Federațiile naționale, COSR, cluburile sportive departamentale și municipale – în vizorul Consiliului Concurenței, Curții de Conturi, ANAF și al DNA

Publicat: 08 ian. 2025, 16:43, de Ion Teleanu, în Dezvăluiri , ? cititori
Federațiile naționale, COSR, cluburile sportive departamentale și municipale – în vizorul Consiliului Concurenței, Curții de Conturi, ANAF și al DNA

Majoritatea federațiilor sportive naționale, dar și a cluburilor municipale și departamentale funcționează ilegal de cel puțin un an, fapt pentru care au fost sesizate mai multe instituții de forță ale statului român.

Președintele Federației Române de Pescuit Sportiv, Ștefan Popescu, a sesizat patru instituții de forță ale statului român cu privire la funcționarea ilegală a federațiilor sportive naționale, dar și a cluburilor departamentale, cum ar fi Dinamo, Steaua și Rapid, precum și a celor municipale și județene finanțate din bani publici.

SesizareInstituții (1)

Este vorba de Consiliul Concurenței, Curtea de Conturi a României, ANAF și DNA.

Se „toacă” din bani publici un miliard de euro anual pe federații, fără vreun beneficiu adus sportivilor români

În sesizarea instituțiilor mai sus menționate se invocă faptul ca „fiind o concurență neloială, înainte de a fi o încălcare a Legii, întrucât cluburile sportive de drept public sunt finanțate din bani publici, față de cluburile sportive de drept privat, iar potrivit art. 85 din OG 26/2000, acestea nu intră sub incidența OG 26/2000 și, pe cale de consecință, nefiind asociații și fundații de drept privat, nu se pot afilia la federațiile sportive naționale”.

Și acest aspect „a fost reținut și de Înalta Curte de Casație și Justiție prin Decizia nr. 19/2023, Recurs în Interesul Legii, publicat în Monitorul Oficial al României nr. 86/30.01.2024 și care nu este respectat nici de Agenția Națională pentru Sport și nici de federațiile sportive naționale care au admis printre membrii lor și cluburi sportive de drept public”.

De asemenea, în sesizare există și o mențiune specială pentru cluburile sportive municipale, județene și altele înființate prin acte de dispoziție ale autorităților publice și anume că „acestea s-au constituit atât cu încălcarea prevederilor Legii nr. 215/2001 privind administrația publică locală, cât și a OUG 57/2019 privind Codul administrativ, întrucât figurează ca fiind în subordinea consiliilor locale și finanțate de la bugetul acestora, în condițiile în care acestea nu au personalitate juridică și nici buget propriu”.

În sesizare se mai menționează că „sumele alocate din bugetul de stat și bugetele locale către aceste structuri sportive de drept public depășesc, după evaluarea noastră, un miliard de euro pe an, fără a aduce niciun beneficiu sportivilor români, întrucât aceste cluburi de drept public au legitimat sportivi străini, cu efecte negative asupra sporturilor de echipă din România și fiind, din punctul nostru de vedere, asimilate cu un ajutor de stat”.

„COSR funcționează ilicit”

Președintele Ștefan Popescu a mai sesizat cele patru instituții mai sus menționate și cu privire la legalitatea constituirii Comitetului Olimpic și Sportiv Român (COSR).

Se solicită verificare întrucât „acesta figurează înscris ca asociație de drept privat, nonprofit, la Judecătoria Sector 1 București, în condițiile în care acesta funcționează și în baza Hotărârii de Guvern nr. 124/1991, cu modificările și completările ulterioare, act juridic care îi dă caracter de persoană juridică de drept public, iar în lipsa abrogării acesteia de către emitent, înscrierea la Judecătorie, fără a respecta prevederile art. 6 din OG 26/2000, este ilicită prin raportare la art. 85 din aceeași Ordonanță de Guvern”.

Va fi interesant de urmărit dacă instituțiile mai sus menționate vor să facă lumină în acest caz ori vor lăsa lucrurile să meargă „și așa”?