O serie de experți în aviație au pus la îndoială versiunea principală vehiculată în prezent despre cauzele prăbușirii avionului de pasageri din Coreea de Sud. Conform versiunii dominante în prezent, problemele au început atunci când avionul a intrat la aterizare cu trenul de aterizare extins și flapurile declanșate. La o altitudine de 275 de metri, aeronava s-a ciocnit cu un stol de păsări, fapt care a provocat pierderea din putere a unui motor. În acel moment, echipajul a abandonat aterizarea. În același timp, trenul de aterizare a fost tras înapoi, iar clapetele au fost readuse în poziția de zbor.

A doua încercare de aterizare a fost făcută pe aceeași pistă, dar în sens opus. Cu toate acestea, de data aceasta aterizarea a avut loc fără a desfășura complet flapsurile și a elibera trenul de aterizare, fapt care a făcut ca viteza aeronavei să fie prea mare. Videoclipul accidentului arată că inversarea motoarelor (folosite în acest regm de funcționare pentru frânare) a funcționat doar pe un singur motor și apoi doar parțial.

Piloții intervievați de The Times au explicat că flapsurile și trenul de aterizare sunt declanșate hidraulic, dar pot fi declanșate manual în cazuri extreme. Piloții au sugerat că a existat o defecțiune cel puțin parțială la trei dintre sistemele hidraulice ale avionului, ceea ce a împiedicat echipajul să desfășoare flapsurile și să coboare corect trenul de aterizare. Și probabil că nu a fost suficient timp pentru a utiliza sistemul manual de urgență.

„Se pare că aveau sisteme hidraulice pentru a inversa regimul de funcționare a motorului, dar nu mai aveau sistemele hidraulice care controlau flapsurile sau trenul de aterizare… Ca pilot al aceluiași avion, este foarte ciudat”, a spus pilotul, Denis Davidov, care zboară pe un același tip de aparat, Boeing 737-800.

Principala cauză a accidentului aviatic fatal din Coreea de Sud ar fi alta

După cum scrie The Telegraph, unii experți se îndoiesc că principala cauză a accidentului a fost ciocnirea avionului cu păsările.

„Nu am văzut niciodată o lovitură de pasăre care împiedică scoaterea trenului de aterizare”, spune expertul australian în siguranța companiilor aeriene Geoffrey Dell.

Choi Ki-yeon, profesor la Universitatea Inha, a declarat pentru agenția de presă Yonhap din Coreea de Sud că avionul avea mai multe sisteme de frânare. Dacă trenul de aterizare nu funcționează, funcționează marșarierul la motoare, care ridică clapetele și acţionează ca frâne pneumatice. „Dar în acest caz, nu par să fi funcționat”, adaugă Choi.

Expertul în siguranța zborului și pilotul Lufthansa Christian Beckert, după ce a analizat videoclipul accidentului, a remarcat că, în afară de inversoare, majoritatea sistemelor de frânare ale avionului nu au fost activate. Din această cauză, avionul de linie nu și-a putut reduce viteza în timpul aterizării. Totodată, Beckert se îndoiește și că ciocnirea cu păsările ar fi putut deteriora sistemele de control ale trenului de aterizare.

Unii experți spun însă că păsările care au intrat în motoare ar fi putut deteriora sistemul hidraulic care controlează trenul de aterizare. Directorul Centrului de Educație pentru Zbor al Universității Hanseo, Kim Kyu-Wang, este de această părere.

O altă întrebare este cât de probabil se ivește un astfel de incident de ciocnire cu un stol de păsări. The Telegraph citează statistici de la Administrația Federală a Aviației din SUA, potrivit cărora între 1990 și 2023 au avut loc 296.613 coliziuni între avioane și animale sălbatice, în mare parte păsări, în întreaga lume. Numai în 2023 au fost înregistrate 19.603 astfel de cazuri, dintre care doar 3,6% au avut ca rezultat vreo pagubă.

Zidul de beton a fost fatal pentru 179 din cei prezenți în avion

Totuși, moartea a 179 de pasageri din zborul sud-coreean este atribuită de toți experții prezenței unei construcții  din beton la capătul pistei și care a fost lovită de avionul care a fost scos de pe pistă, din cauza vitezei prea mari avute la aterizare.

Expertul în aviație David Lermont consideră că o astfel de tragedie teribilă s-a întâmplat doar pentru că pista de aterizare s-a încheiat cu un zid de beton și nu cu un câmp gol. Dacă nu exista niciun obstacol acolo, avionul s-ar fi oprit pur și simplu, chiar și după ce a părăsit pista, după ce ar fi pierdut din viteză, în loc să explodeze la contactul cu peretele de beton.

Doar doi însoțitori de bord – un bărbat de 33 de ani și o femeie de 25 de ani – au supraviețuit accidentului aviatic care a avut loc pe aeroportul orașului sud-coreean Muan. 179 de persoane au murit.