FAO: Prețurile mondiale la alimente continuă să crească pentru a patra lună consecutiv. Laptele, untul și pâinea, în top
Cererea puternică pentru grâu şi produse lactate a făcut ca indicele global al preţurilor produselor alimentare să continue să crească în luna noiembrie, pentru a patra lună consecutiv, a anunţat Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Alimentaţie şi Agricultură (FAO), transmite AFP.
FAO publică lunar propriul său Food Price Index, care măsoară modificările de preţuri înregistrate la un coş de alimente format din cereale, uleiuri vegetale, lactate, carne şi zahăr.
În noiembrie, indicele s-a majorat cu 1,2% comparativ cu luna octombrie, până la 134,4 puncte, cel mai ridicat nivel înregistrat după luna iunie 2011, apropiindu-se de recordul absolut de 137,6 puncte, înregistrat în luna februarie 2011.
Laptele praf, untul şi pâinea sunt produsele care au determinat această majorare, pe fondul cererii ridicate la nivel mondial şi a cotaţiilor ridicate la materiile prime agricole, în frunte cu grâul.
În ceea ce priveşte preţurile lactatelor, indicele calculat de FAO a înregistrat o creştere de 3,4% comparativ cu luna octombrie, în condiţiile în care „cumpărătorii încearcă să se aprovizioneze pe termen scurt pe fondul prognozelor referitoare la o înăsprire a pieţelor”, susţine FAO. La cereale, prețul a crescut cu 3,1% în luna noiembrie comparativ cu luna octombrie, în condiţiile în care a fost atins cel mai ridicat nivel de după luna mai 2011.
„Această creştere reflectă cererea puternică pe fondul livrărilor limitate, în special pentru grâul de calitate superioară, precum şi îngrijorările cu privire la ploile insuficiente din Australia şi posibilitatea modificării măsurilor de export în Federaţia Rusă”, arată FAO.
În schimb, preţul uleiurilor vegetale calculat de FAO a scăzut uşor cu 0,3%, ca urmare a diminuării cotaţiilor la uleiul de soia şi uleiul de rapiţă, dar şi a scăderii preţului petrolului. Scădere este și la carne, cu un recul de 0,9% în noiembrie, aceasta fiind a patra lună de scădere consecutivă.