„Flota din umbră a lui Putin”: Cum ocolește Rusia sancțiunile și continuă comerțul cu petrol
Uniunea Europeană a adoptat recent o serie de măsuri stricte pentru a combate practicile Rusiei de a ocoli embargoul impus asupra exporturilor de petrol. În pofida acestor sancțiuni, Moscova continuă să găsească modalități ingenioase de a menține comerțul cu țiței, generând profituri substanțiale în timp ce sfidează regulile internaționale.
În contextul celui de-al 14-lea pachet de sancțiuni adoptat de UE în iunie 2024, Comisia Europeană a vizat direct navele implicate în războiul Rusiei împotriva Ucrainei, interzicând accesul acestora în porturile europene și blocând furnizarea de servicii esențiale. Potrivit Comisiei, „aceste nave pot fi identificate din mai multe motive, precum sprijinul lor prin transportul de echipamente militare pentru Rusia, transportul de cereale ucrainene furate și sprijinirea dezvoltării sectorului energetic al Rusiei, de exemplu, prin transport de componente GNL (gaze naturale lichefiate) sau transbordarea GNL.”
Această măsură face parte dintr-o strategie mai amplă de a limita operațiunile „flotei din umbră a lui Putin” – un grup de petroliere care folosesc practici înșelătoare pentru a eluda restricțiile internaționale și sancțiunile impuse de coaliția Price Cap. Potrivit Iuliei Paviţka, șefa Direcției de Sancțiuni a centrului analitic al Școlii de Economie din Kiev, „acestea sunt petroliere care nu sunt deținute, nu sunt administrate și nu sunt asigurate, adică nu au o acoperire corespunzătoare, o asigurare din țările G7 și din UE.”
Flota rusă din umbră numără între 300 și 500 de nave, conform estimărilor variate ale experților. Aceste nave, deși aparent legale și conforme dreptului internațional, operează prin intermediul unor companii înregistrate în țări cu regim de pavilion convenabil, precum Liberia, Panama sau Emiratele Arabe Unite. Multe dintre ele nu beneficiază de asigurare din partea International Group of P&I Clubs, ceea ce ridică semne de întrebare asupra responsabilității în cazul unui accident maritim. „Acum, toate eforturile de cercetare sunt dedicate identificării celor care asigură cu adevărat astfel de petroliere și își asumă riscul în cazul unei scurgeri de petrol,” a subliniat Iulia Paviţka.
Pe de altă parte, expertul Andri Klimenko consideră că definiția „flotei din umbră” este manipulativă și urmărește să ascundă incapacitatea comunității internaționale de a limita exporturile de petrol rusesc. El afirmă că „în ultimele luni, doar aproximativ 5% din petrolul rusesc ajunge în UE,” față de nivelurile de dinaintea războiului din Ucraina. În prezent, Rusia continuă să exporte petrol în mod clandestin prin porturi din Italia, Grecia și Spania, utilizând transbordări ilegale în largul coastelor mediteraneene.
Presiunile internaționale au forțat Grecia să adopte măsuri stricte, precum organizarea de exerciții militare în Golful Laconian, pentru a preveni transbordările ilegale. Totuși, în fața acestor măsuri, Rusia și-a mutat operațiunile către alte locații mai puțin supravegheate, inclusiv pe lângă insula Chios. Moscova folosește de asemenea scheme complexe, cum ar fi schimbarea dreptului de proprietate asupra companiilor care dețin navele, pentru a masca originile și destinațiile finale ale petrolului exportat. „Transferul dreptului de proprietate asupra navei nu se realizează neapărat. Poate fi și o schimbare a dreptului de proprietate asupra companiei,” a explicat Vladislav Vlasiuk, reprezentantul autorizat al președintelui Ucrainei pentru respectarea sancțiunilor impuse Rusiei.