Finanțare UE de 250 mil euro pentru coridoarele de transport din Ucraina
Măsurile luate pentru creșterea conectivității cu Ucraina prin Coridoarele de Solidaritate pentru asigurarea exporturilor de cereale dar și a importurilor Ucrainei și pe alte rute decât cele prin Marea Neagră, s-au concretizat în creșterea volumului de mărfuri transportate pe aceste culoare.
În luna octombrie, au fost transbordate 2,7 milioane de tone, cantitatea totală care a tranzitat aceste culoare după declanșarea războiului din Ucraina fiind de 30 de milioane de tone.
În România, creșterea volumului de mărfuri transportate a fost evidentă după perioada iulie – august, când au fost finalizate reparațiile și a devenit operațională calea ferată cu ecartament larg de la granița cu Ucraina până în Portul Galați și când au fost luate măsuri pentru creșterea navigației pe Canalul Sulina, prin asigurarea unui număr mai mare de piloți maritimi de la Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați care să asigure pilotarea navelor pe Canalul Sulina și pe Dunăre.
Însă Comisia Europeană dorește în continuare creșterea transporturilor de mărfuri prin Coridoarele de Solidaritate cu Ucraina, prin modernizarea infrastructurii feroviare și îmbunătățirea condițiilor de navigație, pe Canalul Sulina și pe Dunăre, inclusiv prin creșterea importanței rutei Dunăre – Rhin – Main.
Creșterea capacității terminalelor feroviare
Comisia Europeană a anunţat alocarea a 250 milioane de euro de fonduri pentru investiţii în Coridoarele de Solidaritate create de Uniunea Europeană pentru a facilita exporturile şi importurile din Ucraina.
Potrivit comisarului european pentru Transporturi, Adina Vălean, finanțările vizează modernizarea punctelor de frontieră între România și Ucraina și între România și Moldova, creșterea capacităților de transbordare a produselor la terminalele feroviare și îmbunătățirea navigației pe Dunăre, în primul rând crearea infrastructurii pentru navigația pe timp de noapte pe Canalul Sulina.
„Coridoarele Solidarităţii sunt singura linie de supravieţuire a exporturilor şi importurilor ucrainene. Se vorbeşte mult despre transportul de grâne sau produse agricole, dar, dincolo de asta, Ucraina are o mulţime de alte produse de importat şi de exportat, de natură energetică, industrială.
Ceea ce s-a reuşit prin intermediul acestor Coridoare ale Solidarităţii este transferul a 30 de milioane de tone de diverse produse de export şi import pentru Ucraina.
În ceea ce priveşte produsele agricole, cam 60% din exporturile Ucrainei s-au desfăşurat prin aceste coridoare ale solidarităţii, restul prin acordul de tranzit în Marea Neagră realizat de Naţiunile Unite cu ajutorul Turciei şi Rusiei”, a declarat Adina Vălean.
Comisarul european pentru Transporturi a mai precizat că, în contextul în care viabilitatea acestui acord de tranzit în Marea Neagră este pusă în prezent sub semnul întrebării, „Coridoarele Solidarităţii redevin foarte importante” și trebuie crescute cantitățile de mărfuri exportate și importate de Ucraina pe aceste rute.
„Coridoarele de Solidaritate şi-au atins, din păcate, un maxim de capacitate. Fizic, infrastructura nu permite mai mult decât reuşim în momentul de faţă să facilităm ca export şi import. În octombrie, de exemplu, pentru grâne am avut 2,7 milioane de tone, cam asta a fost maximul ce s-a putut scoate pe lună”, a adăugat Adina Vălean.
Navigația pe timp de noapte
Potrivit, articolului 3.1.04 din „Regulamentul special de navigatie pe sectorul Dunarii cuprins între rada Sulina și Portul Braila (km 175)”, respectiv la capitolul „Navigatia pe timp de noapte” se face precizarea că „navigatia între Mila marină 0 (Portul Sulina) și Bara Sulina este interzisă pe timpul nopții pentru toate navele, cu excepția navelor Administratiei sau a celor special autorizate de aceasta”.
Asta înseamnă că navele maritime nici nu pot intra sau ieși de pe Canalul Sulina în timpul nopții.
Navigația în aval pe timp de noapte pe Canalul Sulina este interzisă navelor maritime si fluvio-maritime, pe sectorul cuprins între Mila marină 43 si Mila marină 0 (Portul Sulina).
Navigatia în amonte între gura Canalului Sulina si Mila marină 43 este permisă 24 ore din 24 cu exceptia navelor maritime cu lungimi mai mari de 140 de metri și lățimi de peste 28 metri.