Fenomenul shrinkflation: Când plătești la fel, dar gramajul este mai mic
Fenomenul shrinkflation, care înseamnă că produsele au fost reduse în dimensiune fără să fie micșorate și prețurile, este prezent peste tot, inclusiv în România, și tinde să ia amploare.
„Shrinkflation” este un cuvânt care provine din limba engleză și descrie un fenomen la modă în magazine. Situația începe să devină îngrijorătoare chiar în unele țări, unde autoritățile le-au cerut retailerilorhttps://www.puterea.ro/nemti-inchid-robo-shopurile-duminica-pe-langa-magazine/
să informeze cumpărătorii atunci când produsele au fost reduse în dimensiune, în timp ce prețurile au rămas aceleași. Așa, de exemplu, se întâmplă în Franța.
Mai simplu spus, este un mod de a ascunde faptul că produsele s-au scumpit, iar cea mai la îndemână modalitate de acoperi acest lucru consumatorilor este vânzarea produselor respective la un gramaj mai mic, dar la același preț la raft, fără să fie comunicat acest lucru.
Fenomenul s-a manifestat și în România, unde în ciuda faptului că guvernul a plafonat prețurile la alimentele de bază, consumatorii s-au plâns că reducerea prețurilor nu a fost reală la unele produse, vândute la gramaje mai mici. Un astfel de exemplu este la pâine, după cum au semnalat clienții supermarketurilor.
Ce se întâmplă în Franța și SUA
Pentru a stopa fenomenul, autoritățile franceze le-au cerut, începând cu luna iulie, comercianților să afișeze la raft timp de două luni că produsele alimentare și alte bunuri de larg consum au un ambalaj mai mic. Anul trecut, prețurile la alimente au fost mai mari cu 16%, ceea ce ar putea justifica într-o oarecare măsură fenomenul shrinkflation.
Fenomenul „shrinkflation” se manifestă și la americani, în special la ouăle de ciocolată de Paște, spre nemulțumirea clienților. De aceste practici a auzit și președintele american Joe Biden, care a criticat companiile din cauza „prețurilor exagerate” și a micșorării produselor în discursul său despre starea Uniunii.
„Firmele producătoare de gustări cred că nu veți observa când vă vor cere la fel de mult pentru o pungă de aceeași mărime, dar cu mai puține chipsuri în ea”, a spus Biden.
El a dat drept exemplu Snickers, spunând că batoanele au pierdut 10% din gramaj, însă producătorul a negat acest lucru.