Festivalul filmului de la Cannes 2024: #MeToo revine în forță
Această ediție a Festivalului de Film de la Cannes se anunță plină de evenimente, iar provocările și incertitudinile din jurul său o fac să fie mai zbuciumată și mai tensionată decât oricând în memoria recentă. Atunci când covorul roșu va fi desfășurat marți, la Palais des Festivals, a 77-a ediție a festivalului Cannes va avea loc în contextul unui război, proteste, posibile greve și accentuarea mișcării #MeToo în Franța, care timp de ani de zile a rezistat în mare măsură acestei mișcări.
Protestele amenință să paralizeze activitățile festivalului. Războiul dintre Israel și Hamas, resimțit puternic în Franța, țara cu cele mai mari comunități evreiești și arabe din Europa, cu siguranță va provoca proteste. Războiul Rusiei din Ucraina rămâne în mintea multora. Adăugați anxietățile care pot fi de așteptat să agite spiritele la Cannes – viitorul tot mai incert al cinematografiei, ascensiunea inteligenței artificiale – și festivalul din acest an nu ar trebui să ducă lipsă de dramă.
A fi pregătit pentru orice a fost întotdeauna o atitudine utilă la Cannes. Corespunzător timpurilor tumultoase, lista de filme este plină de intrigă, curiozitate și semne de întrebare.
Una dintre cele mai așteptate intrări este epopeea auto-finanțată a lui Francis Ford Coppola, „Megalopolis”. Coppola însuși nu este străin de momente dramatice la Cannes. O versiune neterminată a filmului „Apocalypse Now” i-a adus (la egalitate) a doua sa Palme d’Or, acum peste patru decenii.
Nici alegerile prezidențiale din SUA nu sunt departe. În competiție va fi prezentat „The Apprentice” al lui Ali Abbasi, cu Sebastian Stan în rolul tânărului Donald Trump. Vor fi și noi filme de la Kevin Costner, Paolo Sorrentino, Sean Baker, Yorgos Lanthimos și Andrea Arnold. Și pentru un Cannes ca un potențial butoi de pulbere, există și „Furiosa: A Mad Max Saga”.
Deschiderea oficială a Cannes-ului, marți, este „The Second Act”, o comedie franceză regizată de Quentin Dupieux, cu Léa Seydoux, Louis Garrel și Vincent Lindon. În timpul ceremoniei de deschidere, Meryl Streep va primi o Palme d’Or onorifică. La ceremonia de închidere, George Lucas va primi și el una.
Dar reflectorul de la început s-ar putea să cadă pe Judith Godrèche. Regizoarea și actrița franceză a declarat, mai devreme în acest an, că Benoît Jacquot și Jacques Doillon au agresat-o sexual când era adolescentă, acuzații care au zguduit cinematografia franceză. Jacquot și Doillon au negat acuzațiile.
Deși mare parte din industria cinematografică franceză s-a arătat anterior reticentă în fața mișcării #MeToo, Godrèche a stârnit o reacție mai largă. Ea a vorbit cu pasiune despre necesitatea unor schimbări la Cesars, echivalentul francez al premiilor Oscar, și în fața unei comisii a Senatului francez.
În același timp, Godrèche a realizat și scurtmetrajul „Moi Aussi” în timpul unei întâlniri din Paris a sute de persoane care i-au scris, relatându-i propriile lor povești de abuz sexual. Miercuri, filmul va fi prezentat în secțiunea Un Certain Regard de la Cannes.
„Sper că sunt ascultată în sensul că nu sunt interesată să fiu o reprezentare a cuiva care vrea doar să meargă după toată lumea din această industrie”, a spus Godrèche înainte de festival. „Lupt doar pentru o schimbare. Se numește o revoluție.”
Va fi, acesta, un nou capitol în care #MeToo reverberează la cel mai mare festival de film din lume, urmând unui protest cu 82 de femei pe treptele Palais-ului în 2018 și unui angajament pentru egalitatea de gen în 2019. Cannes a fost adesea criticat pentru că nu a invitat mai multe regizoare în competiție, dar festivalul își oferă sprijinul total pentru Godrèche, în timp ce se pregătește pentru posibilitatea unor noi dezvăluiri #MeToo în timpul festivalului.
Pentru adevăratul Cannes, cei care ies în evidență sunt adesea regizorii debutanți. Printre cei care probabil vor impresiona anul acesta se numără și Julien Colonna, regizorul și co-scenaristul (de origine corsicană și cu domiciliu în Paris) al filmului „The Kingdom”. Filmul, unul dintre momentele deosebite ale secțiunii Un Certain Regard, este o poveste brutală despre maturizare despre o adolescentă (noua venită Ghjuvanna Benedetti) și a tatălui său (Saveriu Santucci), un lider al clanului corsican.
„Am vrut să propun un fel de anti-film despre mafie”, spune Colonna, referindu-se la prevalența dramelor despre gangsteri inspirate de „Nașul”. „Ca spectator, mă plictisisem de asta. Cred că trebuie să trecem la altceva și să propunem o altă perspectivă”.
„The Kingdom”, primul său lungmetraj, a apărut din anxietățile sale legate de nașterea copilului său acum șase ani. Este un film complet fictiv, dar are rădăcini personale pentru Colonna, care a fost inspirat de amintirea unei excursii de camping despre care a realizat, mai târziu, că era „o chestiune complet diferită pentru tatăl meu.” El a filmat mare parte a filmului în Corsica, la câțiva kilometri de orașul său natal.
„Aici am crescut”, spune Colonna, zâmbind. „Aici am învățat să înot. Dușul în care are loc sărutul eroinei este dușul în care am sărutat pentru prima dată.”