează legăturile dintre orașul Galați și regii României.
Miercuri, Familia Regală a vizitat filiala locală a Crucii Roșii, unde s-au întâlnit cu o parte din ucranienii care s-au refugiat la Galați și Centrul de zi pentru copii care funcționează pe lângă Biserica „Sfântul Spiridon”, unde au asistat la mai multe proiecte culturale adresate copiilor, după care a fost vizitat Combinatul Siderurgic „Liberty”, cea mai importantă companie industrială a Galațiului.
Galațiul păstrează amintirea Regelui Ferdinand și Reginei Maria, care au întemeiat Catedrala, dar și a Regelui Mihai și Reginei Ana
Gălățenii păstrează amintirile regilor României, cărora le datorează dezvoltarea economică și culturală a orașului. Piatra de temelie a Catedralei Arhiepiscopale „Sf Ierarh Nicolae și Sf Andrei” a fost pusă la data de 27 aprilie 1906 de Principele Ferdinand și Principesa Maria, care au reprezentat pe Majestățile Lor Regele Carol I și Regina Elisabeta, care erau plecați din țară.
Majestatea Sa Regele Ferdinand este și cel căruia Galațiul îi datorează faima de a fi fost primul oraș din România care era legat de București prin curse aeriene zilnice. Regele Ferdinand a decretat de utilitate publică fondurile necesare construirii aeroportului de la Galați, iar pe 24 iunie 1926 s-a deschis oficial traficul intern pe ruta Bucureşti-Galaţi tot în prezența Regelui Ferdinand.
În iunie 1943, Majestatea Sa, Regele Mihai a vizitat Aeroportul din Galați pentru a se întâlni cu piloții de la Escadrila de Vânătoare de la Aeroportul din Galați. Atunci, Regele l-a întâlnit și pe fostul său coleg de liceu, sublocotenentul aviator Radion Chiaburu, care împărtășise pasiunea Regelui Mihai pentru aviație și devenise pilot de vânătoare.
Vizita de acum a Altețelor Regale are loc la 25 de ani de la prima vizită efectuată la Galați de Regele Mihai și Regina Ana imediat după ce Guvernul României a anulat decretul comunist din 1948 care desființa cetățenia română a Regelui.
În 2006, Regele Mihai și Regina Ana au călătorit la Galați pentru a sărbători Paștele la Catedrala Arhiepiscopală, ai cărei întemeietori au fost Regele Ferdinand și Regina Maria, înainte de încoronarea lor.
Legendarul „Tren Regal”, o frântură din istoria țării
„Trenul Regal” a fost unul din simbolurile istoriei din perioada interbelică, cu care au călătorit patru generaţii ale Familiei Regale: Regina Maria, Regele Carol al II-lea, Regina Elena, Regele Mihai şi Majestatea Sa Margareta. Nu au călătorit niciodată cu acest tren Regele Ferdinand şi Regina Ana.
Trenul a fost fabricat în Italia la solicitarea statului român, la Uzinele „Ernesto Breda – Construzioni Meccaniche Milano”, din 1926 până în 1928 și a fost inaugurat în anul 1928. A fost proiectat și construit ca un mijloc de transport pentru Familia Regală a României. Anterior, Regele Carol I şi Regele Ferdinand au folosit alte două garnituri de tren, din anii 1870 până în anii 1920.
Trenul este compus din cinci vagoane: Vagonul „Sufragerie”, Vagonul „Majestăţii Sale”, Vagonul „Musafirilor Regali”, Vagonul „Invitaţilor” şi Vagonul „Casei Majestăţii Sale”.