Febra cumpărăturilor online la români Exclusiv/ Video
Românii cumpără masiv produse de pe internet. Această febră a cumpărăturilor online la români a generat vânzări de peste 7 miliarde de euro în 2023. Cifra va crește în 2024. Una dintre cauzele acestui boom este și penetrarea internetului până în cele mai îndepărtate zone rurale.
Un studiu efectuat de Asociația Română a Magazinelor Online arată că 92,5% dintre românii cu vârsta între 16 și 74 de ani folosesc internetul. O veste îmbucurătoare, care dă măsura adaptabilității românilor la noile tehnologii, arată că aproape 5 milioane de români, cu vârsta cuprinsă între 50 și 74 de ani, folosesc foarte bine internetul. Participă și ei la febra cumpărăturilor online.
După ce au folosit din nevoie magazinele de pe internet pe perioada panedemiei, în ultimii doi-trei ani a crescut încrederea consumatorilor români în platformele de cumpărături online. Dar, în plin proces de digitalizare, România are totuși nevoie de o mai atentă educare a consumatorilor din mediul rural. Uneori, aceștia nu știu foarte bine ce înseamnă comerțul online și pot fi victimele fraudelor pe internet.
Într-un interviu în exclusivitate pentru Puterea, Cristian Pelivan, director la Asociația Română a Magazinelor Online, dezvăluie date interesante despre comportamentul românilor în ceea ce privește cumpărarea de produse de pe internet.
Aproape 5 milioane de români cu vârsta între 50 și 74 de ani folosesc lejer internetul
Bogdan Rădulescu: Înțeleg că românii se descurcă foarte bine când vine vorba de a naviga pe internet. Ce spun datele studiului dumneavoastră?
Cristian Pelivan: Sunt foarte multe persoane care folosesc internetul în România. Internetul a penetrat toate mediile sociale, indiferent de vârstă, de venituri, de ocupație. 92,5% dintre românii cu vârsta între 16 și 74 de ani folosesc internetul. Asta înseamnă peste 14,1 milioane de persoane. Sunt unele persoane care poate consideră că au o vârstă mult prea înaintată să intre pe internet. Nu este adevărat. 4,6 milioane de români cu vârsta cuprinsă între 50 și 74 de ani folosesc internetul. Ei reprezintă mai bine de o treime din totalul de utilizatori din România. Deci, bătrânii din România s-au adaptat mediului online și folosesc acum internetul.
Bogdan Rădulescu: Care este procentul celor care folosesc cumpărăturile online și care este profilul acestor cumpărători?
Cristian Pelivan: Din numărul total de utilizatori de internet din România, 68% au folosit internetul pentru a plasa o comandă online în ultimul an de zile. Vedem că dintre persoanele care comandă online cele mai multe sunt femei. Vorbim de un procent de 69% femei. Procentul de bărbați care comandă online este în jur de 67%. Procentul femeilor a crescut față de anul 2022. În 2022 procentul era 66%, iar acum este de 69%. Totuși, noi, românii, suntem în continuare sub media europeană (75%) a celor care achiziționează produse online. Cu toate acestea, recuperăm rapid declarajul, în special în mediul rural.
România pe locu 1 în Europa de Est la volumul cumpărăturilor online
Bogdan Rădulescu: La ce nivel se situează România în Uniunea Europeană în ceea ce privește volumul vânzărilor prin intermediul magazinelor online?
Cristian Pelivan: Ca nivel al vânzărilor, România se situează pe locul 12 în Uniunea Europeană. Deci, suntem mai sus de jumătatea clasamentului. În Europa Centrală și de Est suntem pe locul 3. Suntem depășiți doar de Polonia și Cehia. Polonia este o țară cu vreo 70 de milioane de locuitori, deci era cumva normal să ne depășească ca volum al vânzărilor. Suntem însă pe locu 1 în Europa de Est. Generăm mai bine de 60% din totalul vânzărilor online.
Valoarea vânzărilor online în anul 2023 în România este de peste 7 miliarde de euro. Atenție! Această cifră a fost realizată doar de companiile românești. Nu am pus la socoteală și comenzile făcute de români din străinătate. Ne aflăm acum în plin proces ca să calculăm mai precis această valoare. Ceea ce știm însă cu siguranță, potrivit datelor pe care le avem de la ANAF, este că românii au plătit ramburs comenzi în valoare de 5 miliarde de euro.
Problema fraudelor în timpul cumpărăturilor online
Bogdan Rădulescu: Cum putem evita fraudele din mediul online care, potrivit unor analize, s-au intensificat în ultimii doi ani? Trebuie să ne mai ferim să cumpărăm de pe internet produse care ne fac cu ochiul?
Cristian Pelivan: Românii trebuie să aibă încredere și să nu le fie teamă să plătească cu cardul pentru cumpărături făcute pe internet. Trebuie să fie doar atenți pentru că nu este necesar să fii expert în securitate cibernetică ca să poți să fii în siguranță în mediul online. Ca să nu cadă pradă fraudelor, românii trebuie să ocolească ofertele care sunt prea bune ca să fie adevărate.
Dacă prin anii ’90, sau începutul anilor 2000, mergeai la piață și riscai să ți se fure portofelul din buzunar, acum foarte mulți infractori s-au mutat online și încearcă să te păcălească. Dar, dacă ești un consumator vigilent și nu cazi pradă emoțiilor, dacă nu cazi pradă ofertelor extraordinar de bune, atunci poți evita fraudele. Totul este să nu te lași păcălit de mesaje de tipul ”promoții și reduceri de peste 90%”, ”doar azi poți să cumperi aproape pe gratis”, ”trebuie să cumperi minim 3 produse ca să beneficiezi de transport gratuit” sau ”dă-ne pin-ul de la card ca să îți trimitem niște bani”. Sau, cum am văzut recent un exemplu de mesaj, ”Bună. Sunt Brad Pitt și am nevoie să mă împrumuți cu 1300 de euro”.
Să fim serioși. Dacă nu suntem naivi să credem în lucruri care țin, de multe ori, de domeniul fanteziei, atunci vom putea naviga în siguranță în mediul online și ne vom putea feri de infractorii care profită de aceste naivități ale oamenilor. Așa că sfatul meu este să nu fim naiv și mai bine să verificăm de două ori înainte de a cumpăra și niciodată să nu ne dăm pinul de la card.