Florin Barbu trimite ANAF în două mari rețele comerciale

Publicat: 09 oct. 2024, 21:34, de Alexandru Bogdan Grigoriev, în ECONOMIE , ? cititori
Florin Barbu trimite ANAF în două mari rețele comerciale
Ministrul Agriculturii, Florin Barbu

Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, anunță controale ale ANAF în ceea ce privește nerespectarea măsurii privind plafonarea adaosului comercial. În cazul în care sunt descoperite abateri amenzile pot ajunge la 100.000 de lei pentru fiecare produs.

Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a anunțat miercuri că două lanțuri de magazine nu au respectat plafonarea adaosului comercial la produse precum iaurtul și laptele.

În urma sesizărilor primite de la procesatori, ministrul a solicitat Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să efectueze controale. Potrivit ministrului, amenzile pentru aceste abateri pot ajunge până la 100.000 lei pentru fiecare produs vizat.

Florin Barbu a precizat că ANAF va verifica toate cele 21 de produse considerate alimente de bază, conform sesizărilor care indică majorări peste limita legală de 20% față de prețul de achiziție. Totuși, ministrul a menționat că retailerii pot avea costuri operaționale suplimentare care să justifice diferențele, urmând ca controalele să confirme situația.

„Pe acestea (lapte şi iaurt, n.r.) le-am avut ca sesizare, dar ANAF trebuie să verifice toate cele 21 de produse care sunt trecute alimente de bază pentru români. Anumiţi producători au sesizat că pe raft, faţă de preţul de achiziţie pe care l-au avut de la retail, au constatat majorări peste marja de 20%.  Acum, ANAF va verifica, nu trebuie să acuzăm pe nimeni. Le pot creşte costurile operaţionale retailerilor, pentru că în fişa de cost intră inclusiv costurile operaţionale. Aşteptăm controalele ANAF şi, bineînţeles, vor fi puse la dispoziţia dumneavoastră”, a spus ministrul.

În ceea ce privește plafonarea adaosului comercial pentru produsele românești, ministrul a subliniat că discuțiile cu retailerii și procesatorii sunt în curs. El a respins ideea că această măsură ar duce la creșteri de prețuri, argumentând că plafonarea anterioară a adaosului comercial a dus la scăderi între 18% și 32%, precum și la o creștere a consumului de produse.

„Aşa s-a spus şi de vechea ordonanţă, că nu e o măsură bună. S-au văzut scăderi ale adaosului comercial cuprins între 18 şi peste 32%. S-a văzut o dublare a consumului de aceste produse. Eu cred că este o măsură bună, pentru că, să ştiţi, aceste ordonanţe şi aceste acte normative sunt atât de bine gândite, astfel încât să nu afectăm, practic, societatea comercială prin măsuri financiare. Practic, reprezintă 20% un adaos comercial peste fişele de cost ale produselor, astfel încât să nu afectăm activitatea societăţilor comerciale”, a explicat Florin Barbu.